• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 5 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53619
+
-

استفاده از ظرفیت‌های نمایشگاه کتاب

سعید میرمحمد صادق /نویسنده و تاریخ‌پژوه

نمایشگاه کتاب می‌تواند و باید به عنوان فرصتی برای تحقق اهداف و ایده‌هایی باشد که از یک‌سو به تقویت مطالعه و کتابخوانی بینجامد و از سوی دیگر از پدیدآورندگان کتاب حمایت کند. 
یکی از کارهایی که در مدت برپایی نمایشگاه می‌تواند انجام گیرد، بازدیدهای گسترده سازمان‌ها و نهادهای دولتی از نمایشگاه با هدف آشنایی با توانمندی‌های ناشران داخلی است. 
پیش از توضیح بیشتر در این باره باید به این نکته اشاره کنم که بسیاری از سازمان‌ها و نهادها دست به کار تهیه و انتشار کتاب‌هایی با موضوع فعالیت خود می‌شوند؛ کتاب‌هایی که نیازها و ضرورت‌های بازار کتاب در تولید آنها رعایت نمی‌شود و یا اهدا می‌شوند یا انبار. استفاده از توانمندی‌ و تجارب ناشران و سفارش این کتاب‌ها به آنان مزیت‌های فراوانی دارد. محصول بهتر و با‌کیفیت‌‌تر اولین مزیت این کار است، چرا‌که تولید کتاب توسط ناشران و به طور کل بخش خصوصی با رعایت الزامات، نیازها و بایدها و نبایدهای نشر صورت می‌گیرد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که نتیجه کار بهتر از قبل باشد. موضوع دیگر پیش‌خرید یا خرید تضمینی درصدی از کتاب‌هاست؛ به این ترتیب بخش خصوصی با برگشت سرمایه، آمادگی فعالیت مجدد را خواهد داشت. از سوی دیگر، برای کسب سود، در تلاش برای عرضه همه کتاب‌ها خواهد بود؛ امری که از انتقال کتاب‌ها به انبار جلوگیری می‌‌کند. با فعال‌شدن بخش خصوصی در این زمینه می‌توان از مهارت‌های اهل قلم در تدوین، تنظیم و تالیف کتاب‌ها نیز بهره برد. مثلا شرکت آب و برق یا وزارت نیرو بخش عمومی کار را به نویسندگان توضیح دهند و از آنها اثری ممتاز در این‌باره طلب کنند. بدیهی است که نتیجه کار هنرمندانه‌تر و مخاطب‌پسندتر خواهد بود. 
تاکید می‌کنم برپایی نمایشگاه فرصت و ظرفیت کم‌نظیری است که استفاده از آن می‌تواند نرخ مطالعه را رشد و کسب‌و‌کار اهل قلم را توسعه دهد. به شرطی که ‌به اخبار و گزارش‌های اداری اکتفا نشود. 
پیوند صنعت و خدمات با دانش‌ و هنر بهره‌های فراوانی دارد که توجه به این طرح، جامعه را از آنها منتفع‌ می‌کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید