• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53864
+
-

رونمایی از برندگان بورس

همشهری در گزارش تحلیلی خود برندگان صعود سریع بورس در 37روز آغازین سال‌98 را معرفی می‌کند

بورس
رونمایی از برندگان بورس

بهزاد رنجبر/روزنامه‌نگار

یافته‌های آماری نشان می‌دهد همگام با بازده 15درصدی بورس از ابتدای امسال تاکنون، 127هزار میلیارد تومان بر ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس اضافه شده و ارزش کل بازار سهام به 933هزار میلیارد تومان رسیده است.
به گزارش همشهری، از 15اسفندماه پارسال، دور جدیدی از رشد در بازار سهام آغاز شده و تحت‌تأثیر این رشد، ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بازار سهام، هزاران میلیارد تومان افزایش یافته است. این رویه صعودی موجب شده سهامداران از ابتدای امسال تاکنون به‌طور متوسط 15درصد سود کنند اما این مقدار فقط رقم کلی شاخص بورس را به‌طور میانگین نشان می‌دهد و در این میان سهامدارانی در بورس حضور دارند که در این مدت کوتاه حتی بیش از 150درصد سود کسب کرده‌اند.
از ابتدای امسال تاکنون سهام 601شرکت در بورس دادوستد شده که از این مقدار قیمت سهام 577شرکت رشد کرده و فقط قیمت سهام 22شرکت با نزول مواجه شده است؛ یعنی از ابتدای سال تاکنون 96درصد از سهامداران سود کسب کرده‌اند و فقط 4درصد از سهامداران متحمل زیان شده‌اند. تحت‌تأثیر این رشد پر‌سرعت در بورس، ارزش کل سهام شرکت‌های حاضر در بازار سهام 127هزارو 653میلیارد تومان افزایش یافته و اکنون ارزش کل بازار سهام ایران به 933هزار میلیارد تومان رسیده است.

کدام شرکت‌ها بیشتر از همه رشد کرده‌اند
مطابق داده‌های موجود از ابتدای امسال تاکنون سهامداران 60شرکت بیش از 50درصد ‌و سهامداران 11شرکت بیش از 100درصد سود کسب کرده‌اند. همچنین در این مدت بیش از 20درصد به دارایی سهامداران 310شرکت در بازار سهام اضافه شده است.
این اطلاعات نشان می‌دهد سهامداران شرکت سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر از اول امسال تاکنون بیشتر از همه سهامداران سود کسب کرده‌اند زیرا مقدار بازده سرمایه‌گذاری آنها با احتساب سودی که در مجمع دریافت کرده‌اند، 228درصد بوده است.
پس از آن سهامداران شرکت‌های بیمه تجارت نو و سرمایه‌گذاری توسعه و عمران کرمان به‌ترتیب با 183و 137درصد بازده در جایگاه‌های دوم و سوم بورس قرار گرفته‌اند. از دیگر شرکت‌هایی که در این مدت سهامشان بیش از 100درصد رشد کرده، می‌توان به شرکت‌های لوازم خانگی پارس، گوشت مرغ ماهان، اعتباری توسعه، سیمان ایلام، سیمان تهران، نیروگاه زاگرس کوثر، سیمان فارس و خوزستان و فرابورس ایران اشاره کرد.

صنایع برتر از اول سال تاکنون 
مروری بر معاملات بورس از ابتدای امسال تاکنون نشان می‌دهد بیشترین رشد قیمت در این مدت مربوط به صنعت سیمان بوده؛ به‌طوری که سهامداران این صنعت به‌طور میانگین از اول سال تاکنون 48درصد سود کسب کرده‌اند. پس از صنعت سیمان، گروه عمده‌فروشی در رتبه دوم قرار دارد و سهامداران این گروه در بورس از اول امسال تاکنون 45.5درصد سود کسب کرده‌اند.
رتبه سوم پر‌بازده‌ترین صنعت بورس از اول امسال تاکنون هم به گروه پیمانکاری صنعتی اختصاص یافته و در این مدت ارزش شرکت‌های این گروه به‌طور میانگین 44درصد افزایش یافته است.
از دیگر صنایعی که در این مدت در کانون توجه سهامداران بوده می‌توان به صنایع بانکداری، فلزات اساسی، خودرو‌سازی‌ و صنایع شیمیایی اشاره کرد.
طبق داده‌های موجود سهامداران از اول امسال تاکنون 2500میلیارد تومان از سهام شرکت‌های حاضر در گروه فلزات اساسی و 2هزار میلیارد تومان از سهام بانک‌ها را خریداری کرده‌اند. معاملات این دو گروه جمعا 25درصد از کل معاملات بازار سهام را تشکیل می‌دهد. در این مدت سهام بانک‌های پارسیان، پاسارگاد، خاورمیانه، ملت، تجارت و صادرات در کانون توجه سهامداران بوده است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید