• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 10 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54258
+
-

شتاب در ساخت سد گرین

۱۷ میلیارد تومان اعتبار در لایحه بودجه ۹۸ برای ساخت این سد در نظر گرفته شده است

سجاد سیف|  نهاوند - خبرنگار:


پروژه سد گرین نهاوند مهم‌ترین مطالبه مردم این شهرستان و بزرگ‌ترین پروژه عمرانی استان است که در سال ۹۰ کلنگ‌زنی شد ولی به علت کمبود اعتبارات در سال ۹۱ متوقف شد و جزو ۳۰ سد حذف‌شده در کشور قرار گرفت. با پیگیری‌های نماینده نهاوند در مجلس شورای اسلامی دوباره آغاز عملیات اجرایی سد در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت. 


آغاز عملیات اجرایی سد با حضور وزیر  

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در خصوص ابهامات جدید درباره از سرگیری عملیات اجرایی سد گرین می‌گوید: اولویت دولت و وزارت نیرو در سال‌های گذشته تکمیل عملیات اجرایی سدهای با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد در کشور بود که متأسفانه اعتبار کافی به سدهای با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۲۰ درصد تخصیص داده نشد. با پیگیری‌های انجام‌شده و مساعدت استاندار همدان ادامه عملیات اجرایی سد گرین با طرح دید در بهمن سال گذشته با حضور وزیر نیرو در نهاوند آغاز شد. 

حسن بهرام‌نیا در گفت‌وگو با همشه ری اظهار می‌کند: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی سد گرین شهرستان نهاوند کمتر از 5 درصد است؛ همچنین میزان ذخیره سد در گذشته ۴۰ میلیون متر مکعب و برای مصارف کشاورزی و باغ‌های پایین‌دست بوده در صورتی که در طرح جدید ذخیره سد به بیشتر از نصف و معادل ۲۲ میلیون متر مکعب برای تامین نیاز شرب و صنعت شهرستان کاهش پیدا کرده و ۱۲۰ میلیون متر مکعب مربوط به حجم تنظیمی و آورد سالانه رودخانه گاماسیاب است. 


واگذاری پروژه سد گرین 

بهرام‌نیا بیان می‌کند: در طرح جدید پروژه سد گرین به دو صورت قابل واگذاری است که اگر دولت بخواهد از محل درآمدهای عمومی آن را اجرا کند برآورد هزینه آن حدود ۱۷۵میلیارد تومان است و اگر به روش دوم حساب کنیم که واگذاری به بخش خصوصی با آورده ۱۷۰ میلیارد تومانی و سود مشارکت است، هزینه عملیات اجرایی آن بین ۳۷۵ تا ۴۰۰میلیارد تومان با تورم سالانه است. 
بهرام‌نیا می‌گوید: ۱۷ میلیارد تومان اعتبار ویژه ساخت سد گرین در لایحه بودجه ۹۸ لحاظ شده است. دولت برای سال ۹۸ برای پروژه سد گرین فقط ۴ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته بود که خوشبختانه با پیگیری‌ها و رایزنی‌هایی که از مجلس انجام شد، این اعتبار به ۱۷ میلیارد تومان افزایش و تخصیص یافت. 


 کاربری سد

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی اظهار می‌کند: در کنار سد تصفیه‌خانه‌ای ایجاد می‌شود و آب آشامیدنی سالم برای مردم شهرستان و بیشتر روستاییانی که در دسترسی به آب شرب سالم مشکل داشتند، تأمین خواهد شد. 
 وی می‌افزاید: حجم مخزن این سد 22 میلیون متر مکعب است که 19 میلیون متر مکعب مصرف شرب، سه میلیون متر مکعب مصرف صنعت و با توجه به ظرفیت خروجی آب، 35میلیون متر مکعب از سرریز آن برای مصرف کشاورزی شهرستان استفاده می‌شود. 


پیوست زیست‌محیطی برای سد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز عنوان می‌کند: در مورد تغییرات سد، پیش ‌از این سد پیوست زیست‌محیطی نداشت و حجم آب پشت سد یک متر بالاتر از سرچشمه گاماسیاب قرار می‌گرفت که موجب کور شدن سرچشمه و بازگشت حجم زیادی از آب به سمت سراب کهمان در شهر الشتر لرستان می‌شد اما در شرایط فعلی تراز آب حدود یک متر پایین‌تر از سرچشمه است که علاوه بر حفظ محیط ‌زیست، باعث ایجاد رونق گردشگری در منطقه نیز می‌شود و طبیعت زیبای محدوده سراب گاماسیاب و چشم‌انداز منحصر به فرد منطقه به لحاظ تفریحی و توریستی نه‌تنها از بین نمی‌رود بلکه دوچندان شده و امکان تبدیل آن به منطقه گردشگری فراهم می‌شود. 
منصور ستوده می‌گوید: اهداف کلی طرح عملیاتی سد گرین برای تامین آب آشامیدنی شهرستان، تامین آب مورد نیاز صنعت، کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت و فراهم کردن امکانات تفریحی سیاحتی با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و وجود سراب زیبای گاماسیاب است. 
وی می‌افزاید: در حال حاضر در منطقه عملیاتی اجرای سد گرین تجهیز کارگاه، جاده جایگزین برای ادامه تردد در محور نهاوند - نورآباد و سیستم انحراف در مسیر و حریم رودخانه گاماسیاب انجام گرفته است و مقرر شده پروژه 48 ماهه به پایان برسد. 


مشکلات تکمیل سد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان درباره مشکلات تکمیل سد گرین می‌گوید: در حال حاضر تنها مشکل این پروژه وقوع زمین‌لغزش‌های گسترده در ترانشه‌های جاده جایگزین به دلیل بارندگی‌های اخیر، عدم تعیین تکلیف معدن مصالح سنگی و 36 هکتار از اراضی کشاورزی خارج‌شده از شمول اراضی ملی است که با پیگیری نماینده شهرستان و مکاتبات صورت‌گرفته به دنبال رفعشان هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :