• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 5 بهمن 1396
کد مطلب : 5304
+
-

فوق‌العاده

جواد نصرتی |روزنامه‌نگار:

 

اولین انتخابات ریاست‌جمهوری تاریخ ایران

حدود یک سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران شاهد نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری بود. این انتخابات، در چنین روزی در سال 58برگزار شد و نقطه عطفی در تاریخ ایران به شمار می‌رود. در آن زمان، شورای نگهبان وجود نداشت و سازوکار انتخابات هم با امروز تفاوت بسیار زیادی داشت. در این انتخابات، این ابوالحسن بنی‌صدر بود که با کسب بیشترین آرا، به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد. 5نفر اول این انتخابات، به این ترتیب اعلام شدند: ابوالحسن بنی صدر، احمد مدنی کرمانی، دکتر حسن حبیبی، دکتر کاظم سامی کرمانی و داریوش فروهر. این انتخابات، همچنین به‌خاطر کناره‌گیری جلال‌الدین فارسی، نامزد حزب جمهوری اسلامی از آن معروف است. او به خاطر شبهات زیادی که درباره تابعیتش مطرح شد مجبور به کناره‌گیری شد.

 

«تهران‌ولی»؛ قلب تجاری سئول

همانطور که ما یک خیابان سئول در تهران داریم، سئولی‌ها هم یک خیابان تهران در شهرشان دارند. این چیزی است که خیلی‌ها می‌دانند. اما چیزی که خیلی‌ها نمی‌دانند، این است که برخلاف خیابان سئول در تهران، خیابان تهران در سئول یکی از پررونق‌ترین مناطق شهری پایتخت کره‌جنوبی است. در واقع، دفاتر مرکزی بزرگ‌ترین شرکت‌های کره‌ای در این خیابان قرار دارد. این شرکت‌ها، روی هم رفته، ‌نیمی از سرمایه کره‌جنوبی را در اختیار دارند. به این خاطر است که به این خیابان، به جای «تهران رو» (خیابان تهران)، «تهران‌ولی» (دره تهران) گفته می‌شود تا به شباهت آن با سیلیکون ولی (دره سیلیکون، جایی که غول‌های آی‌تی دنیا دفاتر مرکزی خود را در آن تأسیس کرده‌اند)‌ اشاره شود.

«هیچ وقت از مواد خودت مصرف نکن»

برای میلیاردها انسان، ساعت‌ها وقت گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی در روز، امری عادی و طبیعی به‌نظر می‌رسد. این میلیاردها کاربر، با این کار، میلیاردها دلار سود به جیب مالکان این شبکه‌های اجتماعی سرازیر می‌کنند. اما چیزی که احتمالا مردم عادی نمی‌دانند، این است که مالکان این شبکه‌های اجتماعی، خودشان هرگز مثل مردم عادی وقتشان را در شبکه‌ای که زندگی‌شان را ساخته و برایشان میلیاردها دلار سود دارد تلف نمی‌کنند. گاردین در گزارشی در این باره، به این موضوع پرداخته و نوشته است:« مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیس‌بوک که به‌نظر می‌رسد حضور فعالی در فیس بوک دارد، یک تیم 12نفره دارد که به جایش صفحه‌اش را به روز می‌کنند. در توییتر، دیگر شبکه اجتماعی پرمخاطب دنیا هم وضع همین است. از میان 9مدیر ارشد این شرکت، تنها 4نفر بیشتر از یک‌بار در روز توییت می‌کنند.» در این گزارش حتی به این موضوع اشاره شده است که مدیران بزرگ‌ترین شرکت‌های آی‌تی دنیا، برای فرزندان خود محدودیت‌هایی برای استفاده از محصولات خود یا دیگر شبکه‌های اجتماعی وضع می‌کنند و نسبت به رعایت شدن آنها، واقعا سختگیر هستند. نویسنده این گزارش در پایان توصیه کرده است که اگر واقعا نمی‌توانید بدون فیس‌بوک زندگی کنید، بهتر است همچون زاکربرگ یک تیم 12نفره از دستیاران را استخدام کنید تا کارهای شما را در آن انجام دهند؛ البته اگر حذف کردن حساب کاربری‌تان در فیس‌بوک این قدر برایتان سخت و غیرممکن است.

این خبر را به اشتراک بگذارید