• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53903
+
-

کار دشوار شهرداری مشهد

رئیس شورای شهر مشهد با وجود الحاق طوس امیدوار به تحقق بودجه پیش‌بینی شده است

گفت‌و‌گو
کار دشوار شهرداری مشهد

راحله حسین‌زاده /خبرنگار

بودجه امسال شهرداری مشهد براساس برنامه4ساله «مشهد 1400-1397» بسته و پیش‌بینی شده و سال قبل طبق برنامه محقق شده‌است اما امسال الحاق طوس به این کلانشهر کار را برای مسئولان شهری دشوار کرده‌است؛ با این حال به تحقق بودجه امیدوارند.
رئیس شورای شهر مشهد درباره احتمال کسری بودجه شهرداری در سال98 به همشهری گفت: بودجه شهرداری مشهد تحت عنوان «مشهد 1400-1397» برای یک برنامه 4ساله 36هزار میلیارد تومان است. سالانه 9هزار میلیارد تومان بودجه برای این برنامه درنظر گرفته شده و خوشبختانه در سال97، صددرصد این بودجه تحقق یافت. امیدواریم در سال98 هم این مبلغ محقق شود؛ علاوه بر اینکه موضوع الحاق طوس به شهر مشهد نیز درنظر گرفته شده ‌است.
محمدرضا حیدری در نشست خبری به مناسبت روز شوراها گفت: «افزایش وسعت حریم مشهد یکی از اتفاقاتی است که کار را دشوار کرده و نیازمند منابع مالی زیادی است اما در عین حال بودجه پیش‌بینی شده و مشکلی نخواهیم داشت. همچنین شهردار نیز به‌عنوان متولی کار هرجا نیاز به گرفتن مجوزی باشد، در قالب لایحه می‌تواند درخواست خود را به شورا ارائه تا از منابع جدید استفاده کند.»
او گفت: شورای پنجم شهر مشهد بر مبانی و اصولی پایبند است و معتقد هستیم که برای پیشبرد اهداف نظام شورایی، تحقق مطالبات مردم و توسعه شهر مشهد باید به اصول و راهبردها توجه جدی شود.
وی افزود: مشهد مورد توجه آحاد جامعه و کلانشهری با آمار بالای زائران است؛ از این‌رو می‌توان گفت که هر 3سال یک‌بار کل جمعیت ایران به مشهد سفر می‌کنند و این ویژگی شهر را منحصر به فرد کرده است. پس باید به‌گونه‌ای حرکت کنیم که قادر باشیم این شهر را در تراز جمهوری اسلامی قرار دهیم.
رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه 100 سال از مدیریت شهری مشهد می‌گذرد، بیان کرد: این میراث 100ساله موانع و تنگناهایی دارد که بخشی از آن ساختاری است. همچنین مطالبات مردمی برای شورا و شهرداری مشکلاتی ایجاد کرده و مهم‌ترین رویکرد ما در مدیریت شهری ایجاد تعامل و هم‌افزایی بین تمام عناصر و دستگاه‌های تأثیرگذار شهر با نگرش‌های متفاوت سیاسی است.
حیدری با تأکید بر اینکه شورا کارکرد سیاسی ندارد، بلکه کارکرد فرهنگی و اجتماعی دارد، اظهار کرد: شهرداری‌ها همواره از مشارکت نکردن مردم و کمبود سرمایه‌ای اجتماعی رنج می‌بردند که اعتماد، یکی از مشخصه‌های این سرمایه اجتماعی است و از این جهت موضوع اعتماد‌سازی‌ و تعامل با بدنه‌های اجتماعی و با نخبگان یکی از رویکردهای شورای شهر مشهد است. وی شفافیت و پاسخگویی به مردم را عامل افزایش ضریب اعتماد دانست و تصریح کرد: در ماموریت‌ها و رویکردهای شهری به این شفافیت توجه شده و در 3 مصوبه و لایحه شهرداری مشهد را مکلف کردیم که برای این افزایش اعتماد عمومی داده‌ها و اطلاعات و آنچه را که نیاز است مردم بدانند در سامانه‌های خود ارائه کنند تا آنها از فرایندها مطلع شوند.

 رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه در سامانه «فاش» تمام مناقصه‌ها و خریدها با تمام جزئیات قرار داده می‌شود، گفت: نخستین شهری هستیم که یک میلیارد رکورد از اطلاعات شهرسازی و املاک سطح شهر را براساس کد نوع‌سازی‌ روی سامانه قرار داده‌ایم و همچنین در تلاش هستیم که به سمت شهر هوشمند و شهر الکترونیک حرکت کنیم. حیدری درخصوص تهاتر بدهی‌های شهرداری مشهد گفت: یکی از پرچالش‌ترین و مهم‌ترین موضوعات مدیریت شهری منابع مالی است و زمانی که شهر را تحویل گرفتیم با 7هزار میلیارد تومان بدهی مواجه شدیم که بخشی از آن به بدهی‌های اوراق مشارکت و بخشی به پیمانکاران‌ها مرتبط بود، در سال96 با تمهیداتی که اندیشه شد توانستیم حدود هزار میلیارد تومان آن را از منابع مختلف تامین کنیم و شهر را از لیست سیاه بانک‌های عامل دربیاوریم.

وی ادامه داد: باب تبصره 5 در بودجه سال97 دولت پیش‌بینی کرده بود که شهرداری‌ها می‌توانند بدهی‌هایشان به بانک‌ها را با طلب خود از دولت تهاتر کنند؛ طلبی که شهرداری مشهد از دولت داشت 6هزار و 500میلیارد تومان بود که هیچ راه وصولی غیر از این نداشت.
رئیس شورای شهر مشهد در پاسخ به همشهری درباره اقدامات انجام شده در استان به‌عنوان معین استان گلستان در سیل امسال پاسخ داد: ستاد بحران خراسان رضوی درواقع معین اقتصادی استان گلستان است و ما نیز به‌عنوان بخشی از مدیریت شهری کمک کردیم بخشی از تجهیزات مربوط به آتش‌نشانی و دستگاه‌هایی که برای تخلیه آب لازم است تامین و به این استان فرستاده شد. حیدری اضافه کرد: با توجه به مصوبات و دستورات ستاد بحران کشور شورای شهر مشهد حدود 4میلیارد تومان به سیل‌زدگان اختصاص داد و برای شهر گلستان یک میلیارد تومان برای تامین نیازهای اولیه ارسال شد. 

وی درخصوص راه‌اندازی ایستگاه‌های مهربانی در سطح شهر توسط شورای شهر مشهد گفت: 4ایستگاه در شهر مشهد برپا شد و تنها شهرداری مشهد پایه‌گذار این پویش مهربانی بود که ورود اجرایی نداشت؛ بنابراین از میزان کمک‌ها اطلاعی نداریم و درواقع متولی کار هلال‌احمر است. رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه گزارش یک‌سویه‌ای از کمربند جنوبی در برنامه تلویزیونی منتشر شد، تأکید کرد: این پروژه مانند پروژه بلوار نماز مربوط به شوراهای گذشته بوده و دخالتی در هزینه‌های آن نداشتیم و برای برطرف شدن مشکلات آن تلاش کردیم. وی با بیان اینکه شورای هماهنگی ترافیک کشور از این پروژه دفاع کرده بود، اظهار کرد: این پروژه 10سال قبل طراحی و آغاز شده و همه اسناد بالادستی به‌علاوه طرح کمیسیون ماده5 و طرح‌های جامع دوم و سوم مشهد را دارد که با حضور وزرای ذیربط امضا می‌شود. حیدری با اشاره به اینکه شهرداری حدود 180میلیارد تومان برای این پروژه اعتبار صرف کرده، بیان کرد: برخی از دغدغه‌ها و نگرانی‌ها درخصوص آبراه‌ها و... هم در آن لحاظ شده و اکنون بعد از 10سال به‌یکباره دغدغه‌های محیط‌زیستی مطرح می‌شود که درست است ولی در عین حال سازوکارهایی در طرح پیش‌بینی شده و همچنین می‌توان پیش‌بینی کرد که چالشی وجود نداشته باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در ضلع جنوبی آنکه کمربند سبز است امکان ساخت‌وساز وجود ندارد. مهم ضلع شمالی آن است که در طرح تفصیلی عنوان شده تبدیل به‌فضای سبز شود، خود کمربند جنوبی نیز دارای 3 لاین فضای سبز است. دغدغه‌های محیط‌زیستی را می‌توان با اصلاحاتی برطرف کرد و اعتقاد داریم با یک هم‌اندیشی می‌توان نقایص را به‌حداقل ممکن برسانیم تا مسیر عبور مردم را فراهم کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید