• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 14 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54586
+
-

بازده بورس به 23درصد رسید

سرمایه‌گذاران از اول امسال تاکنون 40هزار میلیارد تومان اوراق بهادارخریده اند

با رشد 8درصدی شاخص بورس در هفته گذشته میزان بازده سهامداران از اول امسال تاکنون به 23درصد رسید.

به گزارش همشهری، هفته گذشته شاخص کل بورس تهران 16هزارو 332واحد معادل 8درصد رشد کرد و برای نخستین بار به 220هزارو 109واحد رسید که در تاریخ بازار سرمایه بی‌سابقه بود. با این میزان رشد مقدار بازده سهامداران از اول امسال تاکنون به 23.2درصد رسید. این بالاترین مقدار رشد در میان بازار‌های سرمایه‌گذاری مانند طلا، ارز و مسکن است. قیمت هر دلار آمریکا از اول امسال تاکنون 12درصد و قیمت سکه 8درصد افزایش یافته و در این مدت بازار مسکن هم که در رکود تورمی به‌سر می‌برد 4درصد رشد کرده است اما این ارقام نشان می‌دهد میزان رشد بازار سهام در سال‌جاری بیش از همه بازار‌های سرمایه‌گذاری بوده است. با این حال شدت رشد قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات بیش از مقدار رشد بورس است و به افزایش نگرانی در میان اقتصاددانان منجر شده است. از اول امسال تاکنون قیمت شکر 100درصد، خودرو‌های خارجی 43درصد، خودرو‌های داخلی 24درصد، کاغذ 32درصد و بسیاری از اقلام مصرفی بین 20 تا 30درصد افزایش یافته است.به زعم تحلیلگران یکی از دلایل رشد بازار سهام همین رشد قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات است که سطح عمومی تورم را افزایش داده و به هدایت نقدینگی به سمت بورس منجر شده است. مطابق گزارش‌های مؤسسه مطالعاتی مکنزی بین تورم و سطح رشد قیمت‌ها در بازار‌های سهام رابطه وجود دارد و افزایش تورم به رشد شاخص بورس‌ها منجر می‌شود.در چنین شرایطی تحلیلگران بر این باورند که تناسب نداشتن نرخ سود بانکی در مقابل تورم منجر به این شده که نقدینگی برای جبران عقب ماندگی‌اش از تورم به سمت بورس هجوم بیاورد. آمار و ارقام بورس نیز این تحلیل‌ها را تأیید می‌کند به‌طوری که مطابق اطلاعات موجود سطح معاملات انجام شده در فروردین امسال نسبت پارسال 660درصد افزایش داشته است. سرمایه‌گذاران از ابتدای امسال تاکنون 40هزار میلیارد تومان اوراق بهادار خریده‌اند که ازاین مقدار 27هزارو 500میلیارد تومان در بورس و 12هزارو 500میلیارد تومان در فرابورس مورد معامله قرار گرفته است. برخی دیگر از تحلیلگران بر این باورند که چنانچه رشد قیمت دلار ادامه یابد این احتمال وجود دارد که شاخص بورس تا سطح 300هزار واحد هم رشد کند زیرا طبق یک سنت قدیمی رشد قیمت دلار به رشد شاخص‌های بورس منجر می‌شود. در واقع رشد قیمت دلار هم ناشی از رشد تورم و کاهش ارزش پول ملی است.

رشد شاخص بر بستر دلار
یک کارشناس بازار سرمایه درباره احتمال رشد شاخص بورس در روزهای آینده گفت: اگر قیمت دلار به ١٥هزار تومان برسد، رشد شاخص بورس تا پایان سال98 به بیش از 300هزار واحد بعید نیست.
مجتبی معتمدنیا گفت: به‌طور طبیعی با توجه به چنین اتفاقی باید ارزش بازار را متناسب با رشد قیمت دلار درنظر بگیریم؛ بدین معنا که بورس باید همسو با افزایش قیمت دلار روند صعودی را در پیش گیرد.
او با تأکید بر اینکه رشد بازار سرمایه نسبت به بازار پولی و کالایی بسیار عقب است، افزود: اکنون اقبال در بازار سهام نسبت به بازار ارز و طلا و سکه بیشتر شده است، با توجه به ارتباط مستقیم قیمت طلا و سکه با دلار، رشد طلا متاثر از افزایش 4 تا 5برابری قیمت ارز بوده درحالی‌که قیمت سهام در بازار سرمایه چنین رشدی را تجربه نکرده است. این کارشناس بازار سرمایه به افزایش چندین برابری قیمت خودرو، مسکن، طلا و ارز اشاره و تأکید کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران به‌دلیل عدم‌رشد به میزان دیگر بازارهای موازی جذاب شده است.

خطر رکود تورمی
با وجود انتظار اغلب سرمایه‌گذاران برای تداوم رشد شاخص در روز‌های آینده برخی از تحلیلگران هم معتقدند در صورت وقوع رکود تورمی در سال98 این احتمال وجود دارد که نوار صعودی شاخص بورس قطع شود. مدیرعامل کارگزاری دلیران پارس گفت: افزایش قیمت سهام‌ خوشحال‌کننده است، اما همواره در بازار سرمایه این احتمال وجود دارد که به علل مختلف مانند رکود تورمی مسیر حرکت شاخص تغییر کند. حسن رضا دلیری با اشاره به روند رو به رشد بازار در حدود سه‌ماه گذشته گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز، بسیاری از صنایع مختلف هنوز رشد متناسب با این موضوع را تجربه نکرده‌اند. این شرایط نشان‌‌دهنده وجود پتانسیل در بسیاری از صنایع است. صنایع ساختمانی و پتروشیمی و در مجموع صادرات محور‌ها با افزایش درآمد مواجه خواهند شد. او با اشاره به جریان ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه این موضوع را ناشی از جذابیت ایجاد شده در این بازار در مقایسه با سایر بازارهای پولی و مالی دانست و گفت: پایین بودن نرخ بهره بانکی در مقایسه با نرخ تورم واقعی یکی از علل هجوم نقدینگی به بازار سرمایه است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید