• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 14 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54607
+
-

نخبه‌های ایران در جهان چه جایگاهی دارند؟

سهم 0.4 درصدی ایران از جمعیت نخبه‌ها

تاکنون 172مدال توسط دانش‌آموزان ایرانی در المپیادهای جهانی کسب شده است

آوین آزادی 

سهم ایران از نخبگان جهان به یک‌درصد هم نمی‌رسد. براساس آماری که مؤسسه ISI در سال۲۰۱۴ منتشر کرد، تنها 12نفر از نخبگان جهان از آنِ ایران است و ایران در جایگاه بیست‌ویکم جهان ایستاده است. براساس اعلام مؤسسه ISI، تا پایان سال 2014، 3هزار و ۱۲۵ نفر نخبه برتر علمی در دنیا احراز شده بودند. هر چند 0.4 درصد از نخبگان معرفی‌شده در این فهرست به ایران اختصاص دارد، اما کشورهایی مانند ایرلند، ایسلند، تایوان، ترکیه، رژیم اشغالگر‌ قدس، هند، نروژ، آفریقای جنوبی، برزیل، روسیه، یونان، نیوزلند، لهستان، مالزی و مجارستان همگی بعد از ایران قرار گرفته‌اند. گفتنی است تنها اسامی 50کشور از کل کشورهای دنیا در این فهرست مشاهده می‌شود.

براساس آماری که فاطمه مهاجرانی، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در اختیار همشهری گذاشته است، تاکنون 172مدال توسط دانش‌آموزان ایرانی در المپیادهای جهانی کسب شده است.

پرافتخارترین حضور ایران 

المپیادها جهانی دانش‌آموزی در سال92 یکی از پرافتخارترین حضورهای ایران در مجامع بین‌المللی بود. حاصل حضور دانش‌آموزان ایرانی در 6‌المپیاد علمی جهانی، کسب 12نشان طلا، 15نشان نقره و 7‌نشان برنز بود که بهترین نتیجه در تاریخ حضور 27ساله ایران در رقابت‌های بین‌المللی المپیادهای علمی کشور تا آن تاریخ محسوب می‌شود.

در رقابت‌های سال92 بهترین نتیجه را دانش‌پژوهان تیم نجوم و اختر فیزیک کسب کردند، به‌طوری که تیم الف ایران رتبه دوم و تیم ب جمهوری اسلامی جایگاه سوم را از آنِ خود کرد.

چند درصد نخبه‌های ایرانی به کشور بازگشته‌اند 

در 2سال و نیم گذشته، حدود ۸۰۰ نخبه علمی به کشور بازگشته‌اند و میزان مهاجرت دانشجویان و نخبگان ایرانی پایین‌تر از میانگین جهانی است. این ادعایی است که علی‌مرتضی بی‌رنگ -قائم‌مقام بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری- در آخرین اظهارات خود مطرح کرده و گفته است: در سال‌های گذشته آمارهای کاذبی درخصوص مهاجرت دانشجویان و نخبگان از کشور منتشر شده است و گاهی این دروغ‌ها آن قدر تکرار شده که تبدیل به باور دیگران می‌شود. به گفته قائم‌مقام بین‌الملل معاونت علمی، آمریکا یکی از دانشجوپذیرترین کشورهای توسعه‌یافته است و طبق این مطالعه، ایران با ارسال ۹ هزار و ۶۰۰ دانشجو به کشور آمریکا رتبه۱۹(از میان ۷۴ کشور مورد بررسی) ارسال دانشجو به آمریکا را به‌خود اختصاص داده است.

در سال۹۴، ۱۲۵نفر در قالب طرح معاونت علمی، به‌صورت کامل به کشور بازگشتند. سال 95 هم ۴۵۰‌نفر به ایران برگشتند و تا امروز حدود ۸۰۰نفر به ایران بازگشته‌اند و در کشور مشغول به‌کار هستند.

او تأکید کرده است که ۱۰درصد کسانی که برگشته‌اند فارغ‌التحصیلان ۲۰ دانشگاه برتر دنیا هستند و ۳۰درصد آنها، بیش از ۱۰سال است که ایران نبوده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید