• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 8 بهمن 1396
کد مطلب : 5422
+
-

مدیریت شهری پاریس برای تغییر اقلیم آماده می‌شود

دومین سیل بزرگ طی 2سال، زندگی در پاریس را مختل کرده است. مقامات شهری، تغییرات اقلیمی را عامل بالا آمدن آب رودخانه سن می‌دانند

مدیریت شهری پاریس برای تغییر اقلیم آماده می‌شود

 

جواد نصرتی | خبرنگار:

رودخانه سن، ساعت به ساعت بیشتر در اطراف خود در پاریس سرک می‌کشد و شروع دوران جدیدی را به پاریسی‌ها یادآوری می‌کند. بالا آمدن شدید آب، در یکی از بی‌سابقه‌ترین زمستان‌های چند دهه اخیر در فرانسه، رفت‌وآمد عادی در پاریس که به شهر نور مشهور است را مختل کرده و ساختمان‌های اطراف رودخانه را در وضعیتی هشدارآمیز قرار داده است. پیش‌بینی‌ها این است که سطح آب رودخانه فردا بیشتر هم می‌شود. آب به برخی از زیرزمین‌ها نفوذ کرده و موزه‌ها در حالت آماده‌باش هستند. موزه معروف لوور، بخش هنر اسلامی خود را که در سطح پایین‌تری قرار دارد، به‌خاطر احتمال نفوذ آب، تعطیل کرده است. انتظار می‌رود سطح آب رودخانه، به حدود 6متر برسد؛ یعنی 4متر بیشتر از حالت طبیعی و این یعنی، شرایط سخت‌تری در انتظار پاریس و دیگر شهرهای حاشیه سن است.

به گزارش نیویورک‌تایمز، این بالاآمدن بی‌سابقه سطح آب، البته پیامد دوران جدیدی است که تغییرات اقلیمی برای پاریس و شهرهای بزرگ دیگری در اروپا رقم زده است. سازمان هواشناسی فرانسه اعلام کرده است که این کشور، ترسال‌ترین زمستان خود از سال1959 را تجربه می‌کند. چندین کارشناس اعلام کرده‌اند که به‌خاطر تغییرات اقلیمی، این شرایط در آینده، به رویه‌ای معمول برای پاریس تبدیل خواهد شد و به همین‌خاطر پاریس و دیگر شهرهایی که در حوضه آبریز سن قرار دارند، باید در آینده بیشتر از قبل خود را برای مقابله با سیل‌های متعدد آماده کنند. حتی خانم آنه ایدالگو شهردار پاریس با صراحت از این موضوع صحبت کرده است که پاریس باید خود را برای سازگاری با تغییرات اقلیمی در دوران جدید، آماده کند. او در این مورد، حتی به موج‌های گرمایی که در سال‌های اخیر مهمان ناخوانده تابستان‌های پاریس بوده اشاره کرده است.

این نخستین بار در سال‌های اخیر نیست که چنین سیلی، پاریس را تهدید می‌کند. در سال2016 سطح آب رودخانه سن به 6.1متر رسید و وضعیت چنان بحرانی بود که موزه‌ها مجبور شدند آثار هنری خود را از زیرزمین‌ها تخلیه کنند. آن تجربه، امروز به‌کار شهرداری پاریس آمده است. دیروز کلمب بروسل معاون شهردار پاریس به سی‌ان‌ان گفت که شهرداری از اشتباه‌هایش در سیل 2016 درس گرفته است اما او هم بر تغییر شیوه مدیریت شهر پاریس برای سازگاری با تغییرات اقلیمی تأکید کرد؛ «2 سیل در رودخانه سن در کمتر از 2سال... ما باید تغییر کنیم، باید شیوه‌ای که این شهر را با آن می‌سازیم تغییر بدهیم. باید بالاخره این را بفهمیم که تغییرات اقلیمی، ‌یک عبارت نیست بلکه واقعیت است.»

اینکه در آینده پاریس باید چگونه خود را برای مقابله با تغییرات اقلیمی آماده کند، مسئله مهمی است اما چیزی که شهرداری پاریس باید الان به آن فکر کند، مدیریت شهری است که سن، زندگی عادی‌اش را مختل کرده است. سیل، فعالیت چندین ایستگاه مترو و قطار را متوقف کرده و چندین پل و پیاده‌راه نزدیک به رودخانه بسته شده‌اند. خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که یک درمانگاه با حدود 90بیمار در نزدیکی سن تخلیه شده است و علاوه بر لوور، موزه‌های اورسی و اورانژری هم در حالت آماده‌باش هستند.

موش‌ها و آدم‌ها

سیل بیشتر از هر جایی در جنوب شهر بر زندگی مردم اثر گذاشته و مردم را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرده است. در این منطقه، جاده‌ها و خیابان‌ها عملا به شعبه‌هایی از رود سن تبدیل شده‌اند و مردم با قایق‌های کوچک جا به جا می‌شوند. در منطقه ویلنو سن ژرژ هم که سیل به خیابان‌ها رسیده، مردم مجبور شدند با قایق از خانه‌هایشان فرار کنند. این البته تنها آدم‌ها نیستند که سیل مجبور به جا به جایی کرده است؛ زندگی میلیون‌ها موشی که در پاریس زندگی می‌کنند به‌خاطر سیل به هم ریخته و فرار گروهی آنها از سیل و حضور پررنگ‌شان در خیابان‌های پاریس، بسیاری از مردم شهر را نگران کرده است. در ویدئوهایی که کاربران در شبکه‌های مجازی منتشر کرده‌اند، دسته‌های پرتعداد و وحشتناکی از این موش‌های فاضلاب دیده می‌شوند که به خاطر سیل، از محل زندگی خود رانده شده‌اند و در مناطق مختلفی از شهر، برای به‌دست آوردن غذا با هم رقابت می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید