• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 10 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54249
+
-

تلاطم بازار مرغ در ایلام

با وجود ۳۹۰ واحد مرغداری فعال در ایلام، بازارهای استان با کمبود این محصول مواجهند

بازار
تلاطم بازار مرغ در ایلام

رمضان نوری|  ایلام –خبرنگار:



نابسامانی در عرضه و کمبود مرغ در ایلام طی چند روز اخیر بسیار خبرساز شد و در این میان خبرهایی از بازداشت چند مدیرکل این استان به دلیل عرضه نامناسب این محصول به دستور دادستان ایلام نیز به گوش رسید.ایلام با داشتن ۳۹۰ واحد مرغداری و تولید سالانه ۵۲ هزار تن گوشت مرغ یکی از تولیدکنندگان مهم گوشت سفید در کشور است اما هر سال مشکلاتی در زمینه تأمین این محصول برای مردم به وجود می‌آید که با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استان همخوانی ندارد.شاید باورش کمی سخت باشد، اما عرضه نامناسب و کمبود مرغ طی چند روز اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده است، به طوری که خبرهایی از بازداشت چند مدیرکل از جمله کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، امور دام و چند نفر دیگر  به دستور دادستان منتشر شد. 

این بازداشت‌ها از سوی دادستان ایلام به دلیل نابسامانی عرضه در بازار مرغ صورت گرفت و البته طبق اعلام وی، چند نفر از این مدیران فعلا آزاد شده اند و همچنین این افراد بازداشت نشده بلکه برای پاره‌ای از توضیحات فراخوانده شده بودند. 
با پیگیری‌های صورت‌گرفته مشخص شد که ضعف در مدیریت قیمت تمام‌شده مرغ و کمبود آن در بازار مصرف دلیل اصلی برخورد قاطع دادستانی بوده است.
در حال حاضر مرغ در بازار مصرف استان ایلام تقریبا نایاب شده و همین کمبود دست دلال‌ها را بازتر کرده و قیمت به طور نامتعارفی بالا رفته است به طوری که اکنون هر کیلوگرم گوشت مرغ 12 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد.


بازار مرغ ایلام سال‌هاست مشکل دارد

یک کارشناس اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: ایلام به رغم این‌که سال‌هاست به عنوان قطب تولید مرغ در کشور شناخته می‌شود، فقط یک کشتارگاه دارد و این کشتارگاه هم گهگاه تعطیل می‌شود و عملا استان دچار کمبود مرغ و افزایش قیمت این محصول است.

«محمد عباسی» می‌افزاید: علاوه بر نبود کشتارگاه که به کمبود مرغ منجر می‌شود، دلالان بازار مرغ استان را اداره می‌کنند و عملا کار از دست مسئولان جهاد کشاورزی خارج شده است.
وی ادامه می‌دهد: نحوه توزیع مرغ در ایلام اصلا مناسب نیست و همین مساله باعث می‌شود گاهی مرغ تولیدی استان از استان‌های همجوار سر دربیاورد.


مرغداری‌ها هم مشکل دارند

این کارشناس اظهار می‌کند: قیمت بالای نهاده‌های دامی معضل اصلی در تولید مرغ است و این مشکل متوجه چرخه‌ تولید در کل کشور و به تبع آن استان ایلام شده است.
عباسی می‌گوید: یکی دیگر از مشکلات مرغداران ایلام نبود صنعت جوجه‌کشی در این استان است و جوجه با قیمت بسیار گزاف‌ به دست مرغداران می‌رسد و همین ‌امر قیمت مرغ را در استان بالا برده است.

وی تصریح می‌کند: در شرایطی که مرغ با قیمت بیشتر از ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان به دست کشتارگاه می‌رسید، دادستان کل کشور اعلام کرد که باید با نرخ ۱۱ هزار و 500 تومان عرضه شود که این امکانپذیر نبود.
عباسی اظهار می‌کند: زنده‌فروشی مرغ هم یکی از مشکلات اصلی بر سر راه کار کشتارگاه‌ها و معضلی بهداشتی در استان ایلام است.
وی ادامه می‌دهد: اخیرا نیز  فروش تخم‌مرغ‌ توسط وانت‌داران چهره‌ بسیار نازیبایی به استان داده است که امیدواریم دادستانی با این امر نیز بدون اغماض برخورد کند.
این کارشناس اظهار می‌کند: ایلام قطب تولید مرغ در کشور محسوب می‌شود و تولید بالای مرغ زنده در این استان قابلیت کشتار و صادرات آن به کشور عراق را فراهم کرده است و می‌توان از این ظرفیت به سود مرغداران استان استفاده کرد.


تولیدکنندگان مصوبه ستاد تنظیم بازار را نمی‌پذیرند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری عنوان می‌کند: طبق اعلام ستاد تنظیم بازار کشور مقرر شده بود تولیدکنندگان مرغ در ایلام مرغ را به قیمت هر کیلوگرم 11 هزار و 500 تومان به کشتارگاه‌ها عرضه کنند ولی آنها حاضر به عرضه مرغ با این قیمت نیستند.

«محمدتراب میری» اظهار می‌کند: دلیلشان هم این است که هر کیلوگرم مرغ در استان‌های همجوار ایلام مثل کرمانشاه و خوزستان قیمتی بیشتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار دارد بنابراین ارسال این محصول به استان‌های دیگر از نظر مرغداران به‌صرفه‌تر است.

وی می‌گوید: انتقال و عرضه مرغ تولیدی ایلام به استان‌های همجوار به افزایش قیمت و حتی کمبود مرغ در بازار استان ایلام و تعطیلی کشتارگاه صنعتی منجر شد. وی می‌افزاید: در حال حاضر مرغ مورد نیاز استان ایلام از دیگر استان‌ها تامین و وارد ایلام می‌شود.

میری عنوان می‌کند: تولید سالانه 6 میلیون قطعه مرغ گوشتی در ایلام از رونق تولید گوشت سفید در این استان حکایت دارد. در ایلام سالانه ۵۲ هزار تن گوشت مرغ تولید و این تولیدات، علاوه بر مصرف استان، به استان‌های همجوار از جمله کرمانشاه و خوزستان عرضه می‌شود.به گفته این مسئول ۳۹۰ واحد مرغداری در استان با اشتغالزایی مستقیم برای 2800 نفر فعالیت دارند.


اجازه صادرات مرغ از استان را نخواهیم داد

دادستان ایلام روز گذشته در نشست ستاد تنظیم بازار استان در مورد آخرین وضعیت بازار مرغ و مدیران بازداشت شده در استان گفت: متهمان پرونده در دادگاه انقلاب به پرونده آنها رسیدگی می‌شوند.
«افشار خسروی زاد» افزود: حدود هشت ماه است که پیگیر هستیم و در شأن دادستانی نیست در موضوع مرغ ورود کند، زمانی اقدام می‌کند که موجب اخلال شود.

وی گفت: مسئولان توانایی اداره چند مرغداری داخل استان ندارند، قانون گذار به صراحت اجرای قانون اخلال گران اقتصادی سکوت مدیران را مشارکت در جرم می‌داند. دادستان ایلام ادامه داد: وقتی ۷۰ درصد تولید مرغ مازاد است چرا با سو مدیریت اکنون ما در استان باید دچار مشکل شویم.وی اظهار کرد: اهمال در وظیفه مدیران محرز است و وقتی مدیر در به تاراج رفتن بیت المال سکوت می‌کند به متهم کمک کرده و مجرم است.

خسروی زاد گفت: کشتارگاه نمی‌تواند تعطیل شود، مسببین اخلال در نظام اقتصادی دستگیر و کارگران به کار خود ادامه دهند و توسط مقام اجرایی راه اندازی شود و تا راه اندازی مصرف مرغ استان از استان‌های همجوار عرضه شود.
وی با بیان این که مرغدارانی که مرغ عرضه نمی‌کنند تعزیرات به عنوان احتکار با آنها برخورد کند، افزود: ما تا پای کار آمدن اتحادیه مرغداران، اجازه صادرات مرغ از استان را نخواهیم داد و قانون برای ما فصل‌الخطاب است و اجازه تخطی از آن را نمی‌دهیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید