• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 10 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54139
+
-

شهرمان را با روح‌مان بسازیم

یادداشت
شهرمان را با روح‌مان بسازیم


پیروز حناچی/ شهردار تهران
نهم اردیبهشت ماه در تقویم کشورمان به عنوان «روز شوراها» نامگذاری شده است؛ روزی که اهمیت این خردترین نهاد دموکراسی در ساختار سیاسی کشور را یادآوری می‌کند و می‌تواند فتح بابی باشد برای تعامل هرچه بهتر سایر نهادها با شوراهای شهر و روستا. شورا با ساختار مردمی خود به عالی‌ترین وجه نشان از مشارکت شهروندان دارد و حضور ارزشمند ایشان را در عرصه‌های پیشرفت و توسعه شهر سبب می‌شود. در ایران و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شکل گیری نهاد شورا از جمله موضوعاتی بود که در سال‌های ابتدایی مطرح شد. به روایت تاریخ، مجلس شورای اسلامی در آذرماه 1361 قانون «تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور» را در ۵۳ ماده به تصویب رساند و تا 15 سال بعد از آن که انتخابات شوراهای شهر و روستا به طور رسمی برگزار شد، این قانون بارها مورد بازنگری قرار گرفت.  شاید بتوان شجاعت دولت  در سال 77 را نقطه عطفی در تاریخ سیاسی ایران دانست؛ سالی که توجه به خواسته‌های مردم و نگاه آنها نسبت به محیط زندگی، حال چه در شهر و چه در روستا، به‌طور رسمی و قانونی مورد توجه مسئولان قرار گرفت تا مهر تاییدی باشد بر ضرورت تقویت توسعه پایدار در کشور.  البته اهمیت توجه به شورا تنها در ساختار سیاسی کشور معنا پیدا نمی‌کند، چراکه پروردگار یکتا در قرآن کریم که معجزه خاتم پیامبران است نیز به لزوم شور و مشورت اشاره کرده و می‌فرماید: «وَالَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاه وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَیْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ» که این خود بدان معناست که خداوند اصل مشورت را در کنار سایر اصول دین از الزامات رستگاری بندگانش می داند.  

به عنوان شهردار تهران که منتخب پنجمین دوره از شورای اسلامی شهر تهران هستم، برخود می دانم به منظور صیانت از آرای مردمی که ساعت‌ها در صف‌های طولانی رأی‌گیری به انتظار ایستادند، حداکثر تعامل را با شورای شهر تهران داشته باشم. بهره‌گیری از تجربیات، تخصص و خرد جمعی اعضای محترم را برخود فرض می دانم و در عین حال شورا و شهرداری را در یک ارتباط و همکاری دوسویه و مکمل یکدیگر برای تحقق اهداف برمی‌شمارم.  در این نگاه، شورای شهر که نهاد ناظر بر عملکرد شهرداری است با زیر ذره‌بین قرار دادن فعالیت‌های مدیریت شهری و هدایت و حمایت توأمان می‌تواند راه را در جهت اینکه «تهران شهری برای همه» شود، هموارتر کند. شهری که در آن شهروندان فارغ از جنس، نژاد و قومیت بتوانند در کنار هم نغمه‌ای واحد بسرایند و به‌سرایی از مهر تغییر ماهیت دهد. بیایید مردم را از امید ساختن شهری شاداب‌تر و پویاتر ناامید نکنیم. روحیه خدمت مبتنی بر علم و درایت سرلوحه کار است و برای معرفی چهره‌ای متفاوت و تأثیرگذار از کلانشهر تهران تلاش خواهم کرد.

چو غنچه گرچه فروبستگی‌ست کار جهان                         تو همچو باد بهاری گره‌گشا می‌باش

از سویی دیگر مشورت و معاشرت همشهریانِ دغدغه‌مند را طلب می‌کنم که در سایه آن به‌قول حضرت مولانا نور افزون گشته و ره پیدا شود. یاری می‌خواهم که شهرمان را با روحمان بسازیم و در هر جایگاهی مسئول سرزندگی آن باشیم. شورا و شهروندان و شهرداری در کنار هم و برای آبادانی و سعادت تهران.  

در پایان روز شورا را به تمامی کسانی که دغدغه ساختن شهر و روستایی بهتر دارند و مشارکت را مهم‌ترین اصل برای رسیدن به این مهم می‌دانند، تبریک می‌گویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید