• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 3 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53281
+
-

در دیدار روحانی و عمران‌خان مورد توافق قرار گرفت

تشکیل کمیته تهاتر بین ایران و پاکستان

دیپلماسی
تشکیل کمیته تهاتر بین ایران و پاکستان


      روحانی: برای توسعه روابط تجاری کمیته تهاتر بین دوطرف تشکیل خواهد شد تا صادرات و واردات تهاتر و در یک حساب تسویه شود

       تشکیل نیروهای واکنش سریع در مرز برای مقابله با تروریسم از دیگر توافق‌های رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر پاکستان بود

      کشورهای مستقل منطقه باید مثل ایران و پاکستان در کنار هم قرار بگیرند


«اگر بریتانیایی‌ها حوالی سال۱۸۰۰ به هند نمی‌آمدند، الان مترجم نیاز نبود چون همه ما قبلا فارسی صحبت می‌کردیم و زبان دربار دیوانی هند برای ۶۰۰سال فارسی بود.» این واضح‌ترین پیام تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان در سفر نخست‌وزیر پاکستان به ایران بود. حسن همسایگی 2کشور در زبان مقامات اجرایی 2کشور پررنگ‌تر از همیشه بود و آن را مبرا از دخالت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای می‌دانستند. شرایط ویژه ایران در تحریم‌ها و نیاز دوطرف به مبارزه با تروریسم، فهم مشترک 2کشور همسایه از مسائل‌شان بود و حسن روحانی رئیس‌جمهور و عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان در گفت‌وگوهایشان به‌طور ویژه به آنها پرداختند.

حسن روحانی در بخشی از ملاقات‌های روز گذشته خود با تأکید بر اینکه برای توسعه روابط تجاری کمیته تهاتر بین دو طرف تشکیل خواهد شد تا صادرات و واردات تهاتر و در یک حساب تسویه شود، تأکید کرد: علاقه داریم تا بنادر چابهار و گوآدر روابط بیشتری داشته باشند و ارتباط بین این دو بندر با اتصال راه‌آهن گسترش یابد. روحانی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در زمینه روابط اقتصادی - تجاری بین 2کشور وجود دارد، افزود: دوطرف توافق دارند که روابط تجاری توسعه یابد و جمهوری اسلامی ایران آماده است نیازمندی پاکستان در زمینه نفت و گاز را تأمین کند و همچنین اقدامات لازم برای اتصال لوله گاز به این کشور را انجام دهد.

توسعه خط آهن و مسیر ترانزیتی بین ایران و پاکستان نیز از محورهای گفت‌وگوی طرفین بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی «توسعه خط آهن و مسیر ترانزیتی بین ایران و پاکستان را به‌نفع 2ملت و منطقه دانست» و گفت: 3کشور ایران، پاکستان و ترکیه از بنیانگذاران سازمان اکو هستند و در قالب این سازمان می‌توان کمربندی برای ترانزیت شرق و غرب ایجاد کرد و بدون شک توسعه راه‌آهن اسلام‌آباد - استانبول و اتصال اروپا به پاکستان و چین می‌تواند تحول بزرگی در منطقه ایجاد کند. سفر نخست‌وزیر پاکستان به تهران و دیدار او با حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان نزدیک‌ترین نتایج به خواست‌های دوطرف برای مبارزه مشترک با گروه‌های تروریستی را به همراه داشت. مراسم رسمی استقبال از عمران‌خان صبح دوشنبه در مجموعه سعدآباد انجام شد و به‌دنبالش مذاکرات دوجانبه شروع شد.

روحانی در دیدار خود با عمران‌خان اقدام آمریکا در اعلام قدس شریف به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، اعلام جولان به‌عنوان بخشی از خاک رژیم صهیونیستی، تروریستی نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان یک نیروی دفاعی رسمی، خروج از برجام و همچنین مواضعی که در زمینه تروریسم علیه پاکستان اتخاذ کرده را از اقدامات بسیار خطرناک آمریکا طی ماه‌های اخیر دانست و تأکید کرد: در شرایط کنونی کشورهای مستقل منطقه باید مثل ایران و پاکستان در کنار هم قرار بگیرند و برای آینده ثبات و امنیت منطقه و مقابله با توطئه‌ها، برنامه‌ریزی و اقدام کنند. آنچه پس از گفت‌وگوها رسما امضا شد یک سند همکاری در زمینه بهداشت و درمان میان وزرای بهداشت 2کشور و در حضور مقامات اجرایی 2کشور بود، ولی توافق نانوشته مهم‌تر اعلام این خبر از سوی روحانی در نشست مطبوعاتی مشترک بود که «ایران و پاکستان برای مبارزه با تروریسم در مرزهای خود نیروی واکنش سریع مشترک تشکیل می‌دهند.» چنین تصمیم سریعی شاید بدون ارتباط با تحولات اخیر بلوچستان پاکستان نبود.

7ماه گذشته شرایط خطیری بر روابط همسایگی ایران و پاکستان حکمفرما بود و عملیات‌های تروریست‌های پاکستانی در خاک ایران انتقادات از کشور همسایه را افزایش داده بود. در دیدار روز دوشنبه هیأت‌های عالی‌رتبه ایرانی و پاکستانی، روحانی و عمران‌خان تأکید کردند که 2کشور در تقویت بیش از پیش روابط در همه حوزه‌ها و همکاری و به‌ویژه هماهنگی در زمینه مبارزه با تروریسم و ایجاد امنیت و ثبات در منطقه اتفاق نظر دارند.  عمران‌خان هم تروریسم را بزرگ‌ترین مانع در تقویت روابط 2کشور دانست و با تأکید بر اقدام عملی و قاطع پاکستان علیه گروه‌های تروریستی که از خاک آن کشور علیه ایران اقدام می‌کنند، گفت: سفر به جمهوری اسلامی ایران شروع جدیدی در روابط و مناسبات تهران و اسلام‌آباد است و اطمینان می‌دهم با اقدامات قاطع علیه تروریسم و همچنین عملیاتی کردن توافقات انجام شده، مشکلات پیش آمده کاملا از بین خواهد رفت.

همکاری بدون اثرپذیری از کشور ثالث
رئیس‌جمهور در نشست مطبوعاتی خود با نخست‌وزیر پاکستان شاید گوشه چشمی به اقدامات مخرب عربستان سعودی در روابط کشورهای همسایه داشت که گفت: «تهران و اسلام‌آباد مصمم به توسعه همکاری‌های همه جانبه ‌خود بدون اثرپذیری از کشور ثالث هستند.» بهمن‌ماه سال گذشته محمدبن‌سلمان ولیعهد سعودی با وعده پرداخت میلیاردها دلار کمک به پاکستان به این کشور سفر کرده بود.

تفاهم‌های سیاسی و اقتصادی
او درباره تفاهم‌های سیاسی مشترک 2کشور نیز افزود: بسیار خوشحالم که اراده پاکستان بر این است که این کشور در هیچ ائتلاف جنگی شرکت نکند و نخواهد کرد و 2کشور به‌دنبال صلح و امنیت منطقه هستند. روحانی درباره یک مورد دیگر از همکاری‌ها نیز گفت: «از اهداف مشترک 2کشور ایران و پاکستان می‌تواند تلاش و همکاری نزدیک برای ایجاد ثبات در افغانستان باشد.» عمران‌خان گفت: از ابتدا مخالف دخالت و حضور نظامی آمریکا در افغانستان و عراق بودم و امروز نیز قویا مخالف اشغال جولان و اعلام قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل و نیز خروج یکجانبه آمریکا از معاهده برجام هستیم و آن را خلاف مقررات بین‌المللی می‌دانیم.

مرزهای 2کشور مرز صلح و دوستی باشد
رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر پاکستان در پایان سفر عمران‌خان به تهران بیانیه مشترک 18بندی صادر کردند و در بخش‌های مهمی از آن تأکید کردند «طرفین با تأکید بر اینکه مرزهای 2کشور باید مرز صلح و دوستی باشد، همکاری و تبادل‌ نظر مستمر مسئولین سیاسی، نظامی و امنیتی را برای مقابله با تهدیداتی همچون تروریسم، قاچاق مواد‌مخدر و انسان، گروگانگیری، پولشویی و آدم‌ربایی ضروری برشمردند.» تقویت و تحکیم همکاری استان سیستان و بلوچستان ایران با ایالت بلوچستان پاکستان ازجمله بازگشایی گذرگاه‌ها و بازارچه‌های مرزی اقدامی در جهت رفع چالش‌های مرزی و ناامنی‌ها اعلام شد. همچنین تأکید شد: با توجه به افزایش حجم مبادلات تجاری بین 2 کشور در سال 1397، رئیس‌جمهوری محترم ایران و نخست‌وزیر محترم پاکستان نهادهای ذیربط وزارتخانه‌های خود را مکلف کردند تا با استفاده از همه ظرفیت‌ها، کلیه سازوکارهای لازم را برای افزایش حداکثری فعالیت‌های پولی، مالی و بازرگانی فراهم نمایند. طرفین همچنین مقرر کردند تا به‌منظور رایزنی در موضوعات فوق، بیست و یکمین دور مذاکرات کمیته مشترک اقتصادی را در نیمه دوم سال 1398در پاکستان برگزار کنند. نخست‌وزیر پاکستان نیز رسماً از روحانی جهت سفر به پاکستان در نخستین فرصت ممکن دعوت به عمل آورد. رئیس‌جمهور ایران این دعوت صمیمانه را پذیرفت. تاریخ دیدار از طریق مجاری دیپلماتیک تعیین خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید