• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53821
+
-

پاسخ ظریف به همشهری درباره شایعه مکاتبه معاونش با وزارت خارجه آمریکا

المانیتور شوخی من را جدی گرفت

دیپلماسی
المانیتور شوخی من را جدی گرفت


      موسویان: پیشنهاد ظریف جنگ روانی آمریکا را خنثی کرد         حدود 33نفر از ایرانیان یا درآمریکا زندانی هستند یا در معرض استرداد به آمریکا

اسماعیل سلطنت‌پور/ خبر‌نگار
وزیر امور خارجه در واکنش به نقل قول یک رسانه آمریکایی از او درباره مکاتبه معاون او با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا گفت: کسی که از آمریکا به من نامه نوشته همتای من نیست و من هم می‌توانم به معاونم بگویم به وزیر خارجه آمریکا نامه بنویس و بگو لطفا ایرانیان را آزاد کن!

روز جمعه المانیتور مدعی شد محمد جواد ظریف از معاون خود خواسته تا نامه‌ای با محتوای درخواست تبادل زندانیان یا پیش کشیدن مسئله زندانیان ایرانی که در آمریکا زندانی هستند به مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا بنویسد، ساعاتی بعد المانیتور در پایان متن مصاحبه توضیحی با این مضمون نوشت که نامه نگاشته شده اما از طرف ایران برای پمپئو ارسال نشده است. خبرنگار همشهری این موضوع را از مقامات وزارت خارجه ایران پیگیری کرد. مجید تخت روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل مطلب منتشر شده در المانیتور را دقیق ندانست اما توضیح بیشتری درباره مطلب نداد. اما محمد جواد ظریف، وزیر خارجه در پاسخ به همشهری توضیح داد: من گفتم آوبراین (که همتای من نیست) به من نامه نوشته و خواهش کرده زندانی‌ها را آزاد کنید، من هم می‌توانستم به معاونم بگویم به پمپئو نامه بنویسد و بگوید لطفا زندانیان ما را آزاد کنید. در واقع ظریف به همتای آمریکایی کنایه زده که راه مذاکره برای درخواست آزادی زندانیان این‌گونه نامه نگاری شیوه مذاکره برای آزادی زندانیان نیست. ظریف این را اضافه کرد که ظاهرا المانیتور شوخی او را جدی گرفته است.

المانیتور همچنین از قول ظریف نوشته بود: می‌دانید نامه چه چیزی می‌گفت؟ می‌گفت که لطفاً آمریکایی‌های زندانی را آزاد کنید؛ یک پیشنهاد نبود. جریان فکری در واشنگتن این است که از ما انتظار داشته باشند اقداماتی یکجانبه انجام دهیم. همشهری از منابع مطلع آگاه شد احتمالا پاسخ نامه نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا را از طریق مجاری دیپلماتیک خواهد داد؛ چون حدود 33نفر یا در زندان‌های آمریکا هستند و یا در دیگر کشورها در خطر استرداد به آمریکا به اتهام نقض تحریم‌های ایالات متحده قرار دارند، تحریم‌هایی که ایران آن را غیرقانونی، یکجانبه و ظالمانه می‌داند.  از این تعداد 8 نفر در آمریکا هستند. پیش‌تر تعداد ایرانیان زندانی در آمریکا 56نفر عنوان شده بود. نگار قدسی کنی ازجمله افرادی است که به بهانه نقض تحریم‌های آمریکا در استرالیا بازداشت شده است و محمد جواد ظریف در سخنرانی‌های خود در نیویورک به این زندانی اشاره کرده است.

ایده مذاکره درباره زندانیان ایران و آمریکا در جریان سفر ظریف به نیویورک مطرح شد؛ زمانی که او گفت: با اختیارات، آماده مذاکره در این رابطه است. ظریف همچنین اعلام کرد؛ 6‌ماه قبل به آمریکایی‌ها پیشنهاد حل و فصل مشکل زندانیان دو کشور را داده بود اما پاسخی نگرفته است، او این را تأیید کرد که نامه‌ای از سوی رابرت سی اوبراین، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایالات متحده در امور مربوط به شهروندان آمریکایی دریافت کرده اما این نامه یک طرفه بوده است. یک مقام وزارت خارجه آمریکا دیروز در رابطه با ایده تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا در اظهارنظری مضحک آزادی زندانیان آمریکایی را خواستار شد و این کار را نشانه جدیت ایران در مذاکره عنوان کرد! سید حسین موسویان، دیپلمات پیشین و تحلیلگر مقیم آمریکا دیروز سخنرانی ظریف در اجلاس آسیایی نیویورک را یک کلاس دوره آموزشی سیاست خارجی توصیف کرد، او در عین حال در رابطه با پیشنهاد مذاکره او درباره زندانیان به همشهری گفت: به‌نظرم این یک هدف انسانی و انسان‌دوستانه است؛ ضمن اینکه اقدامی در مقابله با جنگ روانی کاخ سفید علیه ایران بود. همزمان با حضور ظریف در نیویورک بازار اخبار درباره مذاکره ایران و آمریکا هم داغ بود، روزنامه العرب چاپ لندن مدعی شد که ایران به‌منظور رهایی از تحریم‌ها به‌دنبال مذاکره با آمریکا و در حال مذاکره با عربستان از طریق بغداد است. ادعایی که سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران آن را بی‌اساس و نادرست خواند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید