• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54029
+
-

قهرمانی بارسا

یک داستان تکراری دوکلمه‌ای ترسناک

قهرمانی بارسا

91هزار و 917نفر در نوکمپ جمع شده بودند تا قهرمانی زودهنگام بارسلونا را جشن بگیرند؛ چیزی که انگار به رسم هر ساله آنها در دهه اخیر تبدیل شده است. اگر بارسا لوانته را نمی‌برد جشن به تأخیر می‌افتاد و به زمین سلتاویگو موکول می‌شد؛ تیمی که اصلا حریف آسانی برای بارسا در این سال‌ها نبوده است. بارسا طبق معمول در غیاب مسی به مشکل خورد و وقتی کاپیتان به زمین آمد، قهرمانی هم با تک‌گل او تضمین شد. او به‌تنهایی 17 امتیاز جمع کرده. مسی رکورد گل‌هایش در لالیگای فصل قبل را در عدد 34تکرار کرد درحالی‌که هنوز 4بازی کمتر از فصل قبل بازی کرده و دقایق بیشتری در طول فصل به استراحت پرداخته است.
 این البته گل شماره46 او در همه رقابت‌های این فصل بود. معلوم نیست اگر مسی نبود، چه بر سر بارسا می‌آمد. شاید این باشگاه به روند تیم درجه دو بودن در دوران پیش از مسی برمی‌گشت. او در 17مه2015با گلش به بیلبائو قهرمانی بارسا را قطعی کرد. در 29آوریل2018مقابل دپورتیوو هت‌تریک کرد تا قهرمانی تیمش قطعی شود. در اکتبر2004وقتی برای نخستین بار پیراهن بارسلونا را پوشید، تعداد جام‌های بارسا و رئال 61 به 72 بود و حالا بعد از 15سال آمار حکم به برتری آبی‌اناری‌ها با 95جام مقابل 92جام می‌دهد. البته رئال همچنان در تعداد لالیگاها با 33جام برتر است و مسی که دهمین لالیگای خودش را فتح کرد، تازه موفق شده بارسلونا را به عدد 26جام برساند. اتلتیکو 10بار و بیلبائو 8بار لالیگا را برده‌اند. در لیگ قهرمانان هم رئال با اختلاف برترین تیم قاره است اما جام‌های بارسا در کوپا دل‌ری و سوپرجام و لالیگا پیشرفت زیادی در یک دهه و نیم اخیر نشان می‌دهد. بارسا در حالی به لالیگای26رسید که رئالی‌ها 24سال قبل این تعداد جام را جشن گرفته بودند. در 11فصل اخیر تنها 2بار لیگ به رئال و یک‌بار به اتلتیکو رسیده. در 5فصل اخیر 4بار بارسا قهرمان شده. لیونل مسی به نخستین بازیکن تاریخ بارسلونا و نخستین بازیکن غیراسپانیایی این مسابقات تبدیل شد که 10بار قهرمان لالیگای اسپانیا شده است. او از طرفی ذخیره طلایی قرن هم هست. هیچ بازیکنی به اندازه کاپیتان آرژانتینی بارسلونا به‌عنوان یار تعویضی گل نزده است؛ 24گل. هواداران به‌شوخی توییت کرده‌اند که تعداد لالیگاهای کوچک‌ترین فرزند مسی اندازه رونالدوست! از وقتی که چیرو مسی به دنیا آمده، بارسا 2لالیگا را برده، متئو3 تا و تیاگو 5لالیگا دارند. مسی با 34لالیگا بالاتر از اینیستا ایستاده که 32تا و پیکه و بوسکتس 28بار این جام را برده‌اند. البته هنوز تعداد لالیگاهای اسطوره رئال مادرید یعنی خنتو از مسی بیشتر است و ستاره آرژانتینی باید 2بار دیگر لیگ را فتح کند تا بتواند به رکورد او برسد. تعداد جام‌های مسی به‌تفکیک: 10لالیگا، 7سوپرجام اسپانیا، 6جام حذفی، 4لیگ قهرمانان، 3سوپرجام اروپا و 3جام جهانی باشگاه‌ها.

 بارسا حالا در کنار آژاکس تنها تیمی است که شانس فتح سه‌گانه را دارد؛ چیزی که قبلا 2بار آن را تجربه کرده. من‌سیتی اگر جام اتحادیه را هم حساب کنیم، می‌تواند با بردن جام حذفی انگلیس سه‌گانه  را ببرد اما فاتح سه‌گانه در فوتبال اروپا به تیمی می‌گویند که لیگ قهرمانان، جام حذفی و لیگ داخلی را همزمان ببرد. بایرن در آلمان هم فقط شانس کسب دوگانه را دارد درحالی‌که پاری‌سن‌ژرمن با باختن در جام حذفی فرانسه در ضربات پنالتی مقابل رن تنها یک جام در این فصل کسب کرده و رئال فقط یک جام جهانی باشگاه‌ها را برده است.

 راکوتن، اسپانسر باشگاه باید به‌خاطر قهرمانی بارسا در لالیگا 5/1میلیون یورو به باشگاه پرداخت کند و اگر بارسا قهرمان لیگ قهرمانان شود این مبلغ به 5میلیون یورو افزایش می‌یابد. احتمالا مدیران راکوتن دست به دعا برده‌اند که بارسا لیگ قهرمانان را نبرد!

 در شبی که مسی قهرمان لالیگا شد، کریستیانو رونالدو هم که قهرمانی‌اش با یوونتوس در سریA را خیلی زودتر قطعی کرده بود، با زدن گل تساوی به اینتر تعداد گل‌های باشگاهی خود را به عدد600رساند. 27گل از این تعداد در یووه، 450تای آن در رئال و 5تا در اسپورتینگ و بقیه در من‌یونایتد به ثمر رسیدند. کریستیانو برای دهمین فصل متوالی از مرز 20گل در لیگ عبور کرد. این نخستین بار در یک دهه اخیر است که رونالدو و مسی با هم قهرمان لیگ می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید