• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54041
+
-

تیم شفر بیشتر از تمام تیم‌های لیگ صاحب‌توپ بود اما هر بار گل خورد از هم پاشید

تیم شفر بیشتر از تمام تیم‌های لیگ صاحب‌توپ بود اما هر بار گل خورد از هم پاشید

استقلال در بازی مرگ و زندگی به پدیده باخت و با قهرمانی لیگ وداع کرد. این شکست آن‌قدر برای آبی‌پوشان گران تمام شد که پروژه عبور از شفر بلافاصله بعد از این شکست به راه افتاد. هر چند مدیران استقلال فعلا خبر اخراج شفر را تکذیب کرده‌اند اما کاملا مشخص است که اعتمادشان را به این سرمربی آلمانی از دست داده‌اند کما اینکه تصمیمات اشتباه شفر چه در این بازی و چه در بازی‌های گذشته نشان می‌دهد نگاه مدیران استقلال چندان هم دور از واقعیت نیست. سرمربی باتجربه آلمانی در همین بازی با پدیده اشتباهاتی داشت که شاید بیشترین نقش را در شکست این تیم در مهم‌ترین بازی فصل داشتند.
 پازل درهم‌ریخته پیرمرد
وینفرد شفر از شروع نیم‌فصل دوم و بعد از خرید گادوین منشا تقریبا در تمامی بازی‌ها این مهاجم را در ترکیب اصلی به بازی گرفته بود. اما به ناگهان در مصاف با پدیده تصمیم گرفت این مهاجم را از ترکیب 11نفره‌اش خارج کند. این تصمیم شفر منجر به قهر منشا شد و پیرمرد آلمانی بلافاصله او را از لیست 18نفره هم خارج کرد. همین تصمیم برای شروع حاشیه‌ها و به هم ریختن تمرکز استقلالی‌ها کافی بود. هنوز مشخص نیست شفر با کدام توجیه فنی مهاجم اصلی تیمش را از ترکیب خارج کرد و هارمونی تیمش را به هم ریخت. اشتباه شفر در انتخاب ترکیب اصلی، نکته‌ای است که خود او هم خیلی زود به آن اقرار کرده است. او در همان نیمه اول داریوش شجاعیان را از بازی بیرون کشید و یک مهاجم به زمین فرستاد تا نشان دهد به اشتباهش در لاین‌آپ اولیه بازی پی برده است. اما حضور مرتضی تبریزی هم دردی از تیم او دوا نکرد و استقلال تمام 90دقیقه را با ریختن توپ‌های بی‌ثمر روی دروازه حریفش سپری کرد.
 خط دفاعی که چشم خورد
اشتباهات شفر در چیدن ترکیب 11نفره تیمش فقط به خط حمله محدود نشد. او در خط دفاعی هم یک‌بار دیگر صف بازیکنانش را به هم ریخت تا به ترکیبی برسد که در همان 10دقیقه اول مقابل حریف تسلیم می‌شود! به گواه آمار و ارقام بازی‌های گذشته، خط دفاعی استقلال بهترین عملکردش را در روزهایی داشته که با زوج پژمان منتظری و دانشگر در دفاع میانی به زمین رفته است. تیمی که با زوج دانشگر - پژمان به آمار خوبی در خط دفاعی رسیده و در هفته‌های اخیر از حضور خسرو حیدری در سمت راست خط دفاعی هم ضرر نکرده چرا باید یک‌بار دیگر پژمان را به جناح راست بفرستد و دفاع میانی را با روزبه چشمی ببندد که اگرچه از نظر کی‌روش مدرن‌ترین مدافع میانی دهه اخیر بوده اما بارها و بارها در این پست کار دست استقلالی‌ها داده است. شفر با این تغییرات خط میانی تیمش را نیز به هم ریخت. چون هم خودش را از حضور روزبه چشمی در این منطقه محروم کرد و هم از فرشید باقری استفاده نکرد و تاوانش را پس داد. فرشید باقری که در بهترین فرم آمادگی چند بازی را در محرومیت سپری کرده بود این بار کاملا آماده حضور در ترکیب اصلی بود اما تصمیمات عجیب شفر دامن او را هم گرفت.
 یک مساوی، یک کام‌بک، 5شکست
ضعف دیگری که در بازی با پدیده به چشم آمد، ناتوانی شفر در بازگرداندن نتیجه بعد از عقب افتادن از حریف بود. تیم شفر در این فصل 7بار از حریف عقب افتاده و 5بار شکست خورده است. استقلال در لیگ جاری فقط یک‌بار مقابل سایپا گل اول بازی را خورد اما جبران کرد و 2 بر یک پیروز شد. یک‌بار هم در هفته دوم شکست یک بر صفر آبی‌ها مقابل ذوب‌آهن در ادامه به تساوی 2-2 تبدیل شد. در 5 مورد دیگر، خوردن گل اول برای تیم شفر مساوی بوده با باخت یک بر صفر و از دست دادن هر 3 امتیاز بازی. ناتوانی در کام‌بک یکی از نقطه‌ضعف‌های اساسی تیم شفر در لیگ هجدهم بود. نقطه‌ضعف دیگر استقلال هم گل نزدن در تعداد زیادی از بازی‌ها بود. خط حمله استقلال یا زیاد گل می‌زند یا اصلا گل نمی‌زند! این تیم از 27بازی این فصل در 12بازی موفق به گلزنی نشده است. برای آنکه پی ببرید این آمار تا چه حد آمار ضعیفی بوده کافی است بدانید فقط دو تیم آماری بدتر از استقلال داشته‌اند؛ استقلال خوزستان و نفت مسجدسلیمان!
 صاحب توپ، دقیق، اما شکننده
در انتهای این مبحث، دقت در چند آیتم دیگر و آنالیز آمارهای تیم شفر هم خالی از لطف نیست. استقلال طی 27هفته‌ای که از لیگ سپری شده مالکانه‌ترین فوتبال را در بین تمامی تیم‌ها ارائه کرده است. آبی‌های تهران به‌طور میانگین 57.5درصد از بازی‌ها را مالک توپ بوده‌اند که این رقم بالاتر از پرسپولیس صدرنشین و سایر تیم‌هاست. ضمن اینکه آنها با 462پاس در هر بازی و دقت پاس 97.3درصدی در این زمینه‌ها هم از پرسپولیس بهتر بوده‌اند. اما این برتری در چرخاندن توپ در خیلی از بازی‌ها منجر به پیروزی نشده و استقلال را ناکام گذاشته است. البته استقلالی‌ها در نبردهای فیزیکی به اندازه پاسکاری موفق نبوده‌اند و شاید یکی از عوامل ناکامی آنها همین نکته باشد. سربازان شفر فقط 49.7درصد از نبردها را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند که این آمار کمتر از 8تیم لیگ برتری است و آبی‌ها را از این لحاظ در رتبه نهم قرار داده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید