• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54080
+
-

درخواست از گردشگران برای ورود به لوت با ملاحظات زیست‌محیطی

درخواست از گردشگران برای ورود به لوت با ملاحظات زیست‌محیطی

سفیر سابق ایران در یونسکو با اعلام این هشدار که مبادا یونسکو کارت زرد به کویر لوت بدهد، از تهیه الگوی پاسداشت این میراث طبیعی در یک دوره ۱۰ساله خبر داد. همزمان مدیر پایگاه میراث‌جهانی لوت نیز از گردشگران خواست با ملاحظات زیست‌محیطی به بیابان لوت ورود کنند.
محمدرضا مجیدی، سفیر و نماینده سابق ایران در یونسکو و مقصودی، مدیر پایگاه بیابان لوت این سخنان را در نشست خبری به بهانه برگزاری همایش بین‌المللی گردشگری بیابان لوت و در حاشیه برپایی نمایشگاه شهاب‌سنگ‌ها در کاخ گلستان تهران بیان کردند. بیابان لوت به‌عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در سال95 در فهرست میراث طبیعی یونسکو به ثبت جهانی رسید و حالا متولیان حفاظت و نگهداری از این اثر جهانی، از گردشگران می‌خواهند با ملاحظات زیست‌محیطی به لوت ورود کنند. براساس آنچه ایسنا از این نشست منتشر کرده است، محمدرضا مجیدی، سفیر سابق ایران در یونسکو گفت: گاهی خبرهای بدی از بیابان لوت به گوش می‌رسد که اگر این اتفاقات به دریافت کارت زرد از یونسکو منجر شود، همه تلاش‌ها برای ثبت این میراث طبیعی از بین می‌رود. وی افزود: اگر قرار است کویر لوت در فهرست آثار جهانی محفوظ بماند باید آموزش‌های فراگیری به ساکنان پیرامون آن داده شود تا از این اثر طبیعی پاسداری کنند.
وی تأکید کرد: اگر فرصت‌هایی که آثار جهانی به‌وجود آورده‌اند را مدیریت نکنیم، حتما با تهدید مواجه خواهیم شد. مهران مقصودی، مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت نیز در این نشست به آسیب‌هایی که این اثر طبیعی را تهدید می‌کند، اشاره کرد و گفت: ایجاد مسیر گردشگری و حفظ تعادل در لوت، دغدغه همیشگی ماست. وی با اعلام اینکه در تعطیلات نوروز برای ورود ۳هزار نفر به بیابان لوت مجوز صادر شد که تخریب ایجاد می‌کرد گفت: پرسش این است که حجم انبوه گردشگران را در بیابانی با ۴هزار کیلومتر عرصه و حریم، چگونه می‌توان کنترل کرد. مدیر پایگاه میراث‌جهانی لوت تأکید کرد: لوت مثل ارگ بم یا تخت‌جمشید نیست که عرصه و حریم مشخص داشته باشد. ۸۶۰کیلومتر آن عرصه و ۹۷۰کیلومتر این بیابان حریم است. مقصودی از گردشگران خواست با ملاحظات زیست‌محیطی به لوت وارد شوند. او تأکید کرد: نمی‌خواهیم آنچه بر سر کویر مصر، مرنجاب و گاو خونی آمد بر سر لوت هم بیاید.

این خبر را به اشتراک بگذارید