• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 11 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54337
+
-

سازناکوک قیمت‌ها در بازار خوراکی‌ها

گزارش
سازناکوک قیمت‌ها در بازار خوراکی‌ها


در آستانه ‌ماه مبارک رمضان و خیز برخی اقلام خوراکی برای افزایش قیمت‌ها مسئولان و فعالان صنفی از برخورد با گرانفروشی یا قانونی بودن آن خبر می‌دهند.

به‌گزارش همشهری، با وجود اقدامات ستاد تنظیم بازار برای رشد عرضه و ساماندهی بازار اقلام خوراکی و کالاهای اساسی، طی چند روز گذشته قیمت برخی از این اقلام به‌طور قانونی یا خودسرانه افزایش یافته است. این شرایط موجب شده تا متولیان تنظیم بازار از اتخاذ سیاست‌هایی برای افزایش عرضه، ممنوعیت صادرات و یا برخورد با گرانفروشی کالاها خبر دهند. دیروز رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانه‌های ماکارونی ایران از افزایش 75درصدی قیمت ماکارونی خبر داد و گفت: قیمت ماکارونی ۷۰۰گرمی که بیشترین فروش را دارد و مبنای تعیین قیمت است 5هزار و 450تومان درنظر گرفته شده است. مهدی آثاریان با بیان اینکه اکنون دولت قیمت گندم را 2برابر افزایش داده، حقوق کارکنان نیز بیش از ۳۰درصد افزایش داشته و قیمت اکثر مواداولیه مورد استفاده در تولید ماکارونی نیز 2برابر بالا رفته است، گفت: با درنظر گرفتن این شرایط میزان قیمتی که انجمن درنظر گرفته بود بیش از افزایش قیمت فعلی بود اما سازمان حمایت به‌علت شرایط فعلی کشور و نزدیک شدن به‌ماه رمضان پیشنهاد کرد فعلا قیمت ماکارونی بیش از این افزایش نیابد.

بربری فانتزی 3 هزار تومان
در شرایطی که قیمت برخی انواع نان سنتی طی چند هفته گذشته و بدون مجوز افزایش یافته، دیروز بیژن نوروز مقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی گفت:اکنون قیمت بربری ساده در سطح شهر 1000تومان است و هنوز نرخ جدیدی برای نان از سوی دولت اعلام نشده است. همچنین افزایش قیمت در نانوایی‌هایی که از سهمیه آرد دولتی استفاده می‌کنند، اتفاق نیفتاده و اگر چنین اتفاقی رخ داده باشد، تخلف و غیرقانونی است. رئیس اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه حجیم صنعتی نیز اعلام کرد: قیمت باگت فرانسوی بزرگ ۲۵۰۰ تا ۳هزار تومان، نیم باگت ۱۵۰۰تومان، نان بربری فانتزی ۲۵۰۰ تا ۳هزار تومان، نان کوچک هر بسته ۵هزار تومان است. محمدجواد کرمی با بیان اینکه سازمان‌های حمایت و صنعت، معدن و تجارت بر قیمت‌گذاری نان‌ها نظارت می‌کند، به باشگاه خبرنگاران، گفت: با افزایش قیمت نهایی تولید نان، قیمت نان بربری فانتزی 2500 تا ۳هزار تومان است و طبق مصوبه دولت در سال۹۳ اتحادیه‌ها نقشی در قیمت‌گذاری نان‌ها ندارند.

صادرات خرما ممنوع شد
افزایش قیمت خرما در آستانه‌ماه مبارک رمضان موجب شده تا در نشست روز گذشته اعضای ستاد تنظیم بازار، صادرات خرما (دهم اردیبهشت) تا اطلاع ثانوی با هدف کنترل بازار این کالای پرمصرف ممنوع شود. براساس این مصوبه همچنین مقرر شد غرفه‌های منتخب میادین میوه و تره‌بار، خرما را با قیمتی حداقل ۱۵درصد پایین‌تر از قیمت مصوب عرضه کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید