• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
پنج شنبه 5 بهمن 1396
کد مطلب : 5275
+
-

حمله داعش به دفترخیریه حمایت از کودکان در کابل

افغانستان
حمله داعش به دفترخیریه حمایت از کودکان در کابل

حمله نیروهای داعش به دفتر سازمان بین‌المللی خیریه حمایت از کودکان در شهر جلال‌آباد ولایت ننگرهار در شرق افغانستان دست‌کم 3کشته و 15زخمی به جا گذاشت.

این حمله ساعت 9صبح دیروز انجام شد و درگیری نیروهای امنیتی‌ با مهاجمان تا عصر ادامه پیدا کرد. منابع محلی تعداد مهاجمان را 6نفر اعلام کردند. طبق گزارش شبکه خبری طلوع افغانستان، یکی از مهاجمان در اقدامی انتحاری ابتدا خودرویی را مقابل در ورودی دفتر منفجر کرد و سپس مهاجمان دیگر وارد ساختمان شدند. بر اساس این گزارش، در زمان حمله حدود 70نفر از کارکنان خیریه حمایت از کودکان در ساختمان حضور داشتند. خیریه حمایت از کودکان یک نهاد غیردولتی بین‌المللی است که 100سال از زمان آغاز فعالیتش می‌گذرد و در ۱۲۰ کشور جهان فعالیت دارد.

ین نهاد از سال ۱۹۷۶ در افغانستان فعالیت داشته و اکنون در ۱۶ ولایت از ۳۴ ولایت این کشور فعال است. این نهاد خیریه دیروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تمام فعالیت‌هایش در افغانستان را به حالت تعلیق درآورده است. به گفته این نهاد، حدود ۷۰۰ هزار کودک افغان تحت پوشش آن قرار دارند. تأمین غذا، فراهم‌کردن شرایط برای سوادآموزی و تأمین بهداشت کودکان افغان ازجمله فعالیت‌های این خیریه حمایت از کودکان بوده است. ولایت ننگرهار یکی از مراکز اصلی حضور داعش در افغانستان است. از زمان اعلام موجودیت گروه تروریستی داعش در افغانستان، حدود 3سال می‌گذرد. داعش، افغانستان و کشورهای اطراف را به‌عنوان بخشی از خلافت خودخوانده‌اش، «ولایت خراسان» نامیده است.

در پی شکست‌های داعش در سوریه و عراق، فعالیت این گروه در افغانستان بیشتر شده است. ننگرهار به مناطق قبایلی شمال پاکستان نزدیک است؛ مناطقی که به محیطی برای جذب و آموزش نیروهای داعش تبدیل شده‌اند. ولایت ننگرهار همچنین محل تمرکز سلفی‌ها در افغانستان است. تعداد نیروهای کنونی داعش در این کشور بین هزار تا هزار و 500نفر تخمین زده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید