بالا کشیدن پول مر د مرده
امیلیانو سالا را یادتان هست؟ همان بازیکن آرژانتینی تیم نانت که در تاریخ 21 ژانویه قرار بود نجاتدهنده باشگاه کاردیف ولز در نقلوانتقالات زمستانی لیگ برتر باشد. کاردیف با باشگاه نانت فرانسه بر سر رقم 15میلیون بهعلاوه 5میلیون پوند برای خرید این بازیکن توافق کرده بود. قرار بود اگر سالا گل بزند و کاردیف در لیگ برتر ماندنی شود، 5میلیون دیگر به نانت برسد. مککی، دلال این انتقال هم قرار بود 10درصد یعنی 2میلیون پوند گیرش بیاید. حالا باشگاه ولزی دبه کرده و میگوید حاضر نیست یک پنی هم برای این انتقال بدهد. سالا هنگام پرواز از نانت به کاردیف با یک هواپیمای قراضه موفق نشد به باشگاه جدیدش ملحق شود و بین راه سقوط کرد و لاشه هواپیما در دریای مانش پیدا شد. رفتارکاردیف مثل این میماند که آدم یک ماشین قسطی یا نسیه بخرد و در نخستین رانندگی تصادف کند و بعد خریدار پول فروشنده را ندهد. فیفا به کاردیف مهلت داده بود که بدهی خود را به ایجنت و باشگاه فروشنده بپردازد اما باشگاه ولزی آش نخورده و دهن سوخته را بهانه کرده و قصد ندارد پولی برای بازیکنی که یک ثانیه هم بازی نکرده و حتی به هواداران هم معارفه نشده پرداخت کند. آنها حتی به فکرشان نرسیده بود پیراهن این بازیکن را به فروش برسانند و از این محل و مردهپرستی مردم سودی بهدست آورند. باشگاه لیگ برتری به فیفا نامه زده و گفته چون نانت حاضر به گفتوگوی رودررو برای حل این مشکل است، آنها حاضر به عمل به تعهد مالی خود نیستند. فقط نانت در این زمینه ذینفع نیست؛ از انتقال سالا به یک تیم دیگر حتی باشگاه بوردو هم منتفع میشد. قرار بود 50درصد از این انتقال به باشگاه سابق بازیکن آرژانتینی یعنی بوردو برسد. باشگاه ولزی شکایتی تنظیم کرده و اتهاماتی به مدیر برنامههای این بازیکن فقید وارد کرده است؛ ازجمله اینکه چرا سفر با آن هواپیمای زهوار دررفته صورت گرفته و خلبان آن هم از نظر حقوقی مجوز پروازهای اینشکلی و تجاری را نداشته است. ضمن اینکه سقوط بهخاطر خطاهای ابتدایی خلبان صورت گرفته است. مدارک دیگری هم به شکایتنامه پیوست شده؛ ایراداتی نظیر درست نبودن شماره گواهینامه خلبانی دیوید ایبوتسون و اینکه او تصمیم گرفته بود تجهیزات مورد نیاز برای پرواز در هوای ابری را با خودش نبرد. اینها از جنس بهانههایی است که شرکتهای بیمه برای فرار از پرداخت خسارت میتراشند و معمولا موفق میشوند از زیر پرداخت دستکم بخشی از تعهد خود شانه خالی کنند. در قوانین پرواز موسوم به VFR (قوانین بصری پرواز) خلبان باید تمهیداتی فراهم کند که هنگام پرواز قادر به دیدن زمین باشد. اگر خلبانی امکان پرواز با شرایط VFR را نداشته باشد، آنگاه باید طبق مقررات IFR (قوانین تجهیزات پرواز) پرواز کند که باز هم در این زمینه تخطی شده است. مجوز پرواز خلبان هم شخصی بوده نه تجاری و او حق انجام چنین پروازی آن هم با آن هواپیمای داغان را نداشته است. فعلا تا تعیین تکلیف این شکایت و تکمیل تحقیقات، باشگاه کاردیفسیتی حاضر به پرداخت دیون خود به باشگاه فرانسوی و مدیر برنامههای سالا نیست.