• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 11 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54391
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/lox7
+
-

ارزش بازار سهام؛ در مرز 1000هزار میلیارد تومان

بورس
ارزش بازار سهام؛ در مرز 1000هزار میلیارد تومان

روند صعودی شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز هم ادامه یافت و تحت‌تأثیر رشد قیمت سهام شرکت‌ها ارزش کل بازار سهام به مرز 1000هزار میلیارد تومان رسید.
به‌گزارش همشهری، روند صعودی شاخص کل بورس تهران که از 15اسفند‌ماه آغاز شده در دادو ستد‌های روز گذشته هم ادامه یافت و تحت‌تأثیر رشد نزدیک به یک درصدی شاخص در دادوستدهای دیروز شاخص کل بورس تهران به 216هزارو 642واحد رسید. به این ترتیب در دادوستدهای دیروز ارزش کل بورس تهران و فرابورس به 987هزارو 303میلیارد تومان رسید که از این مقدار 834هزارو 466واحد ارزش بورس تهران و 152هزارو 837میلیارد تومان ارزش کل فرابورس ایران است. 
تحلیلگران درباره تداوم شرایط صعودی بورس نظرات متفاوتی دارند برخی تحلیلگران بر این باورند که روند صعودی شاخص بورس خیلی پایدار نخواهد بود اما برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند بازار سهام  با یک رشد پایدار تا پایان سال مواجه خواهد بود.

بورس از بقیه بازار‌ها عقب است
علیرضا تاج‌بر، عضو هیأت مدیره کانون کارگزاران بورس در این‌باره گفت: باید گریزی به فروردین‌ماه سال گذشته تا به امروز زد و ارزیابی از قیمت دلار با رشد 180درصد و سکه با رشد بیش از 170درصد داشت ضمن آنکه دیگر بازارها نظیر خودرو و مسکن نیز رشد 3برابری را تجربه کردند. او ادامه داد: با این تفاسیر، اگر ذره‌بین بر عملکرد بورس آورده شود، در می‌یابیم که شاخص بورس در میان بازارهای اعلام شده فقط با رشد 2برابری همراه بوده و از دیگر بازارها، یک گام عقب‌تر است. مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین افزود:بورس بازاری بوده که طی این مدت کمترین رشد را تجربه کرده است. یک واقعیتی که شاید توجه چندانی به آن نشده، میزان ارزش دلاری بازار بوده که طی 10سال گذشته در کف قیمتی خود قرار گرفته است. او در پاسخ به این پرسش که آیا روند روبه رشد بازار را خطری تهدید می‌کند، تأکیدکرد: ریسک سیاسی همیشه بالای سر تمام بازارها به‌خصوص بورس وجود داشته و اگر این ریسک‌ها عملیاتی شود، نه فقط بورس بلکه تمام بازارها آسیب می‌بینند.

رشد شاخص کوتاه‌مدت است
اما یک کارشناس دیگر بازار سرمایه ضمن تردید نسبت به تداوم صعود بورس در روز‌های آینده گفت: شرایط مثبت فعلی بورس کوتاه‌مدت است و رکود حاکم بر اقتصاد اجازه رشد پایدار در بورس و فرابورس را به شاخص و قیمت‌ها نمی‌دهد. ابراهیم خلیلی افزود: برخی افراد بر این باور هستند که بازار سرمایه به نسبت سایر بازارها از پارسال تا‌کنون رشد نداشته، بنابراین با توجه به وضع فعلی که در سایر بازارها ازجمله مسکن، ارز، خودرو و طلا از پارسال تا‌کنون رخ داده، این انتظار روانی نیز در تالار شیشه‌ای وجود دارد تا همتای سایر بازارها، بازار سهام نیز رشد کند. این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته هر چند تحولات اقتصادی واکنش خود را به‌طور سنتی با تأخیر چند ماهه در بورس نیز عیان می‌کند، اما این استدلال درست و مناسبی نیست که چون بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها رشد تورمی نداشته است، بنابراین این افزایش باید جبران شود.
او ادامه داد: از سوی دیگر بازار سرمایه همواره به رشد قیمت دلار و ارز واکنش مثبت نشان داده است، بر این اساس با توجه به رشد آرام قیمت ارز از ابتدای امسال، این مولفه نیز در رشدهای اخیر شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها در تالار شیشه‌ای بی‌تأثیر نبوده است. این کارشناس بازار سرمایه افزود: علاوه بر این رکودی که بر سایر بازارها ازجمله مسکن حاکم است نیز به عاملی برای حضور نقدینگی در بازار سهام تبدیل شده است.

   بورس، انتخاب درستی است

علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران هم سرمایه‌گذاری در بورس را نسبت به دیگر بازارهای موازی مورد مقایسه قرار داد و گفت: اقبال مردم نسبت به این بازار خوب بوده و در فروردین‌ماه حجم زیادی از خریدها توسط افراد حقیقی صورت گرفته است.به گفته او، سایر بازارهای سرمایه‌گذاری، از ریسک‌های خاص برخوردارند و با کاهش نقدشوندگی همراه هستند. صحرایی با بیان اینکه بازارهای موازی برای سرمایه‌گذاری نیازمند حداقل سرمایه هستند، گفت: در بورس برخلاف دیگر بازارها با هر میزانی از منابع می‌توان وارد شد، به همین دلیل مردم به درستی این بازار را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید