• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 12 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54423
+
-

بازیگرانی که از کودکی جلوی دوربین رفته‌اند و هنوز بازی می‌کنند

بزرگ‌شدن با سینما

خاطره‌بازی
بزرگ‌شدن با سینما

برخی از بازیگران محبوب و شناخته‌شده امروزی، نخستین بار وقتی جلوی دوربین رفتند که کودک یا نوجوان بودند و تصویر آنها به‌عنوان یک بازیگر کم‌سن‌وسال در ذهن مخاطبان باقی مانده است. البته بعضی از کودکان بازیگر هم از سینما و تلویزیون دور شدند، اما ما سراغ مرور چهره‌های آشنایی رفته‌ایم که از کودکی بازیگر بوده‌اند.


مانی‌نوریامیر آقای جمالی!


یکی از شخصیت‌های به یادماندنی قصه‌های تابه‌تا (زی‌زی‌گولو)، امیر‌آقای جمالی بود؛ پسر خردسال همسایه که کلمات را شیرین ادا می‌کرد. مانی نوری، بازیگر این نقش خیلی زود به یک چهره پرکار تبدیل شد. سریال‌های پرمخاطب دیگری چون «خانه ما»، «هتل»، «تهران۱۱»، «داستان‌های نوروز»، «جزیره جادو» و... در کنار فیلم‌های سینمایی پرفروشی چون «مربای شیرین»، «عزیزم من کوک نیستم»، «تلفن» و «فرار از حیات»، از او چهره‌ای معروف ساخت. بعد از چند سال دوری، مانی نوری در بازگشت خود با صداپیشگی در نقش مشکی «شهر موش‌ها 2» نشان داد که آمده تا بار دیگر خودش را ثابت کند.

مهران ضیغمیتولدی دیگر


چهره‌ مهران ضیغمی خیلی تغییر نکرده و هنوز هم با یک نگاه می‌شود تشخیص داد که این جوان، همان بازیگر خردسال هفت‌ساله سریال «تولدی دیگر» است؛ کودک دوست‌داشتنی آن سریال سخت که در میان چهره‌های شاخص آن اثر، یک ستاره بود. هرچند سال‌ها از آن کار می‌گذرد و مهران ضیغمی در آثار مختلف دیگری چون «تارزن و تارزان»، «رانت‌خوار کوچک»، «گیلعاد»، «قطار ابدی»، «این زمینی‌ها» و... حضور داشته ولی بدون شک خاطره‌انگیزترین کار او همان سریال تولدی دیگر است. او کارگردانی تئاتر خواند و بعد از مدتی وقفه در عرصه تصویر و حضور در کارهای متعدد تئاتری، با سریال «آخرین بازی» به عرصه بازیگری بازگشت.



ارسلان قاسمیدر نقش کودکی پارسا پیروزفر  

مسعود جعفری جوزانی برای انتخاب بازیگر نقش کودکی پارسا پیروزفر در سریال «در چشم باد» و بیشتر به‌خاطر شباهت ظاهری و به‌خصوص رنگ چشم‌های این دو بازیگر به یکدیگر، ارسلان قاسمی را در سن 8سالگی وارد دنیای بازیگری کرد. «101 راه برای ذله‌کردن پدر و مادرها» و «یوسف‌پیامبر(ع)» کودکی این بازیگر را به تصویر کشید و نوجوانی‌اش در سریال‌های «هوش‌سیاه1»، «فاصله‌ها»، «تا ثریا»، «هوش سیاه2»، «هفت سنگ» و «آرام می‌گیریم» دیده شد. قاسمی در این سال‌ها علاوه بر بازیگری، موسیقی و خوانندگی را نیز تجربه کرده است. «تعطیلات رؤیایی» آخرین کار تلویزیونی او بود که در تلویزیون دیدیم.




اشکان اشتیاق از سیب خنده تا زوج یا فرد



اشکان اشتیاق بازیگری را در سنین نوجوانی با بازی در مجموعه‌های تلویزیونی آغاز کرد. او با مجموعه «دنیای شیرین» جلوی دوربین رفت و با سریال نود شبی مهران غفوریان به شهرت رسید و با فیلم «چپ دست» به کارگردانی آرش معیریان نخستین تجربه‌خود را آموخت. نوروز امسال بازی او را در سریال «زوج یا فرد» تماشا کردیم. اما او در سال1376 وقتی 11ساله بود در برنامه سیب خنده جلوی دوربین رفته بود و خاطرات بسیاری از ما از بازیگری این جوان، به آن نقش بازمی‌گردد. اشتیاق تا به حال در تله فیلم‌هایی نظیر «گنج خانه سفید»، «بلور باران»، «پسرها سرباز به دنیا نمی‌آیند» و «ما خونه نیستیم» با شاهد احمدلو همکاری کرده‌است.


لیلا حاتمیکودکی‌های کمال‌الملک

مگر می‌توان دختر علی حاتمی بود و در دوران کودکی هیچ ردپایی در سینما نداشت؟شاید بسیاری از ما به یاد نداشته باشیم که لیلا حاتمی، بازیگر مطرح و شناخته‌شده این روزهای سینما را نخستین‌بار در چه فیلمی دیدیم. جالب است بدانید نخستین نقشی که او در سینما ایفا کرد، نقش کودکی کمال‌الملک بود! البته بازی لیلا حاتمی در کودکی را در برنامه «زیر گنبد» به کارگردانی مرضیه برومند نیز دیده‌ایم. او در دوره نوجوانی هم در فیلم معروف «دلشدگان» اثر پدرش علی حاتمی بازی کرد و در حافظه تاریخ سینمای ایران ماندگار شد.

مهراوه شریفی‌نیاکودکی‌های قطام!  


سریال امام علی(ع) آنچنان در ذهن مخاطبان تلویزیون تأثیرگذار بود که اکثر بازیگران آن با جزئیات نقش‌شان ماندگار شدند. مهراوه شریفی‌نیا هم از این قاعده مستثنی نیست. او که فرزند آزیتا حاجیان و محمدرضا شریفی‌نیاست، بازیگری را در خانواده‌ای هنرمند آموخت و نخستین بار در 8سالگی در کنار مادرش در فیلم «دزد عروسک‌ها» ظاهر شد. او 10ساله بود که در نقش کودکی قطام، در سریال «امام‌علی(ع)» به تلویزیون آمد و نام خود را ماندگار کرد. بعد از آن تصویری از بازیگری او در سنین کودکی در ذهن مخاطبان ساخته نشد تا زمانی که به‌عنوان بازیگری جوان دوباره جلوی دوربین رفت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید