• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53975
+
-

خاطرات هاشمی از دوم خرداد رونمایی شد

گزارش
خاطرات هاشمی از دوم خرداد رونمایی شد


مراسم رونمایی از شانزدهمین جلد خاطرات روزنوشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با عنوان «سردار سازندگی» (خاطرات سال 1375) در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد. محسن هاشمی درباره وجه تسمیه این کتاب گفت: تا زمانی که آیت‌الله در قید حیات بودند ایشان به‌دلیل تواضعی که داشتند اجازه نمی‌دادند عبارت «سردار سازندگی» برای کتاب‌های خاطراتش انتخاب شود، اما درباره جلد جدید خاطرات این مانع وجود نداشت. محسن هاشمی که ریاست دفتر رئیس‌جمهور را در سال 1375 عهده‌دار بود و از نزدیک شاهد عملکرد دولت سازندگیبود، هماهنگی و تفاهم هاشمی با رهبری و رفاقت آنها را مهم‌ترین عامل موفقیت دولت سازندگی می‌داند و با اشاره به جمله‌ای از رهبری که «هیچ‌کس برای من هاشمی نمی‌شود»،

به حملات و تخریب‌های جناح‌های چپ و راست علیه هاشمی در سال‌های پایانی و تلاش برای القای اختلاف میان هاشمی و رهبری پرداخته و رویکرد توسعه‌ای دوران سازندگی را در این جمله خلاصه می‌کند که «هاشمی عدالت در اسلام را در توزیع ثروت و نه در توزیع فقر می‌دانست.»؛ رویکردی که لازمه آن «رونق تولید» بود و در دوران سازندگی نمود عینی پیدا کرد. محسن هاشمی توضیح می‌دهد که چگونه آیت‌الله متهم به اشرافی گری و حمایت از سرمایه‌داری شد، اما او درباره سبک زندگی خود اهل ریا و تزویر نبود.

کتاب «سردار سازندگی» دربرگیرنده رویدادهای سیاسی واپسین سال ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به روایت و قلم خود اوست؛ سالی که حملات و تخریب‌های چپ و راست به عملکرد دولت‌های سازندگی به اوج خود رسیده است.

همان سالی که رقابت‌های انتخاباتی منتهی به دوم خرداد 1376در آن کلید خورد و این تصور تا پیش از انتخابات وجود داشت که پس از هاشمی، ناطق نوری (نامزد نزدیک به هاشمی) به جای او خواهد نشست. اما نتیجه انتخابات برخلاف تصور بود؛ نام سیدمحمدخاتمی به‌عنوان رئیس‌جمهور اعلام شد و ناطق پیام تبریک برای او فرستاد. آیت‌الله هاشمی در خطبه‌های پیش از انتخابات 76درباره شبهه دستکاری در آرا و صندوق‌ها، به صراحت به مردم اطمینان می‌دهد که رأی مردم شمرده خواهد شد، خوانده خواهد شد و همان فردی که مردم به او رأی دهند، به‌عنوان رئیس‌جمهور اعلام خواهد شد. او از عوامل اجرایی انتخابات می‌خواهد که وجود «انتخابات آزاد» در جمهوری اسلامی را به اثبات برسانند. خواسته‌ای که در انتخابات 1376برآورده شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید