• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 11 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54368
+
-

لس موری، شاعر شاخص استرالیا درگذشت

لس موری، شاعر شاخص استرالیا درگذشت


شناخته‌شده‌ترین شاعر معاصر استرالیا که نزدیک به ۳۰ جلد کتاب منتشر کرده بود در ۸۰ سالگی از دنیا رفت.

به گزارش گاردین، لس موری، یکی از موفق‌ترین و معروف‌ترین شاعران معاصر استرالیا بود که زندگی حرفه‌ای‌اش بیش از ۴۰ سال به طول انجامید. او نزدیک به ۳۰ کتاب منتشر کرد؛ ازجمله آخرین کتاب وی که مجموعه آثار اوست و توسط ناشر استرالیایی بلک اینک چاپ شده است.

 این ناشر روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: «ما در سوگ خلاقیت بی‌حد و حصر و نگرش اصیل او هستیم. شعر او یک جمهوری بومی برای استرالیا ساخت؛ جایی که زبان ما حفظ می‌شود و جان تازه‌ای می‌گیرد. لس اغلب بامزه و فردی مستقل بود. با همه صحبت می‌کرد، بی‌نهایت کنجکاو بود و صداقت و هوش عظیمی داشت».

 موری سال ۱۹۳۸ در استرالیا‌زاده و با فقر بزرگ شد. به‌رغم شروع دشوار، موری برخی از معتبرترین جوایز موجود برای شاعران، ازجمله جایزه تی. اس الیوت در سال ۱۹۹۶ و مدال طلای ملکه برای شعر را در سال ۱۹۹۶ کسب کرد. سال ۲۰۱۲ شورای اعتماد ملی استرالیا، موری را به‌عنوان یکی از ۱۰۰ گنجینه زنده استرالیا رده‌بندی کرد. سال ۲۰۱۶ نیز مجله آتلانتیک او را یکی از بزرگ‌ترین شاعران انگلیسی‌زبان نامگذاری کرد. آثار اولیه موری در نشریه دانشجویی اونی سوآ و مجله ادبی ساثرلی منتشر شد و پس از شروع به‌کار در دانشگاه، او خود را به‌عنوان یک نویسنده اثبات کرد. او که هم‌عصر نویسندگانی نظیر کلایو جیمز و باب الیس است، نخستین کتاب خود «درخت بلوط» را با جفری لمن در سال ۱۹۶۵ منتشر کرد.

نخستین مجموعه مستقل او «کلیسای تخته‌کوب» سال ۱۹۶۹ منتشر شد. اوایل دهه ۱۹۷۰ موری شغل خود را رها کرد و تبدیل به شاعری تمام‌وقت شد. او از ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۹ ویراستاری مجله «شعر استرالیا» را به‌عهده داشت و از مارس ۱۹۹۰ تا پایان سال ۲۰۱۸ سردبیر شعر مجله استرالیایی کوادرانت بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید