• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54077
+
-

درخواست 150فعال فرهنگی اصفهان برای توقف بتن‌ریزی در چهارباغ عباسی

درخواست 150فعال فرهنگی اصفهان برای توقف بتن‌ریزی در چهارباغ عباسی

150فعال فرهنگی استان اصفهان با ارسال نامه‌ای به معاون معماری و شهرسازی استان اصفهان به بتن‌ریزی شهرداری اصفهان در دو سوی خیابان تاریخی چهارباغ عباسی بدون مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی و شورای فنی استان اصفهان اعتراض و خواستار متوقف شدن این پروژه شدند. در نامه فعالان فرهنگی استان اصفهان به سیداحمد حسینی‌نیا که رونوشت آن برای علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی و علمی اصفهانی دادستان اصفهان نیز ارسال شد، آمده است: پیاده‌راه‌سازی چهارباغ عباسی، شاید یکی از دوران‌سازترین اقدامات شهری در تاریخ معاصر اصفهان است. این اقدام، گذشته از همه اما و اگرهای کالبدی و معماری آن، به‌خودی خود، بی‌شک سپهر عمومی و اجتماعی حداقل منطقه مرکزی شهر اصفهان را دچار تغییرات و تحولاتی قابل‌توجه و پایدار خواهد کرد و تنها زمان، کیفیت این تحولات را روشن می‌کند. امضاکنندگان این نامه، براساس آنچه ایسنا منتشر کرده است معتقدند، با توجه به مقیاس قابل‌توجه این مداخله شهری مهم و پیچیدگی تأثیرات آن، ادامه مداخله، مشخصا در قالب تصمیم‌گیری‌های کالبدی و اجرای طرح محدوده میانی (صرف‌نظر از اینکه چه طرحی ‌است)، فعلا زودهنگام است.
امضاکنندگان این نامه اعلام کردند: پیش از هر مداخله کالبدی دیگر، به‌خصوص مداخلات گسترده و ماندگار، اکنون زمان رصد و پایش این فضای عمومی و کنش‌های اجتماعی و عمومی آن است. به‌عبارت دیگر، اکنون در یک دوره‌ زمانی مشخص، باید با رصد رفتار اجتماعی و عمومی مردم در این فضای شهری، به‌جای اقدامات سریعِ اجرایی، مقدمات تصمیم‌گیری‌های کالبدی سنجیده‌تری برای آینده فراهم آورد.
فعالان فرهنگی استان اصفهان در نامه خود خطاب به معاون معماری و شهرسازی استان اصفهان دو درخواست را مطرح کردند. «۱- فعلاً و با یک برنامه تعریف‌شده و در مدت زمان مشخص، از اجرای هرگونه طرح کالبدی ماندگار و ثابت در چهارباغ عباسی خودداری کنید.
۲ - با تشکیل کارگروهی ویژه، زندگی فضای عمومی این فضای شهری را، پایش و رصد و مطالعه کنید تا از نتایجِ آن برای تدارک اقدامات کالبدی سنجیده‌تر استفاده شود.» 
در بخش پایانی نامه فعالان فرهنگی استان اصفهان خطاب به معاون معماری و شهرسازی استان اصفهان تأکید شده است: «امیدواریم در چنین بزنگاهی از تاریخ معاصر اصفهان و در چنین فضای شهری با اهمیتی، اقداماتی مانند پروژه شکست‌خورده بدنه‌سازی شرق چهارباغ عباسی تکرار نشود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید