• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53946
+
-

نقشه راه توسعه شهری یزد

آسفالت معابر، ساماندهی زیرگذر پارک کوهستان، ساماندهی ورودی‌ها و پیگیری طرح اکوپارک کویری از جمله پروژه‌های شهری در سال جاری است

شهر
نقشه راه توسعه شهری یزد

سارا گلابگیریان|  یزد- خبرنگار:



 جهان‌شهر یزد که نوروز امسال یکی از استان‌های صاحب‌رتبه در جذب گردشگران داخلی بود، در حال پیدا کردن آمادگی برای افزایش میزبانی از مسافران و گردشگرانی است که این شهر جهانی را برای بازدید انتخاب می‌کنند.
یکی از نیازهای اصلی یزد مرمت آسفالت معابر، رفع نقاط آب‌گرفتگی، ساماندهی ترافیکی شهر، رسیدگی به پارک‌ها و بازپیرایی آنها است. البته از همه مهم‌تر طرح‌های عمرانی نیمه‌تمامی ‌است که باید تکمیل شود.


اولویت‌های عمرانی امسال

معاون امور زیربنایی شهرداری یزد از اجرای طرح‌های پل فیضیه، پل آرمان امام‌شهر و پل 63 که ریل قطار را قطع می‌کند، خبر می‌دهد و می‌افزاید: هرچند اولویت اصلی شهرداری یزد مقوله آسفالت و زیرسازی شهر یزد است، امسال سیاست کلی این نهاد اتمام و تکمیل فعالیت‌های نیمه‌تمامی ‌است که از سال گذشته و شاید چند سال قبل آغاز شده‌اند و همچنان تکمیل نشده‌اند، اما پس از آن ترمیم و لکه‌گیری اولویت دارد. «محمود دهقان» در ادامه تصریح می‌کند: طرح عمرانی دیگر تقاطع غیر‌همسطح در سه‌راهی آب‌شاهی با بلوار دانشجو است که احداث زیرگذر و ایجاد فضایی برای گردش راحت‌تر خودروها نیز برای این محل در نظر گرفته شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاثیر نوسانات قیمت‌ها بر تعداد طرح‌های شهرداری تصریح می‌کند: به‌یقین فعالیت‌های شهرداری به‌ویژه فعالیت‌های عمرانی متاثر از نوسانات اقتصادی و افزایش قیمت‌ها حجم کمتری خواهد داشت. البته امیدواریم که با افزایش درآمدها مشکلی در این زمینه پیش نیاید.


طرح‌های نیمه‌تمام 

دهقان ساماندهی زیرگذر پارک کوهستان را که از نظر ارتفاع دچار مشکل بود، یکی دیگر از فعالیت‌های شهرداری در سال گذشته عنوان می‌کند و می‌گوید: طرح عمرانی ساماندهی این زیرگذر از مهر ماه در دستور کار قرار گرفت تا این‌که سرانجام هم‌ارتفاع اتوبوس‌ها شد و با وجود بازه‌ زمانی محدود و مالکیت اراضی مردم این طرح به استانداردهای خود بسیار نزدیک است و برای مردم دسترسی ایمنی داشته و آسفالت آن نیز به پایان رسیده است.

وی یکی دیگر از طرح‌های نیمه‌تمام شهرداری یزد را که در سال جاری ادامه خواهد یافت، تکمیل اکوپارک عنوان می‌کند و می‌افزاید: این طرح که هنوز تکمیل نشده است، از نظر آب شرب، روشنایی و سرویس بهداشتی در مرحله تکمیل است، به طوری که حداقل برای مردمی‌که به کمپ‌ها می‌روند قابل استفاده باشد.

دهقان از بهره‌برداری از خیابان کشتارگاه و پارک زیتون به عنوان 2 طرح ناتمام سال گذشته یاد می‌کند و می‌گوید: ورودی‌های شهر به‌ویژه ورودی محمدآباد از نظر ترافیکی روان‌سازی شده و ساخت میدان آن هم با پیشرفت 30 درصدی در حال انجام است.
معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری یزد اظهار می‌کند: تعویض سنگ جدول‌های ورودی بلوار جمهوری از سمت جنوبی تکمیل شده است. یک باند بلوار نصر نیز آماده شده و امید است که هرچه زودتر مسیر هموار شود.


بازپیرایی پارک‌های شهر

معاون شهرسازی و معماری شهر یزد درباره طرح‌هایی اولویت‌دار این حوزه می‌گوید: پس از اجرای موفق طرح بازپیرایی بوستان باغ ملی، پروژه بازپیرایی 5 پارک منتخب از 5 منطقه شهرداری در سال 97 در دستور کار این معاونت قرار گرفت.«مجتبی فرهمند» می‌افزاید: طی جلسات متعدد، طرح جدید این پارک‌ها با رویکرد ایجاد یک فضای مشارکتی و تعریف موضوع برای هر بوستان تهیه شده و در کمیته‌ها و کمیسیون‌های مربوطه به تصویب رسیده و در برخی از آنها عملیات اجرایی آغاز شده است. امسال پیگیری اجرا و نظارت بر اجرای اصولی آن یکی از اولویت‌های شهرداری و حوزه شهرسازی است.وی می‌گوید: همچنین پیگیری تکمیل طرح‌های سال گذشته و به طور خاص طرح اکوپارک کویری واقع در انتهای بلوار نصر (در نزدیکی دروازه قرآن) با سرعت و جدیت بیشتری دنبال می‌شود.به گفته فرهمند، همچنین پروژه طرح ساماندهی ورودی‌ها و بازپیرایی و اصلاح ترافیکی ورودی‌های شهر در سال جاری ادامه خواهد داشت و در سال 98 به صورت کامل اجرا می‌شود. 

معاون معماری و شهرسازی شهرداری یزد می‌گوید: طراحی محور حضرت ولی عصر (52 متری امام‌شهر)، از دیگر طرح‌های مهم در ارتقای کیفیت فضاهای شهر یزد است که طراحی آن در سال 1397 نهایی و مصوب شده است و در سال جاری پیگیر اجرای آن خواهیم بود.
وی می‌افزاید: همچنین پروژه حیاط اطلسی به عنوان یک فضای شهری و حیاط مشترک برای شهروندان در بازارچه اطلسی یکی از طرح‌هایی بوده است که در سال 97 طراحی فاز صفر و یک آن انجام و مصوبات لازم برای اجرای آن در مراجع قانونی استان اخذ شده است و امسال روی جزئیات فاز دوم طرح و آغاز عملیات اجرایی آن متمرکز خواهیم بود. 

فرهمند ضمن اشاره به طرح ساماندهی مسیل در قالب یک پروژه مشارکتی بزرگ، در خصوص پروژه طراحی مجموعه کارخانه جنوب، موزه قصر آیینه و پارک هفتم تیر اظهار می‌کند: فاز صفر این پروژه نهایی و مصوب شده و بخش‌هایی از فاز یک آن نیز انجام شده است که امسال ادامه می‌یابد تا در نهایت، این طرح به یک مجموعه فرهنگی - گردشگری در ورودی جنوبی شهر تبدیل شود.


هوشمند‌سازی صدور پروانه ساختمانی 

معاون معماری و شهرسازی شهرداری یزد با اشاره به ورود جدی شهرداری به موضوع هوشمندسازی صدور پروانه ساختمان در سال 97 می‌گوید: این روند در سال 98 نیز ادامه خواهد داشت. هوشمند‌سازی مراحل صدور پروانه یکی از موضوعاتی است که در حوزه شهرسازی پیگیر خواهیم بود تا به این ترتیب، ساخت‌وسازها با کمترین درگیری مردم با مسائل اداری انجام شود. به همین منظور، تعاملات با سازمان نظام مهندسی و راه و شهرسازی انجام و بستر کار آماده شده است.وی درباره طرح‌های جدیدی که شهرداری برای اجرا در سال جاری مد نظر دارد می‌افزاید: طراحی فضای شهری در تقاطع مسجد جامع و خیابان مهدی، حد فاصل میدان شورا تا باغ دولت‌آباد، برای اجرا جانمایی و طراحی شهربازی جدید و پارک دوچرخه‌ها از جمله مواردی است که امسال مطرح خواهد شد.

فرهمند با اشاره به این‌که یکی از جذاب‌ترین طرح‌های ما برای آینده ساخت بوستان تولد است می‌گوید: درخت‌هایی که در این بوستان کاشته می‌شوند شناسنامه‌دار هستند و شهروندان به مناسبت روز تولدشان می‌توانند درختی را به نام خود در این بوستان بکارند. از جمله مزایای این طرح افزایش تعاملات اجتماعی و گسترش تعامل شهروندان با فضای سبز و محیط‌های شهری است.


ضرورت توجه به ریشه‌های شهری

فرهمند با بیان این‌که نگاه فرهنگی به معماری و هویت شهری یکی از مهم‌ترین دلایل ثبت جهانی بافت تاریخی یزد است عنوان می‌کند: بافت تاریخی یزد نماد کامل و شفافی از میراث ناملموس شهر نظیر فرهنگ،‌ آداب، سنن و مناسبات شهری است.معاون شهردار یزد توجه به ریشه‌های شهری را ضروری‌ترین اقدام برای معرفی کامل و جامع یزد می‌داند و بیان می‌کند:‌ در طراحی المان‌‎های نوروزی، تدوین‌ برنامه‌های فرهنگی و اجرای طرح‌های منظرسازی، توجه جدی به ساختارهای هویتی و ریشه‌های شهری یزد انجام شده است و این روند امسال نیز ادامه خواهد یافت.
وی با اشاره به توسعه فرهنگی، - اجتماعی و همچنین توسعه سرمایه‌های اجتماعی به عنوان دیگر بایدهای توسعه شهر یزد در کنار توسعه کالبدی می‌گوید: همسو کردن تمام دستگاه‌ها و متولیان شهری با هدف حفاظت از شهر یزد نقش مهمی‌ در ارتقای سطح کمی ‌و کیفی زندگی مردم دارالعباده خواهد داشت.


مهم‌ترین اقدامات عمرانی سال گذشته

 معاون امور زیربنایی شهرداری یزد درباره اقدامات انجام‌شده در سال گذشته با اشاره به تکمیل روشنایی زیرگذر خلیج فارس اظهار می‌کند: این طرح که در حال حاضر با استقبال چشمگیر مردم یزد روبه‌رو شده است، مهم‌ترین طرح شهرداری در سال گذشته بود، چراکه در یک مقطع زمانی 2 تقاطع غیر‌همسطح با یک بلوار از میدان‌ها و راه دسترسی و روشنایی و ایجاد فضای سبز با اعتبار 54 میلیارد تومان احداث شد.
«محمود دهقان» از میان دیگر اقدامات به تامین روشنایی و برق شبکه‌ها، تکمیل پل شهید قهاری سعید و اتصال به خیابان شهید جعفری، احداث زیرگذر یاسمن، احداث پل تقاطع غیر‌همسطح فیضیه، پروژه زیرگذر تقاطع غیر‌همسطح آرمان، زیرسازی و آسفالت در مناطق، احداث پارک باغ ملی، ساماندهی میدان سید حسن نصرالله، اصلاح هندسی میدان مهدیه، محوطه‌سازی سازمان سیما و منظر و تکمیل عملیات اجرایی پارکینگ طبقاتی خیابان فرخی اشاره می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید