• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53945
+
-

خزان در بهار گیلان

از سال گذشته 45 درصد از خسارت کشاورزان گیلانی پرداخت نشده است

کشاورزی
خزان در بهار گیلان

رایین قدری|  رشت- خبرنگار:

بارندگی‌های امسال موجب خسارت به خزانه‌های برنج کشاورزان و نیز یخ زدن شکوفه‌های درختان فندق و گردو و گیلاس و... در ارتفاعات گیلان شده؛ این در حالی است که به گفته کشاورزان، هنوز هم خسارت‌ سال قبل پرداخت نشده است. 
کشاورزان گیلانی هر سال باغ و شالیزار خود را بیمه می‌کنند تا در صورت وقوع سیل، باد و باران یا کم‌آبی و از بین رفتن محصول باغی و زراعی، درصدی از خسارت که توسط کارشناس تعیین می‌شود، به آنان پرداخت شود با وقوع بارش‌های اخیر، خسارت‌های بیشتری وارد شده و کشاورزان از وضعیت موجود نگران شده‌اند.


تاخیر در پرداخت خسارت 

«رضا حبیب‌دوست» کشاورز اهل لشت‌نشا به همشهری گفت: خسارت ما از سال زراعی ۹۷ هنوز پرداخت نشده است. زمانی که برای بیمه کشاورزی سال جدید مراجعه کردیم، تنها لطفی که در حقمان کردند این بود که گفتند حق بیمه سال ۹۸ را از شما نمی‌گیریم و آن را از معوقات خسارت سال گذشته کسر می‌کنیم، اما نگفتند طلب ما را دقیقا چه زمانی پرداخت می‌کنند؟

«جلال رفیع‌زاده» که اهل کوچصفهان است نیز با گلایه از این موضوع بیان کرد: اوایل اسفند سال ۹۷ برای بیمه کشاورزی مراجعه کردم، گفتند قرار است تا آخر سال خسارت کشاورزان را واریز کنند، اما اسفند گذشت و حالا وارد دومین ماه از سال جدید شده‌ایم، هنوز از پرداخت طلب کشاورزان توسط بیمه کشاورزی خبری نشده است و هیچ‌کس هم پاسخگو نیست.
وی افزود: بسیاری از ما درآمدمان فقط از طریق کشاورزی تامین می‌شود. اگر محصولمان یک میلیون تومان هم خسارت ببیند، روی دریافت آن از بیمه کشاورزی حساب می‌کنیم.

«بهرام عبدی‌پور» اهل اشکورات رودسر نیز از خسارت به باغ‌های فندق و گردوی خود طی امسال و سال گذشته بر اثر بارش برف بهاری خبر داد و گفت: بارش برف به میزان ۳۰ سانتی‌متر باعث یخ‌زدگی شکوفه‌ها و سردرختی‌ها شد. ما جز کشاورزی کار دیگری نداریم و درآمدمان اندک است، اما متاسفانه هنوز هم بخشی از خسارت سال گذشته را دریافت نکرده ایم. 


25 میلیارد ریال خسارت پرداخت شده است 

اواسط سال گذشته به گفته معاون خدمات بیمه کشاورزی در گیلان، بخشی از خسارت کشاورزان پرداخت شد. به گفته «پیمان معمارزاده» در مرحله نخست حدود 25 میلیارد ریال توسط صندوق بیمه‌ محصولات کشاورزی گیلان پرداخت شد که عمدتا به حوزه‌هایی نظیر پرورش‌ دام و خزانه‌گیری و نشای برنج اختصاص داشت.معاون خدمات بیمه کشاورزی در گیلان به زمان پرداخت خسارت در مرحله برداشت برنج نیز اشاره و عنوان کرد:‌ برآورد خسارت سال گذشته نزدیک ۳۴۲ میلیارد ریال بود که بخشی از آن پرداخت شد و حدود ۴۵ درصد دیگر از آن باقی مانده است. دلیل نپرداختن آن تامین نشدن اعتبار از سوی دولت بوده است. بلافاصله پس از تامین اعتبار به کشاورزان گیلانی خسارت پرداخت می‌شود.وی بیان کرد: کشاورزان اگر تمایل داشته باشند می‌توانند بدون پرداخت وجه و از محل خسارت قبلی اقدام به بیمه محصولات خود کنند. این کار در صورت تمایل کشاورزان است. با این حال ما پیگیر هستیم که دولت پرداخت خسارت به کشاورزان گیلانی را در اولویت قرار دهد. 


 برآورد نشدن خسارت‌های اخیر 

معاون خدمات بیمه کشاورزی در گیلان در خصوص خسارت‌ سیل اخیر و آبگرفتگی خزانه‌های برنج و یخ‌زدگی شکوفه‌های درختان میوه در استان گفت: فعلا برآورد خسارت نداشته‌ایم. بعد از مساعد شدن هوا، کشاورزان گیلانی خسارت‌دیده به شرکت‌های بیمه‌ای که طرف قرارداد هستند مراجعه خواهند کرد و ما کارشناس می‌فرستیم و خسارت را برآورد می‌کنیم. وی بیان کرد: 38 محصول زیر پوشش بیمه قرار دارند. 32 دفتر نمایندگی بیمه در گیلان هم محصولات کشاورزی را بیمه می‌کنند.معمارزاده ادامه داد: برنج، چای، بادام‌زمینی، زیتون و مرکبات از مهم‌ترین محصولاتی هستند که بیمه می‌شوند. بیمه محصولات کشاورزی در گیلان هر سال از مهر آغاز و تا پایان شهریور سال بعد ادامه دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید