• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 10 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54152
+
-

توانمندسازی سیل‌زدگان برای بازگشت به زندگی طبیعی

توانمندسازی سیل‌زدگان برای بازگشت به زندگی طبیعی


مددکاران اجتماعی شهردار تهران برای حمایت‌های روانی و اجتماعی از آسیب‌دیدگان سیل اخیر، به مناطق سیل زده جنوب کشور اعزام می‌شوند.

به گزارش همشهری، زینب نصیری، مدیرکل سلامت شهرداری تهران در این‌باره گفت: کارگاه آموزشی یک روزه با عنوان «حمایت‌های روانی و اجتماعی در بلایا ویژه مددکاران اجتماعی شهرداری تهران» به‌منظور اعزام به مناطق سیل‌زده جنوب کشور در پردیس سلامت منطقه 11برگزار شد.

او ادامه داد: با توجه به سیل‌زدگی بسیاری از استان‌های کشور و تعیین استان تهران به‌عنوان معین شهرستان دشت آزادگان در استان خوزستان، شهرداری تهران وارد عمل شد و در حوزه اجتماعی - فرهنگی نیز به‌منظور ارائه حمایت‌های اجتماعی و روانی به هموطنان سیل‌زده و کمک به بازتوانی و توانمندسازی آنها برای بازگشت به زندگی طبیعی، قرار است تیم‌های تخصصی مددکاران اجتماعی، روانشناسان، مشاوران و تسهیل‌گران اجتماعی به منطقه اعزام شوند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به اهداف کوتاه و بلندمدت این برنامه اضافه کرد: به‌رغم بروز سوانح و بلایای طبیعی در کشور عزیزمان ایران، به‌نظر می‌رسد مداخله و ورود افراد متخصص برای ارائه خدمات روانی و اجتماعی طی سال‌های گذشته توأم با آزمون و خطا بوده و نیازهای آموزشی این افراد به‌صورت نظام‌مند پاسخ داده نشده است. مداخلات اجتماعی و روانی در شرایط بحران نیازمند تجهیز متخصصین این حوزه به دانش و تخصص مرتبط با ورود به بلایا و شناخت وضعیت منطقه‌ای درگیر این مسئله است. در همین راستا و با توجه به ظرفیت علمی و تعاملی اداره کل سلامت شهرداری تهران با دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی و تخصصی به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین اقدام، توانمندسازی افراد داوطلب متخصص برای اعزام به مناطق درگیر مسئله باشد. همچنین هدف بلندمدت آن است که به واسطه تعامل و آموزش مستمر شرکت‌کنندگان در این کارگاه، تیم تخصصی و حرفه‌ای تشکیل شود.

تا از این پس در هنگام مواجهه با بلایا و حوادث در تهران یا سایر شهرها بتوان از این تیم به‌صورت حرفه‌ای بهره گرفت. نصیری با بیان اینکه قرار است دوره دیگری برای روانشناسان و مشاوران نیز در این زمینه برگزار شود، به سرفصل‌های آموزشی در بخش اول کارگاه اشاره کرد و گفت: اهم موضوعات مطروحه در کارگاه آموزشی شامل مقدمه‌ای در ارتباط با مدیریت بحران؛ 4دسته اطلاعات مورد نیاز برای مدیریت بحران (شناخت علمی، شناخت قوانین و مقررات، شناخت ساختار، شناخت منابع اجتماعی)؛ تعریف مفاهیم (بحران، مداخله در بحران، قربانی، فاجعه از دیدگاه جامعه شناختی، حمایت اجتماعی، مداخلات روانی و اجتماعی در حوادث و بلایا)؛ مداخلات روانی-اجتماعی (تعریف، انواع، اهمیت، اهداف، برای چه کسانی؟ درچه زمانی؟)؛ اصول رفتارهای حمایتی در شرایط بحران؛ هرم مداخلات روانی- اجتماعی چند لایه‌ای پس از حوادث و بلایا، خودمراقبتی در بلایا؛ مشکلات امدادگران و ویژگی‌های PTSD بود.

با توجه به مستمر بودن برگزاری دوره‌های مذکور، افراد متخصص داوطلب مداخله در بحران می‌توانند از طریق ارتباط با اداره کل سلامت شهرداری تهران در این دوره‌ها شرکت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید