• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 10 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54225
+
-

چاپ سه‌بعدی اندام‌های شفاف برای انسان

چاپ سه‌بعدی اندام‌های شفاف برای انسان

در ساخت اندام مصنوعی انسان یک پیشرفت جدید دیگر حاصل شده است. مدت کوتاهی پس از اینکه برای نخستین‌بار در جهان محققان توانستند نخستین قلب مصنوعی را با پرینترهای سه‌بعدی از بافت و رنگ انسانی تولید کنند، حالا دانشمندان آلمانی برای نخستین‌بار موفق به تولید ارگان‌های شفاف شده‌اند. این موفقیت ‌راه را برای چاپ سه‌بعدی اندام‌های بدن نظیر کلیه هموار می‌کند. ساخت اندام شفاف، دانشمندان را قادر به مشاهده مکان همه سلول‌ها می‌کند در‌نتیجه می‌توان با استفاده از فناوری بیوچاپگر، همان ساختار را تکرار کرده و ارگانی کاربردی را ساخت یا به قول مشهور پرینت گرفت.
به گزارش رویترز، هرچند چاپگرهای سه‌بعدی پیش از این بارها برای تولید اندام انسان مورد استفاده قرار گرفته اما همه آنها به‌خاطر مبتنی‌بودن بر تصاویر تومورگرافی مقطعی یا اسکنرهایMRI فاقد ساختارهای سلولی دقیق بوده‌اند.


کار چطور صورت گرفت؟
محققان آلمانی تکنیکی را توسعه داده‌اند که با استفاده از نوعی حلال، ارگان‌هایی نظیر مغز و کلیه را به‌صورت شفاف ایجاد می‌کند. محققان سپس با اسکن این اندام‌ها از طریق لیزرهای میکروسکوپی، مکان و شکل ساختارهای مختلف نظیر رگ‌های خونی و تک‌تک سلول‌ها را ثبت کرده و داربست ارگان را تولید می‌کنند.
در مرحله بعد سلول‌های بنیادی به‌عنوان جوهر پرینتر سه‌بعدی مورد استفاده قرار گرفته و در مکان صحیح به داربست تزریق می‌شوند تا ارگان شکل واقعی به‌خود بگیرد. براساس گزارش‌های منتشر‌شده این تیم برنامه‌ریزی کرده که تا ۲ - ۳ سال دیگر پانکراس مصنوعی را با پرینتر سه‌بعدی تولید کند. شاید تا ۵ یا ۶ سال دیگر سرانجام دانشمندان با پیشرفت‌های بیشتر قادر به ساخت کلیه مصنوعی شوند که می‌تواند زندگی میلیون‌ها نفر را در جهان نجات دهد.
پیشرفت‌های سریع
میلیون‌ها نفر در جهان همین لحظاتی که شما مشغول خواندن این گزارش هستید، در فهرست انتظار عضوی پیوندی هستند. کمبود اعضای پیوندی در مقابل لیست بلند و بالای بیماران و خانواده‌هایی که عضو پیوندی تنها امید زندگی‌شان شده، سال‌هاست محققان را مشغول مطالعه برای ساخت دقیق‌تر اعضای مصنوعی بدن انسان کرده است. چندی پیش در تحول بزرگ علمی برای نخستین‌بار در تاریخ علم جهان محققان موفق شدند که نخستین قلب مصنوعی را که کاملا از لحاظ سلول، رگ‌های خونی، بطن‌ها و دهلیزها با قلب انسان شباهت دارد، ‌با پرینتر سه‌بعدی بسازند.
هر‌چند این قلب تولید‌شده هنوز بسیار کوچک است و به گفته محققان اندازه قلب یک خرگوش است، اما استفاده از مواد بیولوژیکی بیمار برای تولید این قلب کوچک یک قدم بزرگ علمی به‌حساب می‌آید.
این تحول پزشکی که نتایج آن در نشریه Advanced Science برخلاف مدل‌های قبلی تنها تولید بافت قلبی نیست و همانطور که گفته شد همه جزئیات آن ازجمله رگ‌های خونی مشابه قلب انسان است و مهم‌تر از همه از سلول‌های خود بیمار ساخته شده است. پرینترهای سه بعدی در سالهای اخیر در حوزه‌های مختلف از جمله پزشکی،مهندسی و حتی آشپزی استفاده شده‌اند. این فناوری امکان ساخت سریع و دقیق موارد مورد نیاز را فراهم می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید