• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 3 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53365
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/KNVJ
+
-

طرح جدید گلستان برای جذب سرمایه‌گذار

کارشناس اقتصادی: گلستان از فرصت‌های تازه‌ برای جذب سرمایه‌گذار در بخش‌های مختلف برخوردار است

اقتصادی
طرح جدید گلستان برای جذب سرمایه‌گذار

 بنیامین شریعتی اشرفی|  گرگان - خبرنگار:


در حالی که سال 95 و در دولت یازدهم طرح ایجاد پنجره واحد سرمایه‌گذاری در گلستان کلید خورد و حتی ساختمانی به‌عنوان ساختمان سرمایه‌گذاری استان گلستان در ناهارخوران ساخته شد، امروز بعد از گذشت 2 سال سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری از گشایش دوباره این پنجره برای حمایت از رونق تولید و تسریع در امور سرمایه‌گذاری استان خبر می‌دهد.

«محمد حمیدی » می‌گوید: با همکاری بخش‌های اقتصادی دولتی و غیردولتی در گلستان برای افزایش تولیدات این استان و کمک به سرمایه‌گذاران، پنجره واحد سرمایه‌گذاری استان راه‌اندازی می‌شود.
او ادامه می‌دهد: با راه‌اندازی این پنجره واحد بنا داریم به‌صورت جهادی اثرگذاری خوبی در حوزه تولید داشته باشیم و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف از اهداف ما در راه‌اندازی این پنجره است. وی تاکید می‌کند: اولویت ما در سال 98 فعال کردن واحدهای تولیدی نیمه‌فعال و غیرفعال است و صاحبان این واحدهای تولیدی باید برنامه جدی برای فعال کردن واحد خود داشته باشند.

حمیدی می‌گوید: باتوجه به انتخاب شعار سال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان رونق تولید باید حوزه‌های تولید داخلی تقویت و مسیر صدور مجوز برای سرمایه‌گذاران به منظور فعالیت‌های تولیدی تسریع و تسهیل شود. وی ادامه می‌دهد: اعتبارات و مصوبات خوبی برای جبران خسارت ناشی از وقوع سیل در حوزه کشاورزی تخصیص یافته است.

 مبلغ 162 میلیارد تومان برای جبران خسارت در حوزه کشاورزی، دام، طیور، آبزیان و زراعت به صورت بلاعوض برای استان واریز شده است. حمیدی می‌گوید: شرکت صباح، 3 پروژه اقتصادی را در شهرک صنعتی با مجموع 158 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و 300 نفر اشتغال‌زایی راه‌اندازی می‌کند. همچنین به تازگی پروژه تولید انواع قوطی‌های گرد و چهارگوش کلنگ‌زنی شد که تا هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد. این طرح 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و برای 70 نفر اشتغال‌زایی می‌کند.


ضرورت پیگیری یک طرح بزرگ

اگرچه طرح پنجره سرمایه‌گذاری در پایان دولت یازدهم و با روی کارآمدن دولت دوازدهم به تمامی به فراموش شد، اما اکنون کارشناسان اقتصادی استان، پیگیری دوباره آن را یک ضرورت می‌دانند که می‌تواند در تسریع روند جذب سرمایه‌های داخلی و حتی خارجی نقش بسزایی داشته باشد.
یک کارشناس اقتصاد هم می‌گوید: با شروع این طرح جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در این خطه شمالی باید با اولویت 3 محور کشاورزی، صنعت و گردشگری باشد و هر مانعی در این مسیر تا پایان هفته جاری باید گزارش شود. گلستان از فرصت‌های بکر برای جذب سرمایه‌گذار در بخش‌های مختلف برخوردار است. اکنون تدوین و عمل به نقشه راه سرمایه‌گذاری در استان برای استفاده بهینه از فرصت‌ها جزو ضروریات محسوب می‌شود. 

«محمدعظیمی»ادامه می‌دهد: فعال کردن دوباره طرح پنجره واحد سرمایه‌گذاری در گلستان با در نظر گرفتن آسان‌سازی ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذار، همراه کردن دستگاه‌های مرتبط و نظارت دقیق بر عملیاتی شدن خدمات می‌تواند جذب سرمایه‌گذار و ثمربخشی آن‌ را دوچندان کند. البته موانع قانونی بر سر راه جذب سرمایه‌گذار و عملیاتی شدن طرح‌ها در استان وجود دارد و تحقق و تضمین اجرایی شدن و کارآمد بودن این طرح منوط به این خواهد بود که همه موانع از سوی هر دستگاهی به دقت بررسی و راهکار رفع آن ارائه شود. دولت در این زمیه باید به‌خوبی از توان کارشناسان خارج از بدنه سازمانی دولت نیز استفاده کند.عظیمی اضافه می‌کند: تشکیل و فعالیت پنجره واحد سرمایه‌گذاری در منطقه ضروری است و علاوه بر آسان‌سازی ارائه خدمات به سرمایه‌گذار، در شتاب دادن به فرایند سرمایه‌گذاری کمک خواهد کرد.


هدف از ایجاد پنجره واحد

یکی از کارشناسان اقتصادی گلستان در مورد پنجره سرمایه‌گذاری و مزیت‌های ایجاد آن می‌گوید: پنجره واحد سرمایه‌گذاری، امکان گردش استعلام‌های کلیه دستگاه‌های مرتبط با فرایند صدور مجوز سرمایه‌گذاری خارجی را به‌صورت الکترونیکی فراهم می‌کند. 

«مهسا فرحبخش» ادامه می‌دهد: در پنجره واحد سرمایه‌گذاری و کارآفرینی که با هدف کمک به توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال مولد و پایدار، اطلاع‌رسانی مناسب به سرمایه‌گذاران داخل و خارج و بررسی و رفع موانع و تسهیل امر سرمایه‌گذاری طراحی شده، امور اجرایی مربوط به سرمایه‌گذاران به‌طور مستمر تا حصول نتیجه پیگیری می‌شود. وی می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه سرمایه‌‌گذاری، شفاف نبودن اطلاعات است که در برخی موارد تحقق تفاهم‌‌نامه‌های سرمایه‌گذاری را با مشکل مواجه می‌کند. فرحبخش هدف از ایجاد پنجره واحد سرمایه‌گذاری را کارآمدسازی اطلاعات و رعایت قوانین می‌داند و معتقد است با ایجاد این پنجره واحد از اعمال رانت‌های اطلاعاتی جلوگیری می‌شود. 

این کارشناس اتلاف وقت، نبود امکان گزارش‌گیری، اعمال سلیقه‌های شخصی و نبود هماهنگی بین اداره‌ها را از دلایل وجودی این پنجره ها می‌داند و ادامه می‌دهد: کاهش اتلاف منابع انسانی و هزینه‌ها، کاهش خطای غیرعمد، انجام امور به‌صورت منسجم، امنیت بیشتر، حذف تشریفات اداری، شفاف‌‌سازی و از بین بردن انحصار اطلاعات از مزایای اجرای این طرح است.  فرحبخش امکان گزارش‌‌گیری جامع براساس تعداد مجوز، نوع پروژه، مکان جغرافیایی و درآمدهای حاصل از طرح را از قابلیت‌های پنجره واحد ذکر کرد و گفت: امکان مدیریت و پیگیری فرآیندها و استعلام‌ها در این سیستم وجود دارد.

 اجرای پنجره واحد می‌تواند در راستای مدیریت بهتر ریسک ، امنیت مطلوب و بازده درآمدی تاثیر زیادی داشته باشد. وی اظهار امیدواری کرد: در آینده نزدیک با توسعه سیستم پنجره واحد در کل کشور گام‌های بلندتری در توسعه اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار برداشته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید