• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53804
+
-

توصیه‌های رئیسی به قضات

رئیس جدید قوه قضاییه: به پرونده‌هایی که قلوب مردم را جریحه‌دار می‌کند، رسیدگی فوری شود

قضایی
توصیه‌های رئیسی به قضات


سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه گفته است: رسیدگی خارج از نوبت پرونده‌هایی که به‌نحوی قلوب مردم را جریحه‌دار کرده، عین عدالت است و هیچ‌گونه خلاف عدالت نیست.
رئیس قوه قضاییه که در مراسم تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید دیوان‌عالی کشور سخنرانی می‌کرد، به‌صورت مصداقی وارد این نوع پرونده‌ها نشده است، با این حال او در دوران شروع ریاست خود در قوه قضاییه تأکید ویژه‌ای بر آرایی که از دیوان‌عالی کشور صادر می‌شود، دارد. وی 24فروردین هم نسبت به دقیق‌بودن آرای قضات تأکید کرده و گفته بود: قضات دیوان‌عالی کشور با رویکردی آسیب‌شناسانه، هر فصل یک‌بار، نکاتی را که موجب نقض آرای دادگاه‌ها می‌شود، استخراج و تدوین کنند تا این نکات و مصادیق، زمینه‌ساز تدوین دستورالعمل‌های لازم برای جلوگیری از تکرار کاستی‌ها و نقایص در رسیدگی‌های قضایی در آینده شود. او معتقد است: این روش می‌تواند به دقیق‌بودن آرای قضات کمک کند.

هشدار نسبت به بی‌دقتی‌ها
رئیس جدید قوه قضاییه روز گذشته هم در بخشی از اظهاراتش که خبرگزاری میزان آن را منتشر کرد، احیای ظرفیت‌های دیوان‌عالی کشور و تسریع و دقت در رسیدگی‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: در بحث رسیدگی‌ها، نه دقت فدای سرعت شود و نه سرعت فدای دقت گردد.
ابراهیم رئیسی نسبت به بی‌دقتی‌ها در صدور رأی هشدار داده و گفته است: اگر حین رسیدگی به یک پرونده به بی‌دقتی برخورد کردید، راه آن نقض است؛ اما اگر بی‌دقتی در یک دادگاه تکرار شد، این به معنی این است که آسیب وجود دارد و باید آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی صورت گیرد؛ لذا تکرار بی‌دقتی با صرفا ‌ نقض حل نمی‌شود و حتما باید پیگیری شود تا اصل آسیب مرتفع شود. رئیس قوه قضاییه از قضات دیوان‌عالی کشور خواست اگر با تکرار بی‌دقتی مواجه شدند، توجه داشته باشند که تکرار، مجاز نیست و حتما به‌دنبال رفع آسیب از طریق دادسرای انتظامی، آموزش، روش‌ها و سازوکارها باشند تا بتوان میزان نقض آرا را کاهش داد.
رئیس دستگاه قضا اظهار کرد: انتظار داریم یک تفاوت جدی در کاهش نقض آرا‌ در دیوان‌عالی کشور و اتقان آرا‌ را به‌عنوان یکی از نتایج تحولی در این دوره داشته باشیم.
رئیس قوه قضاییه در ادامه گفت: باید ضمن کاهش پرونده‌ها، کاهش نقض را هم داشته باشیم و کاهش نقض بستگی به تلاش مضاعف تمام قضات کشور دارد که به مدد و راهنمایی شما عزیزان که در جایگاه نقض و ابرام قرار دارید، انجام خواهد شد و این می‌تواند بسیار به ما کمک کند که به سمت اتقان آرا در همه بخش‌ها برویم.
وی تصریح کرد: در دادگاه بدوی باید به‌نحوی حکم صادر شود که دادگاه تجدید‌نظر آن را تأیید کند و در دادگاه تجدید‌نظر حکم به‌نحوی صادر شود که دیوان‌عالی کشور با خواندن آن رأی، اتقان رأی را احساس و تأیید کند و این همان امری است که ان‌شاءالله باید به‌دنبال تحقق آن بود و آن را پیگیری کرد.


آرای قضات در معرض دید صاحب‌نظران

رئیس جدید قوه قضاییه این ایده را هم مطرح کرده که آرای قضات در معرض دید صاحب‌نظران قرار بگیرد تا این آرا را بررسی کنند. او گفته است:  اگر بتوانیم سامانه‌ای داشته باشیم که آرا در آنجا در نگاه صاحب‌نظران و دیدگاه حقوقدانان و فقها و بزرگان اهل تحقیق قرار گیرد، از این جهت نباید دستگاه قضایی هیچ باکی داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: حفظ سلامت و مقابله با هرگونه رابطه ناسالم و نفوذ در این مجوعه قضایی در همه جا مورد تأکید و در دیوان‌عالی کشور به‌صورت مضاعف مورد تأکید است. البته قضات برجسته و صاحبان تجربه،‌ خود این نظر را دارند و بنده هم به‌عنوان یک عضو از خانواده بزرگ دستگاه قضایی تأکید می‌کنم که حفظ سلامت امری بسیار مهم و رکنی است که می‌تواند صحت عمل را در مجموعه قضایی کشور تضمین کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید