• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54007
+
-

در نشست مشترک معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد با هیأت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران مطرح شد

نیاز به ایجاد هویت صنفی و شغلی برای مطبوعات

مهدی نوروز ـ خبرنگار

روز گذشته معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران حضور پیدا کرد. محمد خدادی در این نشست با اشاره به وضعیت مطبوعات از 3ضلع برنامه خود برای معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی گفت.
محمد خدادی به «اقتصاد رسانه»، «محتوای رسانه» و «هویت صنفی» به‌عنوان 3ضلع مشکلات امروز رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: «امروز و با وجود اینکه مردم می‌توانند آب از شیر بخورند اما آب معدنی می‌خرند اما حاضر نیستند برای روزنامه پول بدهند و البته من این حرف را که می‌گویند دوران رسانه کاغذی تمام‌شده است، قبول ندارم. زیرا مثال نقض آن، سینماست؛ با وجود اینکه تلویزیون به‌صورت رایگان فیلم‌هایی پخش می‌کند و حتی سایت‌های پخش فیلم نیز وجود دارند اما مردم همچنان در صف سینما می‌ایستند تا بلیت بگیرند و یک فیلم را تماشا کنند. در بخش محتوای رسانه نیز همواره باید مخاطب محور باشیم و بتوانیم ذائقه مخاطب را شناسایی کنیم.» خدادی درباره هویت رسانه نیز گفت: «برای نظامِ رسانه‌ای باید هرکاری که لازم است صورت بگیرد و حتما هم نباید دولت در آن دخالت کند و باید از حالت استخوان لای زخم خارج شویم.»
 او در ادامه افزود: باید برای این اضلاع برنامه و یک نقشه راه داشته باشیم و بر این اساس می‌توانیم در 2 سال باقیمانده از دولت به جای پرداختن به موارد زیاد، بر موضوعاتی مشخص متمرکز شویم و باید ببینیم که این موارد چیست.
پس از اتمام صحبت‌های معاونت مطبوعاتی، رئیس هیأت مدیره و دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران نیز به بیان موضوعاتی پرداختند. عباس عبدی در ابتدا به برنامه‌های انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی اشاره کرد و سپس با اشاره به وضعیت روزنامه‌نگاری گفت: «روزنامه‌نگاری دچار یک دور شده است؛ یعنی اثرگذاری کم است، بنابراین مردم نمی‌خرند و به این دلیل درآمد کاهش پیدا می‌کند؛ در نتیجه نیرو وقت نمی‌گذارد و اثرگذاری کم می‌شود و... اما ما یکجا می‌توانیم این دور را با همکاری معاونت مطبوعات بشکنیم و آنجا همان تقویت کیفیت است. بعد از این، موضوع امنیت شغلی مطرح می‌شود و باید برای این مسئله فکر کرد که نیازمند کمک شما به‌عنوان وزارت ارشاد هستیم.»
در ادامه دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران نیز گفت: «وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی، خود را پاسخگوی مدیران مسئول می‌داند و وزارت ارشاد باید ارتباطی فراتر از مدیران مسئول با مطبوعات داشته باشد. از این‌رو لازم است از بدنه روزنامه‌نگاری نیز در تصمیمات وزارت ارشاد استفاده شود.»
شهریار شمس مستوفی در ادامه با اشاره به بیمه هنرمندان و روزنامه‌نگاران و مسیر پرفرازونشیب این بیمه در دوره قبلی معاونت مطبوعاتی گفت: «هم‌اکنون در شرایط بحرانی قرار داریم و ما به‌عنوان انجمن صنفی درصدد حمایت از روزنامه‌نگاران هستیم و در این راه به حمایت‌های وزارت ارشاد احتیاج داریم. در زمینه بیمه نیز معاونت مطبوعات در زمان آقای انتظامی تصمیم به اختصاص دادن این بیمه به مدیران مسئول گرفت تا آنها خودشان خبرنگار را بیمه کنند اما در عمل چنین نشد؛ بنابراین اگر قرار است تجدید نظری در زمینه صندوق بیمه صورت می‌گیرد، باید نماینده‌هایی از تشکل‌های صنفی حضور داشته باشد تا تجربه موارد قبل تکرار نشود.»
در ادامه این جلسه اعضای هیأت مدیره و معاونت مطبوعاتی به بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل مربوط به صنف خود پرداختند و تأکید هر دو طرف نیز بر آن بود که از ظرفیت طرفین برای بحث‌های آموزشی، ارتقای کیفیت روزنامه‌نگاری و حل مشکلات صنفی استفاده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید