• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53880
+
-

قیمت بنزین در اتاق انتظار

بنزین
قیمت بنزین در اتاق انتظار

بازار گمانه‌زنی درباره قیمت بنزین و بازگشت احتمالی به نظام سهمیه‌بندی همچنان داغ است؛ هرچند وزارت نفت می‌گوید هیچ مصوبه‌ای از دولت دریافت نکرده و اعضای کمیسیون انرژی مجلس هم ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند، با این حال اظهارنظرها درباره تأثیر افزایش قیمت بنزین ادامه دارد.
دیروز محمد خالدی‌سردشتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس به صراحت اعلام کرد: قیمت حامل‌های انرژی مانند بنزین در زمان حاضر افزایش نخواهد یافت. او به ایرنا، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و تورم بالا، آزادسازی قیمت‌های حامل‌های انرژی امکان پذیر نیست. 
خالدی با بیان اینکه منافع آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی بیش از زمان کنونی است، افزود: شرایط کنونی جامعه و وضع اقتصادی اجازه افزایش قیمت حامل‌های انرژی را نمی‌دهد و از 3سال گذشته تاکنون قیمت بنزین تغییری نکرده است.

بنزین به مردم به جای خودرو
در این میان بسیاری از کارشناسان هم با سهمیه‌بندی بنزین مخالفند چنان که علی مروی، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه طرح سهمیه‌بندی بنزین طرحی است که دولت با آن خودرو را به افراد ترجیح می‌دهد، گفت: با این کار نه‌تنها قاچاق بنزین کاهش نمی‌یابد بلکه شیوه ظالمانه توزیع فعلی بنزین هم ادامه خواهد یافت. علی مروی به اقتصادآنلاین افزود: می‌دانیم بین 50تا 60درصد خانوارها اصلا ماشینی ندارند و از این طرح نفعی نمی‌برند و عمده این یارانه به کسانی می‌رسد که ماشین‌های زیادی دارند و بسیاری از آنها جزو دهک‌های بالای جامعه هستند؛ پس در نتیجه با تصویب این طرح رویه ظالمانه‌ای که در توزیع فعلی بنزین برقرار است تغییری نمی‌کند.

او ادامه داد: از طرف دیگر با افزایش بنزین، تورم ایجاد می‌شود و بار افزایش تورم بیشتر روی دوش دهک‌های پایین جامعه است. مروی تأکید کرد: اگر دولت به بازارسازی و نه قیمت‌گذاری در حوزه بنزین بپردازد این اتفاق باعث می‌شود که قیمت تعادلی برای بنزین تعیین شود و بازار سیاه بنزین دیگر موضوعیت نخواهد داشت که به از بین رفتن قاچاق هم کمک زیادی می‌کند. او با بیان اینکه طرح تخصیص بنزین به افراد، بنزین مازاد زیادی را در اختیار دولت قرار می‌دهد، افزود: دولت می‌تواند این بنزین را با قیمت بالاتری در همان بازار بفروشد و منابعی بیشتری برای برنامه‌های حمایتی خود ایجاد بکند. این استاد دانشگاه شریف اعلام کرد: با اجرای این طرح هرچقدر قیمت بنزین بیشتر بشود به نفع افراد است زیرا پول بیشتری به حسابشان واریز می‌شود و علاوه بر آن چون دولت بازارسازی می‌کند قیمت هم در آن بازار متاثر از قیمت جهانی بنزین خواهد بود و ما دیگر معضلی به نام تعیین قیمت بنزین نخواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید