• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 5 بهمن 1396
کد مطلب : 5308
+
-

این فصل را با من بخوان

انسانی که از دشواری راه نمی‌ترسد

«پرنده‌یی بنام آذرباد» به قلم «ریچارد باخ» بسیار شبیه «ماهی سیاه کوچولو» است

انسانی که از دشواری راه نمی‌ترسد

 

دکتر محمدحسن مقیسه | مدرس دانشگاه و پژوهشگر فرهنگ و ادبیات:

افسانه‌سازی‌ و ساختن قهرمانان دست‌یافتنی، پساورد ذهن مــفــلـوک و پـس مـانـده  کـوته‌نظرانی است که نمی‌توانند درک کنند که به قابلیت رساندن استعدادهای نهفته‌ای که در وجود هر انسانی به ودیعه گذاشته شده، کاری است شگرف، اما نه ناممکن و اگر چنین شد، آن انسان، خارق‌العاده و افسانه‌ای نیست. نویسنده در «پرنده‌یی بنام آذرباد» ما را با پرنده‌ای آشنا می‌کند که همه خصوصیات یک انسان متعالی را داراست؛ انسانی که می‌خواهد به کمال برسد و در مسیر دشوارش از سختی‌ها نمی‌هراسد، جا نمی‌زند و عقب نمی‌نشیند؛ او به ما می‌آموزد که برای رسیدن به بلند مرتبگی باید جنگید، صبر داشت، آموزش دید، ایثار کرد، دست دیگران را گرفت و از خیلی چیزها گذشت؛ مثل خانه‌ای که به آن خو گرفته‌ای و دوستانی که به دیدارشان شاد می‌شوی و... . داستان کتاب با محتوایی برای پرکشیدن روح انسان از عرصه خاکی به آسمان بیداری، ما را با متن و هویتی آشنا می‌کند که برای برخی سال‌هاست گم شده است. این کتاب در 3 بخش فراهم آمده است که من بخش اول را «جسارت و اراده» نامیده‌ام؛ بخشی که دارای این مولفه‌هاست: مهاجرت از زندگی بسته و متداول، اعتنا نکردن به تلقین‌ها، شایعه‌ها و یأس‌پراکنی‌های اطرافیان، تصمیم جدی برای گذر از دوره تردید، نترسیدن از تغییر و پذیرفتن خطرات آن، تلاش برای هماهنگی و پذیرش شرایط و محیط جدید وتمرین و تمرکز در فراگیری آموزه‌های دشوار پیش رو.

مهم‌ترین نکته‌های بخش دوم که می‌توان بر آن عنوان «مهاجرت و کوشش» را نهاد، بدین شرح است: حس لذت آموزش به دیگران، در گذشتن از خطای همنوعان و گام نهادن در فضا و دنیای جدید.

و اما بخش سوم که بخش آخر است و به‌درستی می‌توان نام «تفکر و تعالی» را بر آن گذاشت، دربردارنده این صفات است: رسیدن به تعالی روحی و بالندگی فکر و ذهن، بروز استعدادها و نشان دادن هنر و توانمندی‌های جسمی، بازگشت پیروزمندانه به محیط قبلی با هدف ایجاد تحول در گروه متحجران معتاد به زندگی معمولی، فداکاری و ایثار برای رشد دیگران و...

داستان این کتاب کم‌حجم ولی پرمحتوا که به قلم «ریچارد باخ» و با ترجمه روان «سودابه پرتوی» بارها تجدید چاپ شده و به بازار نشر راه یافته، بسیار شبیه «ماهی سیاه کوچولو» است؛ با این تفاوت که این در دریا و آن دیگری در آسمان روایتگر تحول، حرکت متعالی و بالندگی فکری است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید