• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 14 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54625
+
-

بازار نهاده‌های دامی متعادل می‌شود

مرغداران و واردکنندگان نهاده‌ها برای ترخیص کالا‌های خود حتماً باید تایید سازمان جهاد کشاورزی را داشته باشند

گزارش
بازار نهاده‌های دامی متعادل می‌شود

نفیسه زمانی‌نژاد|  اصفهان- خبرنگار:


در حالی‌ که از سوی مسئولان اعلام می‌شود انواع نهاده‌های مورد نیاز صنعت دام و طیور که با ارز دولتی تأمین ‌شده است، به ‌اندازه کافی در کشور وجود دارد و برنامه‌ریزی برای تأمین و توزیع نهاده‌ها تا پایان سال در دست اقدام است، فعالان دام و طیور در اصفهان  از کمبود نهاده‌ها گلایه دارند.


واردات مناسب نهاده‌های دام و طیور

بنا به گفته «حمید ورناصری» مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، واردات نهاده‌های دام و طیور به‌ گونه‌ای است که نسبت به سال گذشته در وضعیت بسیار بهتری قرار داریم. علاوه بر آن‌، ذخایر استراتژیک هم با اقداماتی که شرکت پشتیبانی امور دام انجام داده است وضعیت بسیار مساعدی دارد، چراکه خریدهای بسیار خوبی از سوی این شرکت ‌شده است و به‌ اندازه کافی در انبارها ذخیره کرده‌ایم. بنابراین تولیدکنندگان اطمینان داشته باشند میزان ذخایر موجود و حجم خریدهای خارجی، واردات و تأمین به میزانی است که نیاز ماه‌های آتی را هم پوشش خواهد داد.

با این اوصاف، با توجه به افزایش چشمگیر واردات خوراک دام و طیور، هیچ مشکلی در ماه‌های ابتدایی امسال برای تأمین این نهاده‌ها وجود ندارد، تا آنجا که گفته می‌شود نه‌تنها از نظر میزان و ذخایر این کالای اساسی هیچ مشکلی وجود ندارد، بلکه بازار آنها نیز به‌تدریج متعادل‌تر خواهد شد، اما فضاسازی‌هایی که در کشور می‌شود باعث التهاب و نوسانات در این بازار شده است.البته در برابر این اظهارات منتقدانی قرار دارند که معتقدند همچنان در توزیع نهاده‌های دام و طیور محدودیت وجود دارد و واردات در این بخش نیاز به بازنگری و توجه ویژه دارد، چون درصد بالایی از هزینه‌های دام و طیور نهاده و خوراک است.


گلایه از کمبود نهاده‌ها

اما در استان اصفهان که بسیاری از فعالان دام و طیور آن ناراضی از تامین نهاده‌ها هستند، وضعیت چگونه است؟رئیس تعاونی مرغداران اصفهان با اشاره به کمبود نهاده‌ها می‌گوید: با توجه به این‌که از لحاظ تعداد مرغداری‌ها دارای بالاترین آمار است، این مشکل بیشتر محسوس شده و دلیل اصلی گرانی مرغ و گوشت در استان اصفهان همین موضوع است.«اسدالله بیدرام» می‌افزاید: هرچند گفته می‌شود روشی جدید برای توزیع نهاده‌ها در دست اقدام است، هنوز که اجرا نشده تولیدکنندگان استان همچنان با کمبود این نهاده‌ها روبه‌رو هستند.

به گفته این فعال، از طرفی سفارش نهاده داده‌ شده است و از طرف دیگر بار سفارشی ترخیص نمی‌شود و به این دلیل، فعالان مجبور به خرید نهاده با قیمت آزاد می‌شوند که تفاوت زیادی با نرخ دولتی دارد.
«رضا شیخی» که از فعالان صنعت دام در اصفهان است، نیز با گلایه از نبود خوراک دام می‌گوید: مصرف‌کنندگان از دلیل گرانی گوشت بی‌اطلاعند، در صورتی ‌که یکی از علل اصلی گرانی محصولات پروتئینی کمبود و گرانی خوراک دام و طیور است.  وی تأکید می‌کند: لازمه ثبات نرخ دام و طیور کنترل و کاهش هزینه‌های جانبی تولیدی از جمله هزینه بالای خوراک است. در غیر این صورت تأثیرات مخرب افزایش قیمت این محصولات مستقیماً بر اوضاع استان و کشور جبران‌ناپذیر خواهد بود.


خرید نهاده‌ها از بازار آزاد به‌صرفه نیست

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در زمینه وضعیت توزیع نهاده‌ها می‌گوید: به دلیل توزیع نامناسب نهاده‌های دولتی دستورالعمل جدیدی از اواسط اسفند سال گذشته از طرف وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد که بر اساس آن، مرغداران و واردکنندگان نهاده‌ها برای ترخیص کالا‌های خود حتماً باید تایید سازمان جهاد کشاورزی را داشته باشند. تا قبل از اجرای این دستورالعمل به دلیل ناهماهنگی‌هایی، نهاده‌هایی که با ارز دولتی خریداری ‌شده بود به بازار آزاد راه پیدا می‌کرد و در زمان تحویل بار، به دست مرغداران و تولیدکنندگان واقعی نمی‌رسید. «زهرا فیضی» می‌افزاید: با چنین شرایطی است که ستاد تنظیم بازار با در نظر گرفتن این‌که نهاده‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی خریداری ‌شده است قیمت محصول نهایی را محاسبه و اعلام می‌کند، اما قیمت تمام‌شده مرغ برای تولیدکنندگان بیشتر از رقم اعلامی از سوی این ستاد بود، زیرا بخش زیادی از نهاده مورد نیاز از بازار آزاد تهیه می‌شد که با روند جدید این مشکل حل خواهد شد.

به گفته مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، هدف از اجرای این فرایند رسیدن نهاده‌ها به دست تولیدکنندگان واقعی است، به ‌طوری ‌که با اجرای آن بیش از ۷۰ درصد نهاده‌های دولتی به دست مصرف‌کننده واقعی می‌رسد.
این مسئول خاطرنشان می‌کند: با توجه به این‌که استان اصفهان از نظر تعداد مرغداری‌ها در رتبه‌های اول و دوم کشوری قرار دارد، حجم کار بیشتری بر عهده سازمان جهاد کشاورزی بود. از طرفی هم مرغداران از نبود نهاده‌ها شاکی بودند که ما سعی بر صدور سریع‌تر تأییدیه‌ها داشتیم تا مشکل مرغداران حل و از وقفه ترخیص کالا جلوگیری شود، اگرچه پس از ابلاغ این دستورالعمل ابتدا وقفه‌ای کوتاه‌مدت در ترخیص کالا اتفاق افتاد. 
وی تصریح می‌کند: در کل، شاید به دلیل حجم بالای درخواست‌ها سرعت کار زیاد نباشد، اما این کار باعث شده است که قیمت‌های بازار آزاد تفاوت زیادی با قیمت نهاده‌های دولتی داشته باشد، به ‌نحوی‌ که برای مرغداران استان خرید از بازار آزاد به‌صرفه نیست.

فیضی یادآور می‌شود: ۵۰ درصدی که از سهمیه واردات نهاده‌های دامی باقی‌ مانده است در سال جدید به ‌صورت سهمیه‌ای از طرف وزارت جهاد کشاورزی بر اساس ظرفیت مرغداری‌ها بین استان‌ها توزیع می‌شود. سهمیه مرغداران استان اصفهان هم به تشکل‌ها اعلام می‌شود تا از طریق آنها بر اساس میزان جوجه‌‌ریزی و ظرفیت موجود نهاده‌ها بین مرغداران توزیع شود.


الگوی جدید برای توزیع نهاده‌های دام و طیور

مدیر کل جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان این‌که این استان در تولید محصولات پروتئینی همیشه جزو رتبه‌های اول و دوم کشور بوده است می‌گوید: حفظ این سطح از تولید نیازمند روزانه 4500 تن نهاده‌های دامی است. 
«محسن کریمیان» خاطرنشان می‌کند: تأمین این حجم از نهاده با توجه به تحریم‌ها دشوار بود، اما تاکنون این امر انجام ‌شده است و تمام تلاش بر این بوده که تولید رها نشود. از این‌ رو، الگوی جدیدی برای توزیع نهاده‌ها در نظر گرفته‌ شده و موانع موجود با الگوی جدید توزیع در حال رفع است، به صورتی که با روش جدید توزیع، نهاده‌ها مستقیماً به دست مصرف‌کننده برسد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید