• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 5 بهمن 1396
کد مطلب : 5270
+
-

آب این شهر 80 روز دیگر تمام می‌شود

کیپ تاون
آب این شهر 80 روز دیگر تمام می‌شود

منابع آبی کیپ‌تاون به ته رسیده است و اگر مردم در الگوی مصرف خود تغییر بنیادین ایجاد نکنند، آب لوله‌کشی این شهر، روز دوازدهم آوریل  (80 روز دیگر) تمام و قطع  خواهد شد. معضل آب در کیپ‌تاون به‌خاطر 3سال خشکسالی شدید متوالی مدت‌هاست که مقامات شهری و مردم را درگیر کرده و بازتاب زیادی هم در سراسر دنیا داشته است چون این شهر، به‌زودی به نخستین شهر بزرگ جهان تبدیل می‌شود که کاملا بدون آب خواهد شد.

مقامات شهری به 4میلیون شهروند دومین شهر بزرگ آفریقای جنوبی هشدار داده‌اند که اگر مصرف روزانه آب را کاهش ندهند، دقیقا روز 12آوریل آب شهر تمام خواهد شد و کیپ‌تاون سرانجام به «روز صفر» خواهد رسید. این اصطلاحی است که از مدت‌ها پیش برای روزی که آب شهر برای مصارف عمومی تمام می‌شود به‌کار گرفته می‌شود. روز صفر به‌صورت روزانه براساس منابع آبی محاسبه می‌شود اما به‌نظر می‌رسد حالا، ‌درصورتی که صرفه‌جویی‌های جدی در مصرف آب صورت نگیرد، قطعا روز 12آوریل خواهد بود.

مقامات در کیپ‌تاون، شهری که سالانه میلیون‌ها گردشگر را به‌خود جلب می‌کند، قوانین سختگیرانه‌ای برای مصرف آب درنظر گرفته‌ و ابتدا اعلام کرده‌اند، سقف مصرف آب برای هر شهروند 87لیتر است. با این حال در اصلاحیه‌ای، سقف مصرف روزانه آب را کاهش دادند و از روز اول آوریل، میزان مجاز مصرف آب برای هر شهروند، 50لیتر در روز اعلام شده است.

به گزارش گاردین، یان نیلسن معاون شهردار کیپ‌تاون دیروز بیانیه‌ای در این‌باره منتشر کرد و گفت: «با توجه به کاهش 1.4درصدی سطح سد‌ها، روز صفر، از امروز 12آوریل تعیین می‌شود.» او به این موضوع اشاره کرد که هر بار که مصرف روزانه بیش از 500میلیون لیتر می‌شود، روز صفر جلوتر می‌افتد.

وی البته به این موضوع نیز اشاره کرده است که با تغییر الگوی مصرف، می‌توان روز صفر را عقب انداخت؛ «اگر در کنار هم باشیم و مسیر فعلی‌مان را اصلاح کنیم، ‌این امکان وجود دارد که روز صفر را عقب بیندازیم.»

شهرداری از مدت‌ها قبل توصیه‌هایی جدی درباره مصرف آب به شهروندان کرده است؛ از مزرعه‌داران خواسته شده آبیاری‌شان را کمتر کنند، از مردم خواسته شده ماشین‌هایشان را نشویند و باغچه‌هایشان را آب ندهند، از هتل‌ها خواسته شده به‌صورت کلی از آب کمتر استفاده کنند و حتی از گردشگران هم خواسته شده شست‌و‌شوی فردی را محدود کنند.

با این حال، وقتی که روز صفر برسد، کار از توصیه خواهد گذشت؛ براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، شهرداری 200نقطه را در شهر تعیین کرده است که مردم باید با مراجعه به آنها، سهمیه 25لیتر روزانه خود را دریافت کنند. برخی از این نقاط در پادگان‌های نظامی قرار دارند و نیروهای نظامی به‌شدت از تمام مکان‌های توزیع آب مراقبت می‌کنند تا از بروز درگیری‌های احتمالی جلوگیری شود.

امیدوار به شهروندان

با همه اینها، امید مقامات شهری به شهروندان است تا با تغییر الگوی مصرف، روز صفر را عقب بیندازند. شهرداری در دستورالعمل‌هایی به شهروندان روش‌های مؤثری برای مقابله با بحران کم‌آبی را معرفی کرده است و با وجود بی‌محلی‌های اولیه به این دستورالعمل‌ها، به‌نظر می‌رسد حالا مردم بیش از گذشته آنها را به‌کار می‌گیرند. به گزارش بی‌بی‌سی، بسیاری از شهروندان در کیپ‌تاون دوش‌گرفتن‌های خود را به‌شدت محدود کرده‌اند و همین آب استفاده شده برای استفاده دوباره در توالت‌ها جمع‌آوری می‌شود.

همین حالا در کیپ‌تاون، مردم برای ذخیره آب چشمه‌ای که در کنار استادیوم معروف این شهر قرار دارد، ساعت‌ها در صف می‌ایستند تا ظرف‌هایی را که همراه دارند پر کنند تا از آنها در روز مبادا که حالا از هر زمانی به آنها نزدیک‌تر است استفاده کنند. دیدن مردمی که با ظرف‌های پلاستیکی در کوه‌های اطراف به‌دنبال آب هستند هم حالا به بخشی از زندگی روزمره مردم در کیپ‌تاون تبدیل شده است. اما چیزی که واقعا مردم را برای روز صفر آماده می‌کند، نه این ظرف‌های پلاستیکی که تغییر رفتار آنهاست. با وجود اینکه تنها 41درصد شهروندان سقف تعیین‌شده برای مصرف روزانه آب را رعایت می‌کنند، تغییر الگوی مصرف با سرعت زیادی در حال رشد است و شهروندان با حساسیت بیشتری به اسراف آب واکنش نشان می‌دهند. این واکنش‌ها به‌خصوص در فضای مجازی شدیدتر است و کاربران از همدیگر می‌خواهند در مصرف صحیح آب کوشا باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید