• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 4 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53491
+
-

تَرک در روزنه چینی

بانک کونلون چین عملا به همکاری با ایرانی‌ها پایان داد

بازارپول
تَرک در روزنه چینی

برخلاف اعلام بانک مرکزی اطلاعیه بانک کونلون چین از اعمال محدودیت‌های سخت‌تر در روابط بانکی و نقل و انتقال پول بین ایران و چین حکایت دارد.
به گزارش همشهری، چند روز پیش بانک کونلون چین اعلام کرد از 11اردیبهشت عملیات بانکی خود را تا اطلاع بعدی با ایران متوقف می‌کند بلافاصله بعد از انتشار این خبر روابط عمومی بانک مرکزی این خبر را تکذیب و اعلام کرد: پیرو مذاکرات اخیر انجام شده با مدیران بانک کونلون چین، هم‌اکنون تغییری در سیاست‌های بانک کونلون در معاملات کالاهای غیرتحریمی با بانک‌های غیرتحریمی ایرانی ایجاد نشده است و مسئولان بانک مذکور اعلام کرده‌اند به همکاری خود با بانک‌های ایرانی غیرتحریمی برای معاملات و پرداخت‌های ارزی کالاهای با اعمال ملاحظات تحریم ادامه خواهند داد. با این حال تازه‌ترین خبر‌ها نشان می‌دهد روابط این بانک چینی با شرکای ایرانی به‌شدت محدود شده است اهمیت همکاری مالی ایران با بانک کونلون چین به حدی است که می‌تواند سطح روابط مالی و تجاری دو کشور را دچار خدشه کند، زیرا این بانک، تنها بانک چینی است که با ایران کار می‌کند و در شرایطی که ایران به‌دلیل اعمال تحریم‌ها با محدودیت‌های زیادی در نقل و انتقال پول مواجه شده است یکی از مجاری مهم نقل و انتقال‌های مالی، به روی بازرگانان و صنعتگران ایرانی بسته خواهد شد. بانک کونلون چین در 7سال گذشته در گشایش مسیر نقل و انتقال پول به نفع صنایع خودروسازی، لوازم خانگی و کالاهای مصرفی و ماشین آلات صنعتی وارداتی به ایران نقش مؤثری ایفا کرده است.

خبر‌های تأیید نشده

برخلاف اظهارنظر مقام‌های بانک مرکزی برخی خبر‌ها نشان می‌دهد بانک کونلون چین در چند‌ماه گذشته، پس‌از  ازسرگیری ارتباط با ایران به قدری شرایط کار و ارائه خدمات به شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌های ایرانی و غیردولتی را سخت کرده که عملاً شرکت‌های ایرانی در این مدت نتوانسته‌اند خدمات در حد انتظاری از این بانک دریافت کنند.
اخیراً هم این بانک با ارسال اطلاعیه و دستورالعمل‌های جدید شرایط جدیدی را برای مشتریان ایرانی و تجارت با ایران تعیین و اعلام کرده کالای صادراتی به ایران نباید در فهرست تحریم‌های آمریکا باشد. این بانک به صراحت به مشتریان ایرانی و چینی خود اعلام کرده مهلت آمریکا در این دور از تحریم‌ها علیه ایران تا 4مه 2019است و تغییرات سیاست‌های بعدی غیرقابل پیش‌بینی است، در نتیجه مشتریان و صاحبان حساب باید قبل از تاریخ 20آوریل (31فروردین ماه) اطمینان حاصل کنند که برای کارهای جاری، تشریفات گمرکی انجام و کالا حمل شود، زیرا پس از این تاریخ احتمال بازگشت پول وجود دارد.
این بانک همچنین با صراحت به شرکت‌های ایرانی اعلام کرده‌ حواله‌های دریافت شده چند روز اخیر از این بانک را که هنوز کالاهای آن ارسال نشده است، برگشت بزنند.

احتمال بده بستان در جنگ تجاری
برخلاف رویه یک دهه گذشته به‌نظر می‌رسد در روابط مالی چین در یک سال گذشته و به‌ویژه بعد از بروز جنگ تجاری چین و آمریکا تغییراتی رخ داده و شرایط جدیدی در این روابط در حال ترسیم است. پیش از این چین نقش بسیار پر رنگی را در امضای برجام و حتی دور زدن تحریم‌ها داشت اما بعد از بروز جنگ تجاری میان چین و آمریکا و در عین حال تغییر مسیر ایران بعد از برجام، از شرق به سمت اروپا، تغییراتی در روابط در برخی ابعاد تجاری چین با ایران به‌وجود آمد.
آمریکا تابستان پارسال تعرفه‌های تازه‌ای را بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی اعمال کرد. چین نیز متقابلا بر ۱۱۰ میلیارد دلار کالا آمریکایی تعرفه‌ بست. این جنگ تجاری در مدت کوتاهی بالا گرفت و چین را که بیش از چند دهه است سیاست هایش را مبتنی بر تنش زدایی در عرصه سیاسی و اقتصادی تنظیم کرده، به سر میز مذاکره با آمریکا کشاند.
با وجود اینکه در یک سال گذشته چین و آمریکا میلیاردها دلار تعرفه بر کالاهای یکدیگر اعمال کرده‌اند با این حال به تازگی خبر‌هایی مبنی بر انجام توافق تجاری چین و آمریکا فضای اقتصاد دنیا را تحت‌تأثیر قرارداد، به‌نظر می‌رسد با توجه به ابعاد بزرگ تجارت چین و آمریکا این کشور برای کاهش تنش‌های تجاری امتیاز‌هایی را درنظر گرفته که بخشی از این امتیاز‌ها همراهی غرب در اعمال برخی ابعاد تحریم‌ها علیه ایران است.
هر چند اطلاع دقیقی از جزئیات مذاکرات در دست نیست اما برخی تحلیلگران بر این باورند که چین حاضر است در قبال کاهش سطح تنش‌های ناشی از جنگ تجاری، غرب را در اعمال برخی ابعاد تحریم علیه ایران تا حدودی همراهی کند.

این گمانه زنی‌ها بعد از آن رخ می‌دهد که روسای جمهور دو کشور در حاشیه دیدار سران گروه ۲۰ که به تازگی در آرژانتین برگزار شد با هم دیدار و آتش‌بس تجاری موقتی را اعلام کردند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا پس از آن دیدار گفت دوطرف توافق اصولی کرده‌اند که آمریکا تعرفه واردات از چین را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش ندهد و در ازای آن، چین مقادیر زیادی محصولات کشاورزی و صنعتی از ایالات متحده خریداری کند.



   روابط محدود شده است

فریال مستوفی، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران درباره آینده روابط با بانک کونلون چین گفت:من روز دوشنبه با یکی از مقامات بانک کونلون صحبت کردم. دقیقا از ایشان سؤال کردم که موضوع چیست و چه روندی در پیش خواهند گرفت. فریال مستوفی در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران افزود:باید توجه کرد که بانک کونلون از پنجم نوامبر روابطش با ایران را فقط محدود به کالاهای بشردوستانه ازجمله دارو، غذا و تجهیزات پزشکی کرده به همین دلیل برای خود من متوقف کردن روابط تعجب آور بود. اما براساس اطلاعاتی که گرفتم این توقف انجام نخواهد شد.  او با بیان اینکه فروش کالاهای بشردوستانه را ادامه خواهد داد، گفت: تنها نگرانی این بود که اعلام کردند تا هفته آینده که جلسه‌شان برگزار شود، نمی‌توانند نظری اعلام کنند. البته این صحبت‌ها قبل از این بود که پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کند معافیت‌ها تمدید نمی‌شود. او افزود: آنها می‌گویند اگر نفتی خرید و فروش نشود، پولی در این بانک باقی نمی‌ماند که روابطی شکل بگیرد زیرا سازوکار این بانک با پول فروش نفت انجام می‌شد. مستوفی تأکید کرد: مسئولان این بانک معتقدند تا هفته دیگر که زمان اعلام رسمی درباره معافیت‌های نفتی است، تصمیمی نمی‌گیرند. هفته دیگر مهلت معافیت نفتی تمام می‌شود. اما اگر بتوانیم در ایران در بانک‌هایی که تحریم نیستند، ال سی باز کنیم یا حواله پولی بدهیم که دیگر نباید مشکلی پیش‌آید.عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه در واقع بانک کونلون با پول نفت کار می‌کند و اگر نفتی خرید و فروش نشود، پولی هم در این بانک وجود نخواهد داشت گفت: آنها هم دقیقا نگران همین موضوع بودند که اگر معافیت نفتی تمدید نشود چه اتفاقی رخ خواهد داد. تا اینکه آمریکا اعلام کرد معافیت‌ها تمدید نخواهد شد. البته باز هم باید دید، روز موعد، اعلام سیاست رسمی چطور انجام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید