• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 27 فروردین 1398
کد مطلب : 52661
+
-

تعیین خسارت سیل‌زدگان اولویت اول وزارت کشور است

خبر
تعیین خسارت سیل‌زدگان اولویت اول وزارت کشور است

 وزیر کشور گفت: اولویت اول ما تعیین خسارت‌های وارده و پرداخت به کسانی است که واحد تولیدی و محصول زراعی داشتند و همچنین تأمین وسایل زندگی سیل‌زدگان. به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی، در حاشیه‌نخستین جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده گفت: تصمیماتی در این جلسه گرفته شد و ساختار قرارگاه نیز مورد تصویب قرار گرفت. همچنین کارگروه‌های پنج‌گانه و شرح وظایف هرکدام از این کارگروه‌ها تصویب شد. میزان خسارت‌ها و برنامه‌ها و اقداماتی که هر کدام از دستگاه‌ها باید انجام می‌دادند، ارائه و مقرر شد که تمام این برنامه‌ها ظرف مدت 2روز زمانبندی و این زمانبندی به قرارگاه اعلام شود. ما نیز با تعیین نظارت‌هایی مسیر انجام کار را دنبال خواهیم کرد.
وی افزود: مقرر شد که همه دستگاه‌ها با هماهنگی و اطلاع قرارگاه کار را انجام دهند؛ یعنی هیچ هزینه و هیچ نوع کمک و پرداختی بدون هماهنگی با قرارگاه انجام نمی‌شود. همچنین مصوب شد که در امر نوسازی و بازسازی از همه ظرفیت کشور ازجمله همه نهادهای اجرایی و دستگاه‌های عمومی، غیردولتی، نیروهای مسلح و مردم استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: موضوع دیگر نیز اسکان موقت است که به‌عنوان مسئله مهمی در جلسه مطرح شد زیرا هوا در خوزستان و لرستان در حال گرم شدن است و زندگی مردم زیر چادرها با مشکل مواجه خواهد شد. باید برای اسکان موقت با بنیاد مسکن جلسه بگذاریم و تلاش خواهیم کرد که حداقل شرایط زیست مناسب را برای سیل‌زدگان فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم که حداقل شرایط زیستی مناسب را برای هموطنان فراهم کنیم، گفت: مرحله اول سیل را که مرحله مقابله و مدیریت مسئله بود پشت سر گذاشتیم و توانستیم تخریب‌ها را کم کنیم و هزینه‌های انسانی را کاهش دهیم. جز استان خوزستان سیل در مناطق دیگر به‌خوبی مدیریت شده و می‌توان گفت مرحله مقابله به اتمام رسیده است. مگر اینکه سیل‌های جدیدی پیش‌رو داشته باشیم مانند سیل 2شب قبل درکلات.
وزیر کشور تأکید کرد: مسئله مهم‌تر بازسازی و نوسازی است و امیدواریم در این مرحله با حمایت و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، نهادهای غیردولتی و به‌ویژه همه مردم بتوانیم در این حوزه نیز کارآمدی نظام را هم برای مردم و هم در دنیا به منصه ظهور بگذاریم.
رحمانی فضلی در پاسخ به این سؤال که آیا آماری از میزان خسارت واردشده به مناطق سیل‌زده وجود دارد، گفت: مجموعه خسارت‌های برآورده شده در کمیته خسارت‌ها تاکنون حدود ۳۵هزار میلیارد تومان است. این برآوردها دقیق و کامل نیست و برآورد اولیه است که هم در بررسی‌هایی که مطابق با شاخص‌ها و استانداردهاست امکان تغییر وجود دارد و هم امکان دارد بخشی از خسارت‌ها دیده نشده باشد. خسارت‌هایی که از این به بعد وارد می‌شود نیز قابل محاسبه است اما هم‌اکنون رقم ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید