• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 5 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53579
+
-

روحانی در جلسه هیأت دولت: هم مرد جنگ و هم مرد مذاکره‌ایم

«شکست آمریکا در قطع صادرات نفت ایران»، «مقاومت و ایستادگی» و «هشدار به عربستان و امارات» 3گانه مهم اظهارات رئیس‌جمهور در جلسه چهارشنبه هیأت دولت بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در نخستین واکنش رسمی و جدی خود به اعلام تصمیم آمریکا مبنی بر تمدید نشدن معافیت‌های تحریمی فروش نفت ایران اعلام کرد: «نفت خود را می‌فروشیم و به‌صفر‌رساندن صادرات نفت ایران امکان‌پذیر نیست.»
او با تأکید بر اینکه راهی جز ایستادگی و مقاومت مقابل متجاوز وجود ندارد از آماده ‌نبودن آمریکا برای مذاکرات سخن گفت و تصریح کرد: امروز روزی است که مجلس، قوه قضاییه و نیروهای مسلح باید بیشتر از گذشته به دولت کمک کنند و دولت نیز باید بیش از همیشه در کنار مردم بوده و به آنها خدمت کند.

آمریکا آمادگی مذاکره ندارد
روحانی با بیان اینکه «ما همواره مرد مذاکره و دیپلماسی بوده‌ایم همانطوری که مرد جنگ و دفاع هستیم» افزود: مذاکره درصورتی میسر است که همه فشارها برداشته شود، از اقدامات غیرقانونی خود عذرخواهی کنند و احترام متقابل وجود داشته باشد. بدون تردید قبول خواسته فرد چاقوکشی که به زور و به دروغ به‌دنبال مذاکره است، مطمئنا به جایی نخواهد رسید و ما با فرد چاقوکش و فرمول چاقوکشی مذاکره نمی‌کنیم و قبول چنین مذاکره‌ای به‌معنای ذلت و تسلیم است. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مردم به خوبی آگاه باشند که آمریکا به هیچ عنوان آمادگی برای مذاکره ندارد، اضافه کرد: اصلا چنین نیست که برخی تبلیغ می‌کنند طرف آمریکایی، برای مذاکره آمادگی دارد، آمریکا اصلا برای مذاکره آمادگی ندارد و اعمالی که انجام می‌دهد برای شکست ملت ایران است و قصد دارد، دومرتبه به ایران بازگردد.

بقای عربستان و امارات در سایه ایران
روحانی با اشاره به اینکه امروز از روابط بسیار خوبی با اکثر همسایگان خود برخوردار هستیم و تنها یکی، دو کشور وجود دارند که آنها نیز باید متوجه اعمال و رفتار خود باشند، تأکید کرد: عربستان و امارات باید بدانند که وجود و بقایشان در سایه تصمیم خردمندانه حکومت جمهوری اسلامی ایران است. چنانچه سران نظام اسلامی و بزرگان کشورمان و مقام معظم رهبری و مرحوم آیت‌الله هاشمی تصمیمات دقیقی را در مقطعی که صدام به کویت حمله کرد، نگرفته بودند امروز اثری از این کشورها وجود نداشت. زمانی که صدام قصد داشت به کویت حمله کند از ما خواست یا کمک کرده و یا سکوت کنیم و تصمیم صدام صرفا گرفتن کویت نبود و در نامه‌ای که به مرحوم هاشمی نوشت صراحتا اعلام کرد که در خلیج‌فارس 800کیلومتر مرز مشترک خواهیم داشت و این نشان می‌دهد که صدام علاوه بر کویت به‌دنبال اشغال عربستان، عمان، امارات و قطر هم بود. رئیس‌جمهور خطاب به عربستان و امارات افزود: صدام در آن مقطع مدام پیام‌ها و درخواست‌های متعددی ارسال می‌کرد که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را اشغال خواهد کرد و شما نیز بیایید شریک شوید. لذا کار بزرگی را که حاکمیت خردمندانه جمهوری اسلامی ایران در آن شرایط کرد، نباید فراموش کنید. این جمهوری اسلامی ایران بود که عربستان را نجات داد و اگر تصمیم دیگری در آن مقطع گرفته بودیم، چه بسا امروز اثری از عربستان و امارات وجود نداشت.

ترامپ می‌رود و ما می‌مانیم
او با اشاره به استقبال امارات و عربستان از تحریم نفت ایران و جبران آن با افزایش تولید خودشان گفت: شما که وجودتان در سایه جمهوری اسلامی ایران است، چطور به ترامپ می‌گویید که اگر صادرات نفت ایران را به صفر برسانید ما آن را جبران خواهیم کرد؟ آیا از تبعات این حرف خود آگاه هستید و می‌دانید که این به‌معنای دشمنی صریح با ملت ایران است؟ آیا نمی‌دانید که دوران ترامپ به پایان خواهد رسید و ما ماندگار هستیم و به‌عنوان همسایه در طول سالیان طولانی در کنار هم خواهیم بود؟ بهتر است به فکر دوستی دائمی در منطقه باشیم. جمهوری اسلامی ایران حق حیات بر گردن شما دارد و این دروغ نیست و یک تعارف و یا شعار نیست. ما بودیم که نگذاشتیم کشور شما از بین برود و بر شما مسلط شوند، چطور امروز با دشمنان ما همکاری می‌کنید؟
رئیس‌جمهور با اشاره به تصور ترامپ در به صفر رساندن صادرات نفت ایران، تصریح کرد: این کار امکان‌پذیر نیست و ما به روش‌های مختلف نفت خود را به فروش خواهیم رساند و آمریکا با اینگونه اقدامات خود به تمام ملت‌های جهان و همه شرکت‌های نفتی دنیا و حتی به ملت خودش ظلم می‌کند.


   آشوب خیابانی، نهایت اقدام ترامپ

روحانی درباره برنامه آمریکا از افزایش فشارها علیه ایران گفت: نهایت اقدامات غیرقانونی که آمریکایی‌ها به‌دنبال آن هستند، ایجاد آشوب در خیابان است، اما با اینگونه اقداماتی که مرتکب می‌شوید اگر هم کسی معترض باشد وقتی ببیند دشمن شمشیر به رخ ملت ایران کشیده است، معلوم است که با آن همراهی نخواهد کرد و اختلاف خانوادگی را کنار می‌گذارد. ملت ایران در بلیه طبیعی ازجمله سیل با یکدیگر متحد شدند و در بلیه‌ای که شما به‌دنبال ایجاد آن هستید نیز متحدتر خواهند بود و ما در تحریم و فشار متحدتر و همدل خواهیم بود. او اضافه کرد: مردم اطمینان داشته باشند که از شرایط کنونی به خوبی عبور خواهیم کرد و هیچ‌گونه نگرانی برای آینده نداشته باشند؛ از اینگونه تهدیدات زیاد بوده اما به فضل الهی از آن عبور کرده و به اهداف بلند ملت ایران دست خواهیم یافت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید