• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 27 فروردین 1398
کد مطلب : 52648
+
-

درگذشت بازیگر فیلم‌های اینگمار برگمان

خبر
درگذشت بازیگر فیلم‌های اینگمار برگمان

بی بی‌اندرسون با نام اصلی بریت الیزابت اندرسون که بیشتر نقش‌های به‌یاد ماندنی‌اش را در فیلم‌های اینگمار برگمان کارگردان مشهور سوئدی بازی کرده بود در سن 83سالگی در گذشت.

بی‌بی اندرسون در سال 2009 دچار سکته قلبی شده بود و در مقاله‌ای که در سال 2010در این‌باره به چاپ رسیده بود، عنوان شده بود که اندرسون از زمان سکته قلبی در بیمارستان بستری  و توانایی تکلم را از دست داده بود.  اندرسون در اغلب فیلم‌های شناخته شده اینگمار برگمان ازجمله مهر هفتم (1957)، توت‌فرنگی‌های وحشی (1957) و پرسونا (1966) ایفای نقش کرده بود.  بی بی‌اندرسون همکاری خود با اینگمار برگمان را از سال 1951و از سن 15سالگی آغاز کرده بود. در این زمان برگمان ساخت و تولید آگهی تبلیغاتی شوینده بریس را عهده‌دار بود و اندرسون نیز در این آگهی تبلیغاتی نخستین حضور خود به‌عنوان بازیگر را تجربه کرد.
 اندرسون که در طول عمر فعالیت حرفه‌ای خود جوایز متعددی را برده بود در سال 1963جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن جشنواره بین‌المللی فیلم برلین به‌خاطر ایفای نقش در فیلم معشوقه به کارگردانی وویلگوت سیومن را دریافت کرده بود.  اما اوج‌گیری وی در عرصه سینما به‌عنوان یک بازیگر مطرح از سال 1966و پس از بازی درخشان وی در فیلم پرسونا به کارگردانی اینگمار برگمان آغاز شد؛ در واقع شهرت وی پس از بازی در فیلم پرسونا عرصه‌های بین‌الملل را درنوردید و زمینه‌ساز حضور وی در فیلم وسترن دوئل در شیطان شد؛ فیلمی که جیمز گارنر و سیدنی پواتیه بازیگران مطرح سینمای آمریکا نیز در آن به ایفای نقش می‌پرداختند. او همچنین جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره گلدباج به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم پرسونا دریافت کرد.

منبع: فیلم ورایتی
 

این خبر را به اشتراک بگذارید