• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 14 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54589
+
-

بورس کالا ابزار تعادل در بازارها می‌شود

مطابق نقشه راهی که وزارت صنعت ترسیم کرده قرار است از بورس کالا به‌عنوان ابزاری برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا و در نهایت تعادل در قیمت‌ها استفاده شود. به گزارش همشهری، هم‌اکنون بورس کالا به‌دلیل ساختار متشکل و شفافش قوی‌ترین و کارآمد‌ترین ابزار ایجاد تعادل در بازار‌هاست. بر همین اساس وزارت صنعت تصمیم گرفته است از بورس کالا به‌عنوان ابزاری برای ایجاد تعادل در بازار‌ها استفاده کند که در نهایت به تعادل در قیمت‌ها منجر می‌شود.  در همین رابطه سعید زرندی، معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تنظیم بازار محصولات مختلف با استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا گفت: به هر میزان که تولید محصولات و به‌دنبال آن حجم عرضه‌ها افزایش یابد، مشکلات بر سر راه تنظیم بازارها کمتر می‌شود و وزارت صنعت سعی دارد تا اختلاف حجم عرضه و تقاضای محصولات را به حداقل برساند.  او افزود: بر همین اساس نشست‌های مستمری با بورس کالا، انجمن‌ها و تولیدکنندگان در حال برگزاری است. به‌طوری که هفته گذشته موضوع عرضه‌های خاص در بورس کالا را برای تنظیم بهتر بازار مورد بررسی قرار دادیم. شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در همین رابطه گفت: شفافیت، عامل اصلی پدیدار شدن بورس‌های کالایی در دنیاست و موضوع دوم، کشف قیمت صحیح‌تری است که در بورس‌ها انجام می‌شود.

او افزود: بورس‌ها به‌دلیل تابلو‌های شفافی که دارند، محتوای اطلاعاتی بیشتری در روند کشف قیمت منتشر می‌کنند که مکانیسم این کشف قیمت نیز براساس عرضه و تقاضاست.

او با بیان اینکه عامل دیگر تولید و توسعه بورس‌های کالایی در اقتصاد‌ها، اهمیت روز افزون بازارهای مالی در خدمت رسانی به فعالان اقتصادی است، توضیح داد: شفافیتی که بورس کالا در مبادلات کالای کشور ایجاد می‌کند، نمی‌توان در هیچ کجا پیدا کرد، از این‌رو بورس کالای ایران طی سال‌های اخیر کمک ویژه‌ای به بخش‌های مختلف اقتصادی کشور کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید