• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 8 بهمن 1396
کد مطلب : 5423
+
-

آزادی شاهزاده ثروتمند سعودی از زندان هتل

آزادی شاهزاده ثروتمند سعودی از زندان هتل

 

شاهزاده الولید بن طلال، یکی از ثروتمندترین مردان جهان و رئیس شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری پادشاهی عربستان (کینگدم) با گذشت 2‌ماه دیروز از بازداشت نیروهای امنیتی سعودی آزاد شد. بن‌طلال به دستور کمیته مبارزه با فساد عربستان که ریاست آن بر عهده محمدبن‌سلمان، ولیعهد و فرزند پادشاه این کشور است بازداشت شده بود. او و 200 تن دیگر از شاهزاده‌های سعودی و مقام‌های کنونی و سابق عربستانی شبانه دستگیر و در هتل ریتزکارلتون ریاض بازداشت شدند. جرم او فساد مالی، پولشویی و سوءاستفاده از قدرت اعلام شده است. متعب بن عبدالله رئیس گارد ملی و برادرش، عادل فقیه وزیر اقتصاد عربستان و عبدالله السلطان فرمانده نیروی دریایی عربستان نیز جزو بازداشتی‌ها بودند.

ولید بن طلال شاهزاده بانفوذ، نوه عبدالعزیز آل سعود، بنیانگذار عربستان سعودی است و گفته می‌شود ثروتمندترین شهروند عربستان است. ثروت او براساس گزارش‌های مختلف ازجمله بلومبرگ حدود ۲۰ میلیارد دلار برآورد شده است. ولید بن طلال که زمانی به‌عنوان بانفوذترین مرد عرب در جهان شهرت داشت، برخلاف بسیاری از پسران و نوادگان عبدالعزیز، وارد مشاغل حکومتی نشد و ثروت خود را از راه تجارت اندوخت. پیش از این برخی از دیگر شاهزاده‌های سعودی با پرداخت بخشی از ثروت‌شان به دولت آزاد شده بودند اما در مورد جزئیات و توافق انجام شده با شاهزاده الولید اطلاعاتی منتشر نشده است. برخی منابع خبری از مصادره حدود 6میلیارد دلار از ثروت الولید خبر داده‌اند. هلدینگ کینگدم در بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان سرمایه‌گذاری کرده است. توییتر، اپل، آمازون، ای‌بی، بانک سیتی‌گروپ، کوکاکولا، فورد، اچ‌پی، موتورولا و مک‌دونالد بخشی از لیست بلندبالای شرکت‌هایی است که الولید بن‌طلال در آنها سهم دارد.

در سال 2015، زمانی که دونالد ترامپ اعلام کرد قصد حضور در انتخابات را دارد، الولید در پستی توییتری، ترامپ را مایه ننگ آمریکا خواند. ترامپ هم در مقابل پاسخ داد: «این شاهزاده احمق می‌خواهد با پول‌های پدرش برسیاست آمریکا تأثیر بگذارد؛ وقتی به قدرت برسم همه اینها تمام می‌شود.» با پیروزی ترامپ در انتخابات، الولید یکی از نخستین افرادی بود که از خاندان آل‌سعود به او تبریک گفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید