• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 2 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53213
+
-

مرغ همچنان برای خریداران گران است

قیمت مرغ و گوشت همچنان نسبت به مدت مشابه سال گذشته گران و بازار آن با کاهش خرید مواجه است

بازار‌
مرغ همچنان برای خریداران گران است

سید مرتضی احمدپور|  تبریز- خبرنگار:


قیمت مواد پروتئینی در آذربایجان شرقی که به تبع تغییر قیمت در کل کشور، چند ماهی بود با افزایش روبه‌رو بود این روزها در حال پایین آمدن است؛ هر چند این قیمت‌ها به نسبت زمان مشابه سال قبل بسیار بیشتر است. 

گرانی این روزهای مواد پروتئینی موجب شده تا از یک‌سو توان خرید شهروندان کاهش پیدا کند و از سوی دیگر با توجه به عدم امکان نگهداری طولانی‌مدت مواد پروتئینی گرم این مواد غذایی پس از فاسد شدن، راه دیگری برای حضور در سفره شهروندان پیدا کند. حتی مردم از خرید گوشت مرغ که همیشه جایگزین گوشت قرمز گران بوده است نیز استقبال نمی‌کنند چرا که قیمت مرغ نیز از حد توان بسیاری از آنها فراتر است. البته طی ماه‌های اخیر در کنار تلاش مسئولان برای کاهش قیمت‌ها شاهد برنامه‌ریزی‌ برای جلوگیری از سوء‌استفاده‌های غیربهداشتی عرضه مواد پروتئینی فاسد هم هستیم.


 عدم فروش مناسب با وجود کاهش قیمت‌ها 

یکی از فروشندگان مواد پروتئینی چهار‌راه لاله تبریز می‌گوید: در روزهای اخیر کاهش 3 هزار تومانی قیمت گوشت مرغ گرم و کاهش 5 هزار تومانی قیمت گوشت قرمز گوساله در بازار رخ داده است. اما همچنان قیمت 85 هزار تومانی گوشت گوساله و 12 هزار تومانی گوشت مرغ برای بسیاری از شهروندان هنوز مقرون به صرفه نیست.

«نادر سلیمانی» عنوان می‌کند: با وجود کاهش قیمت مرغ گرم و گوشت قرمز‌، افزایش چندانی در فروش نداشتیم. تنها در روزهای پایانی سال گذشته و اولین روزهای امسال به دلیل تعطیلات افزایش تقاضا وجود داشت اما در روزهای اخیر و با وجود کاهش محسوس قیمت‌ها فروش افزایش پیدا نکرده است.وی بیان می‌کند: البته این کاهش فروش و کاهش قیمت‌ها موقتی بوده و در هفته‌های آینده و با فرارسیدن ماه مبارک رمضان با افزایش تقاضا و احتمالا افزایش مجدد قیمت‌ها روبه‌رو خواهیم بود.

سلیمانی درباره سرنوشت مواد گوشتی فاسدشده به دلیل فروش نرفتن و پایان تاریخ مصرف، عنوان می‌کند: مرغ‌ها را به صورت یخ‌زده نگهداری می‌کنیم تا عمر نگهداری آنها بالا برود. اما در مورد بقیه مواد مانند جگر مرغ و مواد گوشتی دیگر مجبور به فروش به قیمت پایین‌تر به کسانی هستیم که این محصولات را برای تغذیه سگ و گربه جمع‌آوری می‌کنند.


برنامه‌‌ریزی برای تولید و تنظیم قیمت گوشت و مرغ 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که در ماه‌های اخیر و به دنبال کاهش جوجه‌ریزی و افزایش مصرف و نوسانات قیمت گوشت قرمز تقاضا برای گوشت مرغ در استان زیاد شد، اظهار می‌کند: با توجه به مصرف بالای این ماده غذایی در استان قیمت آن هم افزایش پیدا کرد. البته طی ماه‌های اخیر بخشی از این نیاز از استان‌های همجوار با هدف تنظیم بازار تامین و بین مردم توزیع شد.
«حبیب شریفیان» ادامه می‌دهد: در حال حاضر با افزایش جوجه‌ریزی، قیمت گوشت مرغ در استان کاهش پیدا کرده و هر چند با قیمت اعلامی از سوی ستاد تنظیم بازار مبنی بر عرضه هر کیلو گوشت گرم مرغ به قیمت 11 هزار و 500 تومان کمی فاصله داریم، اما تلاش می‌شود تا قیمت‌ها افزایش نداشته باشد.

وی تاکید می‌کند: در تعیین قیمت گوشت مرغ علاوه بر جوجه‌ریزی و معادلات عرضه و تقاضا در استان عوامل خارج از استان مانند قیمت حمل‌و‌نقل و گرانی و نبود نهاده‌های دامی هم موثر است، ولی اگر سالانه 3 میلیون جوجه‌ریزی در استان وجود داشته باشد، می‌توانیم به نیاز استان پاسخگو باشیم.این مسئول عنوان می‌کند: برنامه‌ریزی برای تولید گوشت مرغ و قرمز و حمایت از تولید‌کنندگان داخل استان مانع افزایش قیمت این مواد پروتئینی می‌شود. بر این اساس در مورد گوشت قرمز گوساله و گوسفند برنامه‌ریزی برای بهبود تولید در استان وجود دارد.


قاچاق دام زنده از استان 

شریفیان با اشاره به این‌که تولید گوشت گوساله در استان بیش از نیاز است، عنوان می‌کند: تولید گوشت قرمز در استان حدود 50 هزار تن است که با توجه به شرایط عرضه این ماده پروتئینی و میزان مصرف آن در استان، نیاز به بهبود شبکه‌های توزیع داریم و در این زمینه برنامه‌ریزی خواهد شد. 

شریفیان ادامه می‌دهد: با توجه به وضعیت چراگاه‌های استان در سال جاری و بارش‌های مناسب پیش‌بینی می‌کنیم در زمینه تولید گوشت قرمز هم امسال توفیقات بیشتری داشته باشیم.
این مسئول با اشاره به این‌که قاچاق گوشت قرمز از استان به صورت قاچاق همچنان وجود دارد، بیان می‌کند: برای مقابله با قاچاق گوشت قرمز، خروج دام زنده از استان به‌جز دریافت مجوزهای لازم ممنوع بوده و فعالان این بخش باید مجوزهای لازم را دریافت کنند. با هماهنگی نیروی انتظامی از خروج دام زنده بدون مجوز از استان جلوگیری می‌شود.


معدوم‌سازی 3 تن مواد گوشتی فاسد 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی هم با اشاره به معدوم‌سازی 3 تن مواد گوشتی فاسد در روزهای اخیر در استان می‌گوید: این 3 تن مواد پروتئینی فاسد از فروشگاه‌های عرضه گوشت‌، رستوران‌ها و مراکز عرضه مواد پروتئینی کشف و با حضور رسانه‌ها و مسئولان معدوم‌سازی شد.
«امیرحسین بهداد» با بیان این‌که این مواد فاسد به صورت گوشت چرخ‌کرده فله‌ای و سپس پخت انواع مواد غذایی به شهروندان عرضه می‌شود، عنوان می‌کند: توصیه مکرر ما به شهروندان این است که از خرید گوشت‌های چرخ‌کرده فله‌ای به‌شدت پرهیز کنند، چراکه مشخص نیست این گوشت‌های چرخ‌کرده از چه مواد غذایی تهیه شده است. در برخی موارد مشاهده شده است که مواد فروش‌نرفته و فاسدشده پس از چرخ کردن به شهروندان عرضه می‌شود.

وی تاکید می‌کند: شهروندان تنها گوشت‌های چرخ‌کرده‌ای را که در حضور آنان چرخ می‌شود خریداری کنند. همچنین خرید گوشت‌های چرخ‌شده بسته‌بندی با مهر نظارتی اداره بهداشت هم قابل خریداری و مورد تایید است.   مدیر کل دامپزشکی استان از بازرسی مستمر از مراکز عرضه مواد گوشتی و پروتئینی در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: با وجود تمام نظارت‌ها هوشمندی شهروندان شرط نخست در ناکام ماندن سودجویان است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید