• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 29 فروردین 1398
کد مطلب : 52859
+
-

مروری بر 10 اتفاق خوب که در روزهای هفته گذشته شاید حال ما را هم خوب کرده باشد

کمک به سیل‌زدگان در صدر


نرگس قوی‌زری
خبرهای خوب و بد همیشه با هم و مخلوط به گوشمان می‌رسد و اغلب وقت‌ها خبرهای خوب زیر سایه سنگین و تلخ اخبار بد کمرنگ می‌‌شوند و زود فراموش‌شان می‌کنیم. این روزها که خبرهای تلخ از مناطق سیل‌زده و مشکلات مردم آن مناطق هنوز هم به گوش می‌رسد و دلمان پیش هموطنانمان در استان‌های بحران‌زده است خودمان هم بیشتر دنبال اخبار سیل هستیم و خبرها و اتفاقات خوب کمتر به چشم‌مان می‌آید. برای همین ما یک بسته خبری از اتفاقات خوب هفته را برایتان آماده کرده‌ایم. هرچند در بسته خبری این هفته همچنان اخبار کمک‌های مردمی به سیل‌زدگان در صدر خبرهاست اما خبرها شیرین و امیدوارکننده هستند؛ خبرهایی که با آنها می‌توان کم‌کم تلخی‌ها و ویرانی‌ها را فراموش کرد و به آبادانی و روزهای خوش آینده امیدوار بود. خبر آمادگی احسان حدادی برای مسابقات قهرمانی آسیا و کاهش تلفات جاده‌ای در نوروز امسال هم در کنار اخبار کمک به سیل‌زدگان را بخوانید که خالی از لطف نیست.

   مزایده کفش و دستکش بیرانوند


رفتارها و تصمیمات چهره‌های محبوب مردمی همیشه در شرایط سخت اجتماعی بیشتر به چشم می‌آید؛ چه این رفتار نوع‌دوستانه و همیارانه باشد و چه خدای نکرده گزنده. چشم خیلی از مردم در مواقع سخت به چهره‌های محبوبشان است؛ به‌ویژه ورزشکارانی که از دل مردم برخاسته‌اند و قهرمان‌هایی هستند که مردم از آنها توقع پهلوانی هم دارند. حالا در این روزها که همه‌جا حرف کمک به سیل‌زدگان است، علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان تیم ملی فوتبال کشورمان و تیم پرسپولیس اعلام کرد که می‌خواهد دستکش و کفشی که در بازی تیم ملی کشورمان مقابل تیم ملی پرتغال در جام‌جهانی سال گذشته پوشیده بود را به نفع سیل‌زدگان به مزایده بگذارد. بیرانوند گفته:‌« دستکش و کفش بازی با پرتغال در جام‌جهانی که برایم خیلی ارزشمند هستند را به مزایده می‌گذارم». پیش از این نیز این دروازه‌بان در شرایطی سخت در لابه‌لای بازی‌ها و تمرینات پرسپولیس به مناطق سیل‌زده در لرستان رفته بود. او در مصاحبه‌ای گفته بود: «سال۹۸ با تلخی برای مردم کشور و استانم آغاز شد و متأسفانه برخی داغدار شدند. با دیدن تصاویر دل هر انسانی به درد می‌آید. خانه‌های زیادی خراب شد و مردم حتی سرپناهی نداشتند. واقعا مردم عزیز کشورمان یک‌بار دیگر نشان دادند که در نوع‌دوستی، بهترین هستند و من هم بار اول محموله‌ها را خودم به لرستان آوردم و تاکنون حدود ۱۵‌کامیون اقلام کمکی جمع‌آوری شده است».

   نامه هزار خبرنگار به رئیس صدا‌و‌سیما


2هفته از پخش‌نشدن برنامه محبوب و پربیننده نود با اجرای عادل فردوسی‌پور با تصمیم مدیر شبکه 3 سیما می‌گذرد؛ تصمیمی که سروصدای زیادی به پا کرد و باعث واکنش خیلی از قشرها شد. چشم‌پوشیدن روی درخواست و علاقه مردم درحالی‌که برنامه نود چندسال متوالی به‌عنوان بهترین برنامه تلویزیونی شناخته شده و از خود صداوسیما جایزه گرفته است، اتفاقی نیست که به همین راحتی بتوان نادیده گرفت. از همین رو جمعی بزرگ از روزنامه‌نگاران فعال ایرانی در نامه‌ای به رئیس سازمان صداوسیما خواهان تجدید‌نظر در نحوه رفتار و برخورد با عادل فردوسی‌پور شده‌اند و مسئولیت حذف این چهره سرشناس رسانه ملی را متوجه شخص وی دانسته‌اند. در این نامه ضمن اشاره به جوایز متعدد و پیاپی برنامه نود و تهیه‌کننده‌اش، عادل فردوسی‌پور از جشنواره‌های مختلف سیما به‌خصوص جایزه اخیر وی به انتخاب مردم و کارشناسان، از علی عسگری خواسته شده تا به موضوع ورود کرده و مانع تداوم نگاه منفی افکارعمومی به مجموعه رسانه ملی شود.

   رکورد 100میلیارد تومانی کمک به سیل‌زدگان


ما مردم ایران همیشه نشان داده‌ایم که در سختی‌ها و مشکلات و بحران‌ها کنار هم هستیم. از زلزله و جنگ گرفته تا همین سیل اخیر که چندین استان را درگیر و بحران‌زده کرده است،کمک‌های مردمی از همان روزهای اول شروع می‌شود؛ کمک‌های نقدی و غیرنقدی. این روزها و در شرایطی که بیشتر مردم تحت فشار مشکلات اقتصادی هستند در کمتر از یک‌ماه سازمان هلال‌احمر جمهوری اسلامی اعلام کرده کمک‌های نقدی واریز شده توسط مردم به‌حساب هلال‌احمر به 100میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که در زلزله سال گذشته کرمانشاه کمک‌های نقدی واریز شده به هلال‌احمر در طول 6‌ماه 63 میلیاردتومان بود. اینها به جز کمک‌های غیرنقدی و کمک‌هایی است که مردم از طریق سازمان‌ها و NGO‌های دیگر به سیل‌زدگان اختصاص داده‌اند. به جز این خیلی‌ از جوانان، دانشجویان و طلاب هم برای کمک‌ به بازسازی و پاکسازی منازل و خیابان‌ها به مناطق سیل‌زده رفته‌اند. با وجود این باید گفت مردم رکورد همدلی و همیاری را در این سیل‌ زده‌اند؛ رکوردی که به این راحتی به‌دست نمی‌آید.

   هزینه عروسی زوج میانه‌ای هدیه به سیل‌زدگان



در بین کمک‌های مردمی از سراسر کشور کمک‌های اهالی شهر میانه آذربایجان‌شرقی شکل و شمایل خاطره‌انگیزتری دارد. یک زوج جوان میانه‌ای با حضور در مرکز هلال‌احمر شهرستان میانه، هزینه جشن عروسی خود به مبلغ 50میلیون ریال را به هموطنان سیل‌زده اهدا کردند. این زوج جوان علاوه بر اختصاص 50میلیون ریال هزینه جشن عروسی خود، درکارت دعوت عروسی‌شان از بستگان خود خواسته‌اند هدیه عروسی آنها را به‌حساب هلال‌احمر واریز و تصویر فیش واریزی را به آنها ارسال کنند تا در آلبوم‌شان به‌عنوان یادگاری نگه‌دارند. این زوج خیّر میانه‌ای به پاس این کار ارزشمند و انسان‌دوستانه از سوی هلال‌احمر شهرستان میانه به عضویت افتخاری داوطلبان جمعیت هلال‌احمر درآمدند. یک خانواده میانه‌ای دیگر با حضور در جمعیت هلال‌احمر شهرستان میانه هزینه مراسم جشن نوزاد خود به مبلغ 20میلیون ریال را به مردم سیل‌زده اهدا کرد. همچنین همسر و فرزند یک پدر از درست رفته میانه‌ای با حضور در جمعیت هلال‌احمر میانه، هزینه مراسم مرحوم را به مبلغ 50میلیون ریال به سیل‌زدگان کشور اهدا کردند.

   یک نایب‌قهرمانی در سال جدید برای احسان حدادی



احسان حدادی، ورزشکار دو‌و‌میدانی کشورمان که مدتی است برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا در قطر زیرنظر مربی آمریکایی‌اش مک ویلکینز در آمریکا تمرین می‌کند، هفته گذشته در دومین مسابقه خود در این کشور به میدان رفت و با رکورد ۶۵متر و ۷۹سانتی‌متر به مقام نایب‌قهرمانی دست یافت. حدادی در پرتاب دوم رکورد 91/62 متر و در پرتاب سوم 64/64متر را به ثبت رساند. پرتاب پنجم او خطا بود و در نهایت پرتاب ششم رکورد 79/65 متر را به ثبت رساند تا با همین رکورد به مقام نایب‌قهرمانی اکتفا کند. در این مسابقه رجی جگرس از کشور آمریکا بر سکوی نخست قرار گرفت. حدادی در مسابقه اول خود در سال جدید با رکورد 19/67 قهرمان شد. او سال گذشته فصل خود را با رکورد 85/68 متر آغاز کرده بود. پس از این نایب‌قهرمانی مأموران آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ از کشور آلمان در محل تمرینات احسان حدادی، ملی‌پوش پرتاب دیسک کشورمان در آمریکا حضور یافتند و از قهرمان بازی‌های آسیایی 2018 تست دوپینگ گرفتند .این برای سومین بار در 5‌ماه اخیر است که حدادی تست دوپینگ می‌دهد. پیش از این از حدادی در 15آذر و 25 اسفند‌ماه نیز نمونه‌گیری دوپینگ شده بود. احسان حدادی قرار است هفته آینده در مسابقات قهرمانی آسیا در دوحه به میدان برود. حدادی همچنین سهمیه مسابقات قهرمانی جهان را نیز کسب کرده است.

   به «بهار مهربانی» اهل قلم بپیوندید


اتفاق جالبی که در این هفته افتاد راه‌اندازی یک پویش برای کمک به کودکان سیل‌زده بود. اهالی کتاب هم به‌طور جداگانه برای کمک به سیل‌زدگان دست به‌کار شده‌اند و همانطور که انتظار می‌رود کمک‌هایشان هم فرهنگی است. «بهار مهربانی» عنوان پویشی است که از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی شامل کتاب و اسباب‌بازی و ارسال آن به مناطق سیل‌زده، راه‌اندازی شده است؛ اقدامی که در جهت امداد‌رسانی فرهنگی به سیل‌زدگان و به‌خصوص تأمین نیازهای روحی و روانی کودکان و نوجوانان آسیب‌دیده از سیل راه‌اندازی شده است. در این پویش که نویسندگان و اهالی قلم سردمداران آن هستند از مردم دعوت کرده‌اند که با اهدای کتاب و اسباب‌بازی به آن بپیوندند. درصورت تمایل می‌توانید کتاب‌ها و اسباب‌بازی‌های اهدایی قابل‌استفاده (در حد نو) خود را به نزدیک‌ترین کتابخانه عمومی محل زندگی خود تحویل دهید. کتاب‌ها و اسباب‌بازی‌های اهدایی دریافتی پس از تأیید کارشناس منابع استان، از طریق ستاد آن استان تجمیع، آماده‌سازی‌ و به ادارات کل کتابخانه‌های عمومی استان‌های گلستان، خوزستان، لرستان، ایلام و مازندران ارسال خواهد شد. نویسندگان و شاعرانی چون علیرضا قزوه، راضیه تجار، احمد اکبرپور، الهام مزارعی، مگان شیخی و مصطفی رحماندوست ازجمله چهره‌هایی هستند که به این پویش پیوسته‌اند و مردم را هم به همراهی با «بهار مهربانی» دعوت کرده‌اند.

   کشتی آرتمیا بعد از ۷سال شناور شد


کشتی آرتمیا که از سال۹۱ به‌دلیل پایین رفتن سطح آب دریاچه ارومیه زمینگیر شده بود، در سایه افزایش تراز آب دریاچه طی روزهای اخیر شناور شد. وسعت دریاچه ارومیه بیش از 2هزار و 828کیلومترمربع است که وسعت این دریاچه نسبت به زمان مشابه سال گذشته 562کیلومترمربع افزایش داشته است. بارندگی‌های اخیر باعث شده تراز فعلی دریاچه ارومیه به 30/1271 متر برسد که تراز دریاچه نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۵۷سانتی‌متر افزایش داشته است. بارندگی‌های مطلوب و برنامه‌های دولت در احیای دریاچه ارومیه و مشارکت مردم خصوصا کشاورزان استان، دریاچه ارومیه را در حد نزدیک‌شدن به تراز اکولوژیک رسانده است. تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه نسبت به مهرماه سال۹۱ از ۱۲۷۰متر به ۱۲۷۱متر افزایش یافته و حجم آب کنونی دریاچه در مقایسه با مهرماه سال گذشته از یک‌میلیارد مترمکعب به 6/2 میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

   کاهش تلفات جاده‌ای در نوروز


تعداد حوادث جاده‌ای همراه با آمار جانباختگان و مصدومان، یکی از مهم‌ترین خبرهای بعد از تعطیلات نوروز هر سال است که بسیار مورد توجه قرارمی‌گیرد؛ حوادثی که در جاده‌ها رخ می‌دهد و جان انسان‌ها را می‌گیرد و عوامل مختلفی بر تعداد حوادث این‌چنینی نقش دارد. بالا بودن تعداد سفرها در نوروز، حوادث رانندگی در این ایام را هم بیشتر از بقیه سال می‌کند، اما سهل‌انگاری رانندگان، ایمن نبودن خودروها و پایین بودن سطح کیفی جاده‌ها، عوامل مهمی است که تعداد کشته‌شدگان حوادث رانندگی را زیاد می‌کند. نامساعد بودن شرایط جوی در بعضی مواقع، اوضاع را بدتر هم می‌کند. امسال هم در نوروز98 با اقدامات پلیس راهور و هوشیاری مردم در توجه به هشدارهای پلیسی، آمار تلفات در جاده‌ها نسبت به سال گذشته 31درصد کاهش داشت. براساس آمار، حدود 50درصد این تصادفات، به‌خاطر واژگونی وسیله نقلیه بوده است. یکی از دلایل کاهش تصادفات، برخورد قاطع پلیس با متخلفان است که بر این اساس به گفته رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا، در قرارگاه نوروزی پلیس راهور ناجا اقدامات خوب و تأثیرگذاری در برخورد با خودروهای حادثه‌ساز صورت گرفته و فقط در 2روز نزدیک به 4هزار و 700خودرو به دلایل مختلف توقیف شدند. خستگی، خواب آلودگی و انحراف به چپ عامل 85درصد تصادفات نوروزی بوده است. البته در برخی از استان‌ها به‌دلیل وقوع سیلاب و هشدارهای پلیس آمار تردد در استان موردنظر کاهش داشته است.

   کمک سیمرغ‌ها به سیل‌زده‌ها


یکی دو هفته قبل اهالی سینما روبه‌روی سینما آزادی جمع شدند تا به نفع سیل‌زدگان، کمک‌های مردمی را جمع‌آوری کنند. خب اگر فکر می‌کنید که کمک‌های سینمایی‌ها به سیل‌زدگان به همین مورد ختم می‌شود سخت در اشتباهید، چون چند روز قبل هم خبر رسید که دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر تصمیم گرفته تمامی عواید بلیت فروشی این رویداد را از طریق هلال احمر به هموطنان سیل‌زده اهدا کند. فقط این هم نیست و قرار است جشنواره جهانی فیلم فجر به عنوان «سفیر مهربانی» در حوزه بلایای طبیعی با هلال احمر همکاری کند و ضمن معرفی هلال احمر ایران در محافل سینمایی از طریق نمایش آثار تصویری مرتبط ، از سال آینده نیز توجه ویژه‌ای در انتخاب و نمایش فیلم‌های خارجی با موضوعات مرتبط در جشنواره جهانی داشته باشد و  از این طریق به تبادل تجربیات بشری در مواجهه با بلایای طبیعی بپردازد.

  رکوردشکنی در برداشت گندم


این روزها به واسطه سیل و اتفاقات بعد از آن، خبرهای بدی از حوزه کشاورزی شنیده می‌شود، اما اینجا جای این اخبار نیست و حالا می‌خواهیم یک خبر خوب از این حوزه به شما بدهیم؛ کشاورزان استان بوشهر تاکنون 8 هزار تن گندم به مراکز خرید تحویل داده‌اند که معادل نصف خرید گندم پارسال است، نکته جالب این ماجرا هم این است که این رکوردشکنی در 8 روز اتفاق افتاده. تازه کارشناسان هم پیش‌بینی کرده‌اند که امسال ۱۲۰ هزار تن گندم خریداری شود، یعنی هفت و نیم برابر پارسال.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید