• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 14 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54634
+
-

5 مانع اصلی رونق تولید در یزد

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد: مهم‌ترین عامل موثر بر رونق تولید بهبود شرایط اجتماعی برای کارآفرینان است

تولید
5 مانع اصلی رونق تولید در یزد

علی مختاری|  یزد- خبرنگار

نتیجه رونق تولید رشد اقتصادی کشور خواهد بود. رشد اقتصادی کشور هم مستلزم و ملازم ایجاد اشتغال است. لذا وقتی تولید در کشور فعال شود، چرخه‌ اقتصاد کشور هم فعال و کالای بیشتری مبادله و مصرف می‌شود و در نتیجه معیشت عمومی هم بهتر می‌شود. 

برای همین، می‌توان کلید اصلی حل مشکلات کشور را برداشتن موانع تولید ملی و تحریک تولید و رونق بخشیدن به آن دانست.رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی آغاز سال 98 به آحاد ملت ایران، ضمن نام‌گذاری سال  جاری  به رونق تولید، مشکل اساسی و فوری کشور را همچنان مشکل اقتصادی دانستند؛ شعاری که با استقبال گسترده تولیدکنندگان و صنعتگران یزدی روبه‌رو شد.برای روشن شدن بیشتر اهمیت این شعار و موانع و راهکارها برای رونق تولید همشهری گفت‌وگویی با «سید علی‌اکبر کلانتر» رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، ترتیب داده و نظر وی را در این باره جویا شده است.


تحقق شعار سال چه الزاماتی دارد؟

مقام معظم رهبری طی بیش از 2 دهه گذشته در شعارهای سالانه به مباحث اقتصادی و رفاهی توجه ویژه‌ای داشته‌اند و عملاً هم مشخص شده است که تشخیص درستی بوده و امروز کسانی که علمی و تحلیلی یا به عبارتی، استراتژیک به مسائل نگاه می‎کنند به‌خوبی به دلایل این امر واقف هستند.

تحقق رونق تولید گره‌گشای مشکلات اقتصادی کشور خواهد بود. شعار سال جدید باید همه تصمیم‌سازان کشور را حول محور تلاش برای شکوفایی اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار کشور بسیج کند، زیرا تحقق این شعار سبب رونق اقتصاد، افزایش بهره‌وری، بهبود کیفیت محصولات داخلی و در نهایت، امکان رقابت‌پذیری می‌شود. علاوه بر این، با رونق تولید زمینه اشتغال فراهم و پیشرفت حاصل می‌شود که تمام این اقدامات منجر به افزایش امید در جامعه خواهد شد.
تولید‌کنندگان در بخش‌های کشاورزی، دامداری و صنعت باید مورد حمایت قرار گیرند که این مهم با تعامل بین سرمایه‌گذاران، مدیران و بخش خصوصی امکان‌پذیر خواهد شد و باید توجه کرد همکاری و همراهی مردم و مسئولان در رونق و توسعه اقتصادی کشور نقش مهمی دارد. از این رو ضروری است دولت و مسئولان در تحقق رهنمودهای رهبری مشارکت بیشتری کنند تا مشکلات در حوزه اقتصادی کاهش یابد.

اهمیت بخش تولید برای استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر، 49 درصد اشتغال استان از ناحیه صنعت است و این خود اهمیت بسیار بخش تولید را برای حیات استان نشان می‌دهد.
در شرایط کنونی، تفاوت زیادی بین رزمندگان دوره دفاع مقدس با رزمندگان دفاع در تحریم و جنگ اقتصادی نیست. مبارزه همه در یک راستا و به منظور حفظ استقلال کشور است و باید با مبارزان جنگ کنونی کشور همراهی‌های لازم صورت پذیرد.

برای مقابله با تحریم‌های دامنه‌دار آمریکا علیه ایران هیچ ابزار و سلاحی به اندازه رونق تولید نمی‌تواند کشور را در برابر بحران‌ها بیمه کند. تحریم‌های بین‌المللی اقتصاد کشور را هدف گرفته است و برای جلوگیری از آثار منفی آن بر اقتصاد باید از تولید داخلی حمایت کرد. باید دقت کرد تحریم‌های بین‌المللی مانند تیغ دولبه عمل می‌کند. از سویی می‌تواند شرایط را برای افزایش توان تولید داخلی مناسب کند و از طرف دیگر، در صورت بی‌توجهی به ظرفیت‌های داخلی به استقلال سیاسی کشور خدشه وارد می‌شود.

نیروی انسانی متخصص نقطه قوت اقتصاد کشور است و باید ضمن بها دادن به آن، زمینه فعالیت آنها در چرخه اقتصادی کشور فراهم شود. اگر بخواهیم تولید را رونق دهیم، باید از سطح کشور خارج و وارد بازار‌های صادراتی شویم. همچنین اگر قوای سه‌گانه برای حمایت از کارآفرینان به ‌طور واقعی اقدام کنند، تولید مد نظر مقام معظم رهبری رونق پیدا می‌کند و در کنار این، اشتغال‌زایی هم ایجاد می‌شود.

به نظر شما، مهم‌ترین موانع تولید در استان چیست؟

عمده مشکلات صنعتگران و تولیدکنندگان استان همان مشکلات قدیمی است. مشکلات مالیاتی، نبود ثبات اقتصادی، نبود نقدینگی و مشکلات بانکی، افزایش سرسام‌آور نرخ مواد اولیه، رانت و فساد و همچنین، بوروکراسی از مهم‌ترین مشکلات صنعتگران استان است.

 غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات یکی از این موانع است که بسیار به نوسانات و تکانه‌های بازار ارز مرتبط است، چراکه بخش زیادی از مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید از خارج تأمین می‌شود. این‌که بانک مرکزی چقدر بتواند در به ثبات رساندن بازار ارز موفق باشد خود می‌تواند روی رفع این مانع و رساندن تولید به وضعیت رونق مؤثر باشد. 

بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب و کار از دیگر موانع جدی رونق تولید است. این بی‌ثباتی در سیاست‌گذاری‌ها در سال گذشته بسیاری از فعالان اقتصادی را درمانده کرده بود. به عنوان نمونه، در سال گذشته وزارت صمت برای کنترل قیمت اقلام و جلوگیری از افزایش قیمت برخی کالاها شبانه تصمیم به ممنوعیت صادرات و صدور بخش‌نامه‌هایی می‌کرد که باعث سردرگمی صادرکنندگان، تولیدکنندگان و حتی کارکنان گمرک شده بود و تاثیر نامطلوبی بر وضعیت تولید داشت. به همین منظور، مسئولان به‌خصوص مسئولان وزارت صمت باید دست از تصمیم‌گیری‌های یک‌شبه خود بردارند. 

دشواری تأمین مالی از بانک‌ها همواره یکی از 3 مانع اول بر سر راه تولید و کسب و کار‌ها مطرح است. باید دید بانک‌ها و به‌خصوص بانک مرکزی قادر خواهند بود در سال جاری این مانع را از سر راه فعالان اقتصادی بردارند یا خیر. این‌که چقدر کسب و کار‌های کوچک قادر خواهند بود در سال ۹۸ از منابع بانک‌ها برای گسترش کسب و کار‌های خود استفاده کنند می‌تواند در رونق وضعیت تولید در سال جاری موثر باشد.

یکی دیگر از مشکلات کشور سودهای کلان بانکی است. باید سهم هزینه پول در محصول تمام‌شده را کاهش بدهیم. سود بانکی در کشور ما در رده دوم و سوم جهان است و ۶۰ درصد اقتصاد دنیا سود بانکی‌شان کمتر از 5 درصد است و همه اینها باعث افزایش قیمت تمام‌شده تولید می‌شود.
موانع موجود در فرایند‌های اداری و اخذ مجوز‌های کسب و کار در دستگاه‌های اجرایی یکی دیگر از مشکلات کشور است. نمایندگان مجلس در سال 93 با رأی مثبت به تشکیل هیأتی به نام "هیأت مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوز کسب و کار" سعی کردند این مانع را از سر راه تولید و کسب و کار‌ها بردارند، اما در چهارسالگی تشکیل این هیأت، وزیر اقتصاد اعلام کرد که ۹۰ درصد مصوبات این هیأت اجرا نمی‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید