• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54100
+
-

آب آشامیدنی اصفهان آلوده نیست

مدیر بهداشت محیط اصفهان: وضعیت کیفی آب در مناطق سیل‌زده استان سالم بوده و تاکنون مشکلی در این زمینه گزارش نشده است

گزارش
آب آشامیدنی اصفهان آلوده نیست

شیرین شفیعی|  اصفهان- خبرنگار:


بعد از فروکش کردن سیلاب‌های سرگردان بهاری، این روزها بازار گمانه‌زنی درباره بحران‌هایی که با این بلای طبیعی گره خورده داغ شده است و هشدارهایی در مورد آلودگی آب شبکه شهری و روستایی همراه با توصیه‌هایی برای خرید آب بسته‌بندی یا جوشاندن آب به‌سرعت در فضای مجازی دست به دست می‌شود، اما مسئولان بهداشتی استان اطمینان می‌دهند آب شرب کاملا سالم است و هیچ جای نگرانی در مورد آلودگی آن وجود ندارد.

آلودگی آب شایعه‌ای بود که نخستین بار با بیانیه‌ مسئولان بهداشتی شیراز بر سر زبان‌ها افتاد؛ بیانیه‌ای که هشدار داده بود ممکن است سیلاب به سامانه‌های آب‌رسانی آسیب وارد کند. بنابراین در صورت وقوع سیل اگر در مناطقی هستید که سامانه آب‌رسانی شما در مسیر سیلاب است یا ملاحظه می‌کنید آب لوله‌کشی کدر شده، تا زمان اطمینان از سالم بودن آب یا اعلام سالم شدن آب توسط دستگاه‌های مسئول، از آب سالم بطری استفاده کنید. در مواقع خیلی اضطراری باید دست‌کم آب را به مدت 10 دقیقه بجوشانید و بعد از سرد شدن، استفاده کنید. در مجموع، برخورد ما با سیلاب باید مانند فاضلاب باشد. بنابراین اگر مواد غذایی با سیلاب تماس پیدا کرد، باید از مصرف آنها خودداری کرد. 


از آلودگی منابع تا از بین رفتن لوله‌های آب

از سوی دیگر، هشدارهای کارشناسان و مسئولان بهداشتی در مورد پراکنده شدن آلودگی‌های فاضلاب در محیط یا فاسد شدن اجساد قربانیان سیل در مسیر نیز این زمزمه‌ها را بلندتر کرد. گرچه خسارت‌های سیل در اصفهان با دیگر استان‌های درگیر این بحران فاصله زیادی دارد، شهرستان‌های سردسیر از پیامدهای جاری شدن سیل و آلودگی منابع آب خود در امان نماندند، تا جایی که رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی سمیرم از تامین آب 70 درصد روستاهای سیل‌زده این شهرستان با استفاده از منابع جایگزین محلی خبر می‌دهد و می‌گوید: بارش و سیل هفته اول فروردین به خط انتقال آب روستای تنگ خشک آسیب زد که آب این روستا بعد از حدود 8 ساعت با استفاده از منبع جایگزین تامین شد. همچنین سیلاب باعث از بین رفتن تأسیسات آبی روستای «هست» واقع در بخش مرکزی شد که مشکل تامین آب این روستا نیز با تلاش بیست و چهارساعته و هدایت سیلاب به طرف سطح شیبدار و تامین از چشمه محلی حل شد.

«مجید صابری» با اشاره به وقوع بیشترین مشکلات بارندگی‌ها و سیلاب‌ها در بخش پادنای بزرگ در جنوب شهرستان سمیرم می‌افزاید: هر دو بارش هفته اول و دوم سال جدید باعث کدر و ناسالم شدن آب آشامیدنی روستاهای این بخش شد. به علاوه، مجتمع آب‌رسانی 21 روستای پادنا از چهل‌چشمه نیز به دلیل سیلابی شدن و بالا رفتن کدری آب در هر دو بارش ناسالم شد، تعداد زیادی از خطوط انتقال آب از بین رفت و بخشی نیز در معرض آسیب بود که با تامین تانکرهای سیار آب‌رسان از سایر شهرستان‌ها در مرحله اول، آب آشامیدنی این روستاها تامین شد. زمانی که حتی بسیاری از منابع آب محلی و چشمه‌سارها گل‌آلود شدند، مجبور به تامین آب با تانکرهای سیار از شهر کُمه در 60 کیلومتری بخش پادنای بزرگ شدیم.


نگران آلودگی آب نباشید

با این حال، مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با تاکید بر این‌که وضعیت کیفی آب در مناطق سیل‌زده استان سالم بوده و تاکنون مشکلی در این زمینه گزارش نشده است، به همشهری می‌گوید: بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه آب در خاور میانه به نام باباشیخ‌علی در اصفهان وجود دارد که نه‌تنها آب جمعیت میلیونی اصفهان، بلکه شهرهای مجاور را نیز به عهده دارد و خوشبختانه این تصفیه‌خانه حتی در شرایطی که سیلاب باعث گل‌آلود شدن منابع آب شده بود به کار خود ادامه داد و هیچ جای نگرانی درباره آلودگی منابع آب اصفهان وجود ندارد.

«حسین صفاری» با اشاره به بررسی و نظارت همیشگی مرکز بهداشت استان اصفهان با همکاری شرکت آبفای استان و روستایی روی کیفیت آب تصفیه‌خانه بابا‌شیخ‌علی توضیح می‌دهد: در هفته‌های نخست سال که با مشکل وقوع سیلاب‌های بزرگ روبه‌رو شدیم، نگرانی‌هایی در مورد کدر شدن و گل‌آلودی آب مطرح بود که برای تصفیه آب آشامیدنی باید درصد این کدری کمتر از نیم  NPU می بود و تصفیه‌خانه در حالت آماده‌باش بود که در صورت کدر شدن آب و رسیدن  NPU آب به بالای ۶۰۰ اقدام به سالم‌سازی آب کنند، اما شرایط فوق‌العاده و بحرانی در این زمینه به وجود نیامد و هم‌اکنون وضع منابع آب و تصفیه‌خانه باباشیخ‌علی خوب است.


شایعاتی که در اصفهان مصداق ندارد

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان همچنین اطمینان می‌دهد که آب شبکه لوله‌کشی اصفهان از نظر فاکتورهای میکروبی، شیمیایی و مانند آنها هیچ آلودگی ندارد و می‌گوید: مشکلاتی مانند بالازدگی پساب فاضلاب یا همراه شدن اجساد دام و حیوانات با سیلاب در اصفهان هیچ مصداقی نداشت و تمام شایعاتی را که در این باره به‌ویژه در فضای مجازی رد و بدل می‌شود به‌شدت تکذیب می‌کنیم.

وی با تاکید بر این‌که منابع آب روستاهای خسارت‌دیده در بعضی از شهرستان‌های استان به‌سرعت با منابع دیگر جایگزین شدند می‌افزاید: با جایگزینی برخی چاه‌ها و چشمه‌های محلی، آب بهداشتی روستاهای خسارت‌دیده از سیلاب نیز به‌سرعت تامین شده است و هیچ جای نگرانی در زمینه کمبود منابع آب یا احتمال آلودگی آن در استان اصفهان وجود ندارد.


آلودگی تمام چشمه‌ها

اما از سوی دیگر، صفاری به مردم توصیه کرد به هیچ وجه از آب چشمه‌ها و چاه‌هایی که این روزها بارش‌های بهاری آنها را دوباره زنده کرده است استفاده نکنند و اعلام کرد: آب تمام این چشمه‌ها و منابع آلوده است و به تمام مسافران یا گردشگران بهاری توصیه می‌کنیم از مصرف آب چشمه‌ها یا رواناب‌ها و منابع طبیعی دیگر خودداری کنند، چون به احتمال زیاد با آلودگی‌های مسیر سیلاب همراه شده‌‌اند و مناسب مصرف شرب نیست.

این در حالی است که «حسینعلی حاجی‌دلیگانی» نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی، ابهاماتی را در مورد سلامت آب اصفهان وارد می‌داند و می‌گوید: پیک مصرف آب شرب در اصفهان 5/14 متر مکعب است، در حالی که تصفیه‌خانه باباشیخ‌علی 5/10 متر مکعب بر ثانیه آب را تصفیه می‌کند. با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهیم شد که 4 متر مکعب آب شرب مصرفی مردم تصفیه‌شده نیست. به عبارت دیگر، این میزان آب شرب مردم از آب چاه تامین می‌شود و باید برای آبیاری فضای سبز استفاده شود.

او افزایش عفونت‌های دستگاه گوارش را مهم‌ترین دلیل ناسالم بودن آب شرب اصفهان می‌داند و می‌افزاید: با سر زدن به بیمارستان‌ها به‌ویژه در ایام نوروز مشاهده شد تعداد بیمارانی که بر اثر نوشیدن آب ناسالم در اصفهان دچار حالت تهوع یا عفونت در روده و گوارش شدند کم نیست. نکته اینجا است که استان اصفهان تنها یک تصفیه‌خانه دارد و این یعنی آب شرب اصفهان تهدید بالقوه‌ای است که هر لحظه با کوچک‌ترین اتفاق همچون باران بالفعل و تصفیه‌خانه باباشیخ‌علی از مدار خارج می‌شود.

این نماینده   تامین آب برای اصفهان و فعال‌سازی و تکمیل پروژه سامانه دوم آب‌رسانی به اصفهان بزرگ- شامل 14 شهرستان، 56 شهر و 300 روستا- را برخی راهکارهای حل مشکل کیفیت آب اصفهان معرفی می‌کند؛ پروژه‌هایی که به دلیل کمبود اعتبار، تاکنون در دستور کار قرار نگرفته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید