• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53867
+
-

تناقضی در آمار مدارس سیل‌زده وجود ندارد

روزنامه همشهری  در گزارش تحلیلی با عنوان « مدارسی که آب برد» به چالش مدارس مناطق سیل‌زده پرداخت و خواستار حل این مشکلات و بازگشایی این مدارس شد که همچنان نیز بخشی از آنها تعطیل هستند. این گزارش همشهری با پاسخ وزارت آموزش و پرورش روبه‌رو شده است که در ادامه می‌خوانید:


مدیرمسئول محترم روزنامه همشهری
با سلام و احترام

عطف به مطلب منتشر شده در آن روزنامه در تاریخ 21فروردین 1398 با عنوان «مدارسی که آب برد»، پاسخ مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی وزارت آموزش و پرورش موارد زیر را جهت تنویر افکار عمومی و آن رسانه‌وزین به استحضار می‌رساند:‌
در گزارش روزنامه، انتقاداتی نسبت به آمار و اطلاعات ارائه شده درباره مدارس در سه استان سیل‌زده از زبان مسئولان آموزش و پرورش وارد شده و در آن به گونه‌ای نتیجه گرفته شده بود که مسئولان آموزش و پرورش در اعلام آمار مدارس نیازمند به بازسازی و نوسازی در این مناطق اختلاف دارند و تناقض وجود دارد. لذا ضمن رد این موضوع لازم به ذکر است که اگر در تنظیم گزارش به زمان اعلام آمار از سوی مسئولان، در تاریخ تنظیم گزارش توجه می‌شد و دقت لازم صورت می‌گرفت قطعا این اختلاف آماری، به عدم آگاهی مسئولین از وضعیت مدارس این مناطق تعبیر نمی‌شد. همچنین با عنایت به اینکه سیل در استان خوزستان هنوز به مدارس آسیبی وارد نکرده است بنابراین برای اطلاع افکار عمومی توضیحاتی درباره آمار مدارس آسیب‌دیده و اقدامات مسئولین استانی در خصوص مقابله با بحران پیش‌آمده تقدیم می‌شود.

اقدامات استان گلستان
1ـ سیل گلستان تفاوت بارزی با سیل سایر استان‌های کشور از نظر مدت زمان طولانی این رخداد داشت به گونه‌ای که این حادثه با وزش باد شدیدی به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت همراه با بارندگی شدید در روز 28 اسفند 97 آغاز و سپس با سیل و آب‌گرفتگی همراه شد به گونه‌ای که تاکنون به مدت 22 روز چند شهرستان استان گلستان را درگیر خود کرده است. علاوه بر خسارات طوفان و رانش زمین در اکثر شهرستان‌های استان گلستان، آب‌گرفتگی که به تدریج در این استان و ابتدا در شهرستان گنبد کاووس و سپس آق‌قلا و بعد بندر ترکمن و در نهایت گمیشان ایجاد گردید، خساراتی را به مدارس وارد کرد به طوری که ابتدا 256 مدرسه متأثر از این حوادث شدند و سپس 312 و در نهایت تاکنون 328 مدرسه متحمل خسارت طوفان و سیل گردیده است. بدیهی است آمار متفاوت ارائه شده به دلیل آب‌گرفتگی تدریجی شهرستان‌ها و فرونشست زمین بعد از فروکش‌کردن آب از مناطق سیل‌زده است که خود می‌تواند خسارات جدیدی را ایجاد کند.
2ـ از اولین روزهای وقوع سیل، تیم‌های کارشناسی مختلف از ادارات کل: آموزش و پرورش و نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، با بازدیدهای میدانی نسبت به برآورد خسارات، اقدام نموده و اقدامات ترمیمی و اصلاحی را نیز معمول داشته‌اند لیکن افزایش تدریجی تعداد مدارس خسارت‌دیده، گسترش حجم خسارات را به دنبال داشت. شایان ذکر است که به دلیل قرار داشتن تعدادی از مدارس شهرستان آق‌قلا در منطقه‌ای که عمق آب به یک و نیم تا 2 متر می‌رسید، امکان برآورد خسارت در روزهای اولیه نبود ولی با کاهش مقدار آب تمامی آسیب‌های وارده به مدارس گلستان، احصا و به مراجع ذی‌صلاح گزارش گردیده است.
3ـ «مدارس تخریبی» به مدارسی اطلاق می‌گردد که از نظر اداره کل نوسازی مدارس به دلایل مختلف مانند افزایش سن بنا، فاقد ایمنی لازم برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان است که ضرورت دارد تا این مدارس تخریب شده و به جای آنها مدرسه جدیدی ساخته شود که آمار این مدارس از قبل از وقوع سیل به نوسازی مدارس گلستان ارسال شده است. در جریان وقوع سیل هیچ مدرسه‌ای در گلستان تخریب صددرصد نشده و لیکن به آنها آسیب‌های مختلف وارد شده است. بدیهی است از آنجا که اعتقاد آموزش و پرورش بر بازگشایی ایمن مدارس به منظور تضمین ایمنی و سلامت  دانش‌آموزان است، مدارسی که از نظر سازه فاقد استحکام لازم شناخته شود تعطیل و دانش‌آموزان در مکان‌های جایگزین که پیش‌بینی شده است، ادامه تحصیل خواهند داد که در تعدادی از مدارس این امر صورت پذیرفته است.
4ـ بعد از سفر وزیر محترم آموزش و پرورش و معاونین وی به استان گلستان، تصمیمات ارزنده‌ای اتخاذ شد که می‌توان به: اختصاص 50میلیارد ریال جهت تعمیر و بازسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، تهیه و ارسال 60کانکس با کاربری آموزشی، تهیه و ارسال 1750 میز و نیمکت و تهیه و ارسال 31هزار جلد کتاب درسی جدید اشاره نمود. آموزش و پرورش گلستان نیز با اتخاذ تدابیری مانند: انتقال مدارس آب‌گرفته به شیفت خالی مدارس سالم، استفاده از کانکس، سرویس ایاب و ذهاب و... آمادگی لازم برای بازگشایی مدارس در کلیه شهرستان‌ها در 17 فروردین را داشت لیکن به دلیل تصمیم شورای تأمین و مدیریت بحران استان بر لزوم تعطیلی مدارس به مدت یک هفته در دو شهرستان آق‌قلا و گمیشان، بازگشایی مدارس را در سایر شهرستان‌ها انجام داد. عدم تخلیه آب این دو شهرستان و اسکان اضطراری مردم و دستگاه‌های امدادرسان در مدارس، هشدار مجدد سیل و ملاحظات بهداشتی از مهم‌ترین دلایل تصمیم شورای مدیریت بحران بود.
5ـ جامعه بزرگ آموزش و پرورش گلستان از ابتدای وقوع سیل با تمام ظرفیت در خدمت هموطنان سیل‌زده بوده و این را وظیفه خود دانسته و به ویژه در اسکان اضطراری سیل‌زدگان و دستگاه‌های امدادرسان نقش چشمگیری را داشته است که به دفعات از سوی استانداری گلستان از این امر به نیکی یاد شده و تقدیر شده است. فرهنگیان عزیز نیز علاوه بر امدادرسانی در کنار سایر مردم، با تدریس ایثارگرانه در کمپ‌های سیل‌زدگان در خدمت دانش‌آموزان سیل‌زده بوده‌اند و با اعتقادی که به تعهد همکاران عزیزمان داریم اطمینان داریم که یک هفته عقب‌ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان در دو شهرستان آق‌قلا و گمیشان بدون شک جبران خواهد شد و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
6ـ با تدابیر اتخاذ شده مدارس شهرستان‌های آق‌قلا و گمیشان نیز در روز 24 فروردین بازگشایی شده و کلیه دانش‌آموزان گلستانی جریان عادی آموزش خود را سپری خواهند کرد که بدون شک طنین زنگ مدرسه در مناطق سیل‌زده، تقویت حیات و امید را به دنبال خواهد داشت و روح دوباره‌ای را به این مناطق خواهد بخشید.

اقدامات استان لرستان
1ـ پس از وقوع سیل، ستاد مدیریت بحران اداره کل آموزش و پرورش لرستان تشکیل و کمیته‌ای برای تهیه آمار مدارس آسیب‌دیده از سیل و برآورد خسارت وارده، به فضاهای آموزشی و اماکن و ابنیه آموزش و پرورش تشکیل شد که این کمیته با هماهنگی ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق استان، آمار مدارس آسیب‌دیده از سیل که امکان دسترسی به آنها وجود داشت را احصا و طی گزارشی به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و وزارت آموزش و پرورش و مدیریت بحران لرستان اعلام کرد.
2ـ در برآورد اولیه به دلیل قطع راه‌های ارتباطی و عدم دسترسی به برخی مناطق و شهرستان‌ها، امکان برآورد خسارت و اعلام دقیق مدارس خسارت‌دیده به طور مشخص وجود نداشت و اعلام اولیه صرفا به صورت تقریبی بوده است که در مصاحبه‌های اولیه در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها توسط مدیرکل و نماینده ویژه مقام عالی وزارت براساس این برآوردهای اولیه اعلام شد که در ادامه و پس از وصل‌شدن راه‌های ارتباطی اکثر مناطق و روستاها و بررسی‌های جامع از مدارس و اماکن آسیب‌دیده، آمار دقیق احصا و توسط جناب آقای محمدزاده، نماینده تام‌الاختیار وزیر آموزش و پرورش در استان این آمار به تعداد 81مدرسه تخریبی بر اثر سیل اعلام می‌شود.  گفتنی است بعد از اعلام این آمار، از دیگر تبعات سیل، رانش زمین در چندین نقطه استان لرستان بود که آمار نهایی را به 85 مدرسه تخریبی و آسیب‌جدی به 520 آموزشگاه لرستان افزایش می‌دهند. خواهشمند است طبق قانون مطبوعات و رسانه‌ها نسبت به درج جوابیه این مرکز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید