• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 11 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54387
+
-

افزایش نقش بورس در اقتصاد ایران

نسبت بورس به تولید ناخالص داخلی به 26درصد رسید

گزارش‌های آماری تازه نشان می‌دهد نسبت ارزش بورس تهران به تولید ناخالص داخلی به 26درصد رسیده است.
به گزارش همشهری، دیروز بورس تهران گزارشی را با عنوان نقش بازار سرمایه درتولید و رشد اقتصادی منتشر کرد. این گزارش نشان می‌دهد نسبت ارزش بورس تهران به تولید ناخالص داخلی به 26درصد رسیده است؛ با این حال با توجه به آنکه هنوز گزارش‌های مربوط به تولید ناخالص داخلی سال 97منتشر نشده است هنوز مشخص نیست این نسبت در سال 97چقدر بوده است. این نسبت در بالاترین سطح خود در سال 96معادل 39درصد بوده است با این حال با‌توجه به رشد ارزش بازارسهام ایران به سطح 1000هزار میلیارد تومان به‌نظر می‌رسد این مقدار هم‌اکنون به سطح 40درصد از تولید ناخالص داخلی ایران رسیده است.
این نسبت نشان می‌دهد بازار‌های سهام کشورها تا چه حد توسعه پیدا کرده‌اند.

افزایش درآمد شرکت‌های بورس
همچنین مطابق این گزارش میزان تولید و فروش شرکت‌های بورس هم‌اکنون به سطح 326هزارو 836میلیارد تومان رسیده که این مقدار نسبت به تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت 26درصد بوده است.
مقدار تولید و فروش شرکت‌های بورس نسبت به تولید ناخالص داخلی در ابتدای دهه 90معادل 20درصد بوده اما این مقدار در طول سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است. طبق این گزارش افزایش دسترسی به ابزار‌های مالی و نهاد‌های مالی، هزینه اطلاعات و مبادلات را در اقتصاد کاهش می‌دهد و به رشد اقتصادی، افزایش سرمایه‌گذاری، بهبود اشتغال و در مجموع افزایش رفاه در جامعه منجر خواهد شد.

بورس اقتصاد را توسعه می‌دهد
پژوهش‌های به عمل آمده در 31کشور دنیا نشان می‌دهد که با افزایش 10درصدی ارزش معاملات در بازار سهام تولید ناخالص داخلی تا سطح 2.2درصد افزایش می‌یابد. همچنین یک پژوهش دیگر که در کشور‌های آسه آن انجام شده نشان می‌دهد با افزایش یک درصدی شاخص توسعه بازارهای سهام، سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور‌ها به میزان 3.8درصد افزایش یافته است. منظور از شاخص توسعه بازار‌های سهام نسبت ارزش بازار سهام به تولید ناخالص داخلی، نسبت ارزش معاملات سهام به تولید ناخالص داخلی و نسبت گردش معاملات در بازار‌های سهام است.

مکنزی: بورس ایران را توسعه دهید
همچنین نهاد‌های مالی بین‌المللی گزارش داده‌اند که اگر بازار سرمایه توسعه پیدا کند رشد اقتصادی ایران افزایش خواهد یافت. بر همین اساس مؤسسه مکنزی در گزارشی نوشت، بازار سرمایه ایران با توجه به اندازه و ثروت اقتصاد ایران، پتانسیل توسعه بیشتری دارد، دراین بین فرصت‌های استفاده نشده زیادی برای ادغام بازار‌های مالی ایران با بازار‌های جهانی وجود دارد که استفاده از این فرصت‌ها، ایران را قادر به جذب سرمایه مورد نیاز برای رشد اقتصادی خواهد کرد. یکی از نکات جالب گزارش بنیاد مکنزی که در بخش چالش‌های بخش بانکی از آن به‌عنوان یکی از 4چالش اصلی نظام بانکی یادشده، این است که اعتبارات مالی عمدتا توسط سیستم بانک توزیع می‌شود و این باعث کوچک و غیرمتنوع ماندن بازار سرمایه ایران شده است. ازاین‌رو یکی از توصیه‌های این مؤسسه برای سامان بخشی به نظام مالی ایران، توسعه و متنوع‌سازی‌ بازار سرمایه است. براساس این گزارش بازار سرمایه ایران نیاز به بازسازی زیر ساخت‌های حمایتی خود دارد. همچنین بخش بانکداری سرمایه‌گذاری ایران نیز توسعه نیافته و تعداد کمی از شرکت‌های تامین سرمایه در بازار سرمایه ایران فعالیت می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید