• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 8 بهمن 1396
کد مطلب : 5444
+
-

تدوین آیین‌نامه شورای گفت‌وگوی سیاسی در وزارت کشور

اعلام خبر طرح تشکیل شورای گفت‌وگوی سیاسی احزاب با وزارت کشور، موافقان و مخالفان زیادی به فاصله چند روز داشته است. برخی چهره‌های سیاسی از تشکیل چنین شورایی به‌عنوان مقدمه‌ای بر گفت‌وگوهای ملی در کشور استقبال می‌کنند و برخی دیگر چندان به آثار چنین شورایی در فضای سیاسی کشور خوش‌بین نیستند. بهرام سرمست، مدیرکل سیاسی وزارت کشور در رابطه با دغدغه‌های مطرح شده درباره ضرورت اثرگذاری و نتیجه‌بخش بودن تشکیل این شورا به همشهری می‌گوید: «منتقدان پیش‌قضاوت و زودداوری می‌کنند، آنها باید منتظر بمانند تا ما به‌طور کامل از طرح تشکیل شورای گفت‌وگوی سیاسی رونمایی کنیم، چراکه برای تشکیل آن چندین جلسه برگزار و سپس اطلاع‌رسانی کردیم؛ در ادامه هم جلسات منظمی در وزارت کشور خواهیم داشت و شورای گفت‌وگوی سیاسی را براساس آیین‌نامه مدونی پیش خواهیم برد.» وزارت کشور دهم و یازدهم دی‌ماه امسال 2جلسه مشترک با دبیران کل خانه احزاب برگزار کرد؛ جلساتی که حداقل با حضور 16نفر از دبیران کل احزاب و گفت‌وگوهای 3ساعته برگزار شد؛ بهانه آن هم هم‌اندیشی درباره اعتراضات خیابانی مردم در دی‌ماه بود. احزاب فعال به این نشست دعوت شدند و قرار شد جلسات شورای گفت‌وگوی سیاسی به‌طور مستمر انجام شود.

سرمست با اشاره به همین استقبال مسئولان حزبی برای تداوم جلسات درباره چگونگی ادامه آن می‌افزاید: سازوکار و زمانبندی تشکیل شورای گفت‌وگو در آیین‌نامه مشخص شده و جزئیات آن در حال تدوین است. او درارتباط با این نکته که صرف اقتصادی دانستن مطالبات مردم در اعتراض‌هایشان انحراف درصورت مسئله است و توجه به مطالبات سیاسی بهتر است در شورای گفت‌وگوی احزاب و وزارت کشور مدنظر قرار گیرد، تصریح کرد: « وزارت کشور با درنظر گرفتن و تجمیع همه دیدگاه‌های جامعه و دبیران کل احزاب از موضوع شورای گفت‌وگوی سیاسی دفاع می‌کند . وقتی گفت‌وگوی سیاسی شود، حل‌وفصل مسائل سیاسی می‌تواند زیربنای حل‌وفصل مسائل اقتصادی و هم‌اندیشی پیرامون آن هم باشد.» به‌عنوان نکته قابل توجه در طرح تشکیل شورای گفت‌وگوی سیاسی قرار است در این شورا تنها «احزاب» طرف تعامل آن باشند. نام جمعیت‌ها و سایر گروه‌های سیاسی مندرج در قانون احزاب و جمعیت‌ها حداقل در ایده تشکیل گفت‌وگوها دیده نمی‌شود. قدرت‌الله حشمتیان، نایب‌رئیس خانه احزاب با ابراز رضایت از اقدام وزارت کشور از نحوه شکل‌گیری چنین شورایی گفته: «در این شورا هر 3جریان اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالگرا به گفت‌وگو در مورد مشکلات موجود کشور خواهند پرداخت و راه‌حل‌هایی را برای آن ارائه خواهند کرد.»

 

راهی جز گفت‌و گوی سیاسی نیست

ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی درباره تشکیل شورای گفت‌وگوی سیاسی احزاب با وزارت کشور به همشهری می‌گوید: یکی از ضروریات نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران و استمرار حیات سیاسی آن گفت‌وگوست. اگر این دیالوگ را از عرصه سیاست‌ورزی بین فعالان سیاسی، گروه‌ها و احزاب حذف کنیم، چه جایگزینی برای آن خواهیم داشت؟» رئوفیان تصریح می‌کند: اگر می‌خواهیم واقعا مسیر و نقشه راه درستی برای برون‌رفت از وضعیت کنونی کشور که متأسفانه وضعیت خوبی نیست ترسیم کنیم، راهی جز گفت‌وگوی سیاسی و تشکیل شورای گفت‌وگوی سیاسی نداریم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا فعالیت‌های شورای گفت‌وگوی سیاسی موازی‌کاری با خانه احزاب نیست؛ می‌افزاید: خانه احزاب نه جای باشگاه سیاسی را می‌گیرد و نه جای شورای گفت‌وگو را.

 

نگاه ابزاری در تشکیل شورا نباشد

پرویز سروری، دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در کارشناسی خود از تشکیل گفت‌وگوهای سیاسی می‌گوید: «اثرگذاری شورای گفت‌وگوی سیاسی بستگی به نگاه حاکم بر آن دارد. موقعی ممکن است نگاه ابزاری به احزاب وجود داشته باشد که عموما این نگاه مؤثر نیست و نتیجه نخواهد داد. ولی اگر نگاه این باشد که بخواهد در جهت رسیدن به اشتراکات، کاستن اختلافات و تمرکز بر مصالح و منافع ملی کشور شکل بگیرد، می‌توان از این گفت‌وگوها استقبال کرد. بیشتر به‌صورت ابزاری و تبلیغاتی به احزاب نگاه می‌شود که امیدواریم در آینده خلاف این مسئله اتفاق بیفتد.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید