• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 12 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54448
+
-

پیشنهاد جمعی از اصلاح‌طلبان به قوه قضاییه

جمعی از فعالان اصلاح‌طلب در مانیفستی انتقادها و مطالبات خود از قوه قضاییه را مطرح و منتشر کرده‌اند؛ در این نوشته اقداماتی که باید برای بازسازی دستگاه قضایی و در نتیجه ترمیم چهره آن در افکار عمومی، فسادستیزی مؤثر در قوه قضاییه، افزایش کارآمدی آن و پاره‌ای اصلاحات نهادی و رویه‌ای ‌در این قوه صورت پذیرد، آمده است. 

به گزارش همشهری، نویسندگان، اصلاحات زیر را برای قوه قضاییه پیشنهاد کرده‌اند: 1-دور نگه داشتن قوه قضاییه، به‌عنوان ضامن اجرای قانون و داور نهایی منازعات، از ورود به هر حوزه‌ای خارج از قلمرو قضایی، به‌خصوص منازعات و رقابت‌های سیاسی، 2-اجرای جد‌ی‌ اصل علنی ‌بودن دادگاه‌ها، 3-اجرای جدی‌ اصل دسترسی به وکیل دلخواه توسط همه متهمان، 4-بازگرداندن بازپرس/قاضی به جایگاه قانونی‌ خود که فرادستِ ضابط و کارشناس است و نه فرودست آن، 5-برکناری قضات بدنام، 6-رعایت حریم خصوصی متهمان، 7-تقویت اطلاع‌رسانی و پاسخگویی به رسانه‌ها، 8-تعجیل در تأیید و ارسال لوایحی که معطل همکاری و تأیید قوه‌ قضاییه مانده‌اند، 9-برچیدن کامل بازداشت/زندان انفرادی و 10-افزایش سهم زنان در سمت‌های مدیریتی و قضایی.

اصلاح‌طلبان در مطالبات خود، تعدادی از لوایح را که برای اصلاحات قوه قضاییه ضروری است، پیشنهاد کرده‌اند. در زمینه مبارزه مؤثر با فساد نیز پیشنهادهایی ارائه شده است که عبارتند از: شفافیت مالی در همه سطوح و ارکان قوه قضاییه، مبارزه‌ با فساد قضایی از طریق نظارت مؤثرتر خود قوه بر قضات دادگستری، وکلا، کارشناسان دادگستری و‌ کارمندان، ایجاد سامانه انتشار و دسترسی آرای قضایی‌ و... 

محسن آرمین، شهربانو امانی، ابراهیم اصغرزاده، اردشیر امیرارجمند، سیدمصطفی تاجزاده، علی تاجرنیا، سعید حجاریان، مصطفی عبدالله رمضان‌زاده، عیسی سحرخیز، سعید شریعتی، غلامرضا ظریفیان، عباس عبدی، فیض‌الله عرب‌سرخی، حسین کروبی، مرتضی مبلغ، فخرالسادات محتشمی‌پور، احمد منتظری، ناصر مهدوی، آذر منصوری، شهیندخت مولاوردی، عبدالله مومنی، عبدالله ناصری و... ازجمله چهره‌هایی هستند که این مانیفست را امضا کرده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید