• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 27 فروردین 1398
کد مطلب : 52536
+
-

هت‌تریک؛ یک فیلم با چند فیلمنامه

هت‌تریک؛ یک فیلم با چند فیلمنامه

کدام تیم قهرمان لیگ هجدهم می‌شود؟ رقابت نزدیک 5تیم مدعی تا 2هفته پیش مانع از این شده بود که کسی بتواند پاسخ دقیق و محکمی به این سؤال بدهد. لیگ هجدهم از لحاظ رقابت نزدیک‌ مدعیان در صدر جدول، یکی از حساس‌ترین و شاخص‌ترین ادوار لیگ بوده است. وقتی نیم‌فصل اول به پایان رسید 3تیم سپاهان، پرسپولیس و پدیده با امتیاز کاملا مساوی در صدر جدول قرار داشتند و در نیم‌فصل دوم استقلال و تراکتورسازی هم خودشان را به این 3تیم اضافه کردند. رقابت نزدیک این 5مدعی تا همین هفته قبل هم ادامه داشت اما شکست غیرمنتظره تراکتورسازی مقابل سپیدرود و باخت سپاهان در دوئل 6امتیازی مقابل استقلال این فرصت را در اختیار پرسپولیس گذاشت تا فاصله‌ای مناسب با 4تیم دیگر ایجاد کند. حالا پرسپولیس امیدوارترین تیم و بخت اول قهرمانی است اما بقیه تیم‌ها هم هنوز کاملا ناامید نیستند. یک‌سری اتفاقات و نتایج می‌تواند به قهرمانی تراکتورسازی یا حتی سپاهان و استقلال منجر شود؛ اتفاقاتی که چندان هم غیرممکن نیستند و رخ دادن آنها بعید نیست.
  پرسپولیس؛ می‌توانی ببازی اما نه در تبریز
تیم برانکو این هفته برتری 2امتیازی‌اش نسبت به تیم تعقیب‌کننده را به 5امتیاز رساند و امیدوارتر از همیشه به سوی قهرمانی خیز برداشت. اما آنچه رقبای پرسپولیس را همچنان امیدوار نگه‌داشته برنامه سخت سرخپوشان در هفته‌های آتی است. صدرنشین لیگ‌برتر در 3بازی آینده‌اش باید با ذوب‌آهن (در اصفهان)، سپاهان (در تهران) و تراکتورسازی (در تبریز) روبه‌رو شود که قطعا برنامه سخت و خطرناکی است. هم‌اکنون تمامی تیم‌های مدعی به توقف پرسپولیس مقابل ذوب‌آهن امید بسته‌اند. به‌خصوص که سرمربی ذوبی‌ها یعنی علیرضا منصوریان سابقه خوبی در بردن برانکو ایوانکوویچ دارد. او در لیگ پانزدهم با نفت تهران در بدترین زمان ممکن نفس پرسپولیس را گرفت وگرنه الان برانکو به‌جای 2قهرمانی صاحب 3قهرمانی در لیگ برتر بود. خلاصه احتمال امتیاز دادن برانکو در بازی فردا (چهارشنبه) کم نیست اما حتی درصورت بردن این بازی باز هم رقبا به 2بازی بعدی امیدوار خواهند بود. سپاهان و تراکتورسازی که رقبای اصلی پرسپولیس هستند این شانس را دارند که خودشان شخصا دست‌به‌کار شده و با شکست دادن سرخپوشان در 2بازی پیاپی آنها را از صدر به زیر بکشند. پرسپولیس در 2 بازی پایانی‌اش با ماشین‌سازی و پارس‌جنوبی روبه‌رو خواهد شد و می‌تواند به کسب 6امتیاز از این 2بازی امیدوار باشد. بنابراین اگر آنها از 3بازی سخت‌شان 4امتیاز هم بگیرند تقریبا قهرمانی را قطعی کرده‌اند. یعنی یک برد،یک تساوی و یک باخت مقابل ذوب‌آهن، سپاهان و تراکتورسازی برای تیم برانکو کافی است. البته به شرط آنکه آن یک شکست مقابل تراکتورسازی نباشد چون در آن صورت ممکن است 2تیم هم‌امتیاز شوند و کار به تفاضل گل بکشد که در این بخش اوضاع تراکتورسازی بهتر خواهد بود. در واقع یکی از رموز موفقیت پرسپولیسی‌ها کسب امتیاز از یادگار امام تبریز است. نباختن در تبریز 80درصد مسیر قهرمانی برای قرمزهای صدرنشین است.
  تراکتورسازی؛ به یک برد و یک معجزه نیازمندیم
نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده صدرنشین این هفته در رشت دچار سکته بدی شد و کار خودش را سخت کرد. جورج لیکینز بعد از 5برد متوالی هرگز فکرش را هم نمی‌کرد که مقابل دومین تیم انتهای جدول مغلوب شود اما هم مغلوب شد و هم دروازه‌بان موفق هفته‌های اخیرش را به‌خاطر ترکش‌های این باخت عجیب از دست داد. حالا تراکتور مانده و 5امتیاز عقب‌ماندگی که 3امتیازش را باید در فینال 11اردیبهشت در یادگار امام جبران کند و برای 2امتیاز دیگر هم چشم امید به تیم‌های دیگر به‌خصوص 2تیم اصفهانی بدوزد. 5حریف آینده تراکتورسازی به‌ترتیب پیکان، ذوب‌آهن، پرسپولیس، پارس‌جنوبی و فولاد هستند. بازی با فولاد و ذوب‌آهن در زمین حریفان و 3بازی دیگر در تبریز برگزار می‌شود. بنابراین تبریزی‌ها هم بازی‌های چندان ساده‌ای ندارند و برنامه آنها نسبت به پرسپولیس فقط یک سپاهان کمتر دارد که جای آن هم با فولاد خوزستان پر شده است. سناریویی که تراکتورسازان را به قهرمانی امیدوار می‌کند این است که پرسپولیس را در تبریز ببرند و مقابل ذوب‌آهن و فولاد هم امتیازی از دست ندهند تا درصورت توقف پرسپولیس به این تیم برسند. به‌احتمال زیاد تراکتورسازی حداکثر می‌تواند یک مساوی در 5بازی آینده‌اش بدهد و باید سایر بازی‌ها را با پیروزی تمام کند. البته آن یک مساوی هم نباید مقابل پرسپولیس باشد چون در آن صورت تمام رویاهای زنوزی و تیمش به باد خواهد رفت. زنوزی بعد از باخت مقابل سپیدرود دائما در مصاحبه‌هایش تأکید می‌کند که هدفش در این فصل قهرمانی نبوده و در فصل آینده تیمی برای قهرمانی خواهد بست. اما این حرف‌ها شنونده را بیش از هر چیز به یاد آخرین حربه قماربازها در آن ضرب‌المثل معروف می‌اندازد. در تبریز همه قهرمانی می‌خواهند، حتی مهندس زنوزی.
   استقلال؛ امید هست ولی کم هست
تیم شفر در نیم‌فصل دوم یکی از بهترین نمایش‌ها را در میان تمامی تیم‌های لیگ داشته و با این روند به راحتی می‌توانست به قهرمانی لیگ برسد. این تیم فقط 4روز در افت بود و در همان 4روز همه رویاهایش را به باد داد. آبی‌ها از 26بهمن‌ماه پارسال به‌مدت 44روز هیچ امتیازی در لیگ از دست ندادند اما به داربی که رسیدند طی 4روز 5امتیاز از دست دادند و رویای قهرمانی‌شان تا حدود زیادی کمرنگ شد. اگر پنالتی چیپ و سایر متعلقاتش نتیجه را از دست استقلال درنمی‌آورد حالا این تیم 52امتیاز داشت و پرسپولیس با 51امتیاز تیم دوم جدول بود. اما امروز آبی‌ها با 7امتیاز اختلاف با صدرنشین باید به‌دنبال ته‌مانده رویاهای خود طی 5بازی آینده باشند. ماشین‌سازی، پدیده، استقلال خوزستان، نفت آبادان و سپیدرود 5حریف آینده استقلال هستند که به جز پدیده بقیه آنها شکست‌ناپذیر به‌نظر نمی‌رسند. تیم شفر قطعا نیاز به تمامی 15امتیاز موجود در این 5بازی دارد و البته باید امیدوار باشد پرسپولیس 7امتیاز از دست بدهد. پرسپولیس از ابتدای نیم‌فصل دوم تا امروز طی 10بازی 7امتیاز از دست داده و اگر طی 5بازی آینده هم به همین اندازه امتیاز بدهد شفر و یارانش می‌توانند به قهرمانی فکر کنند.
   سپاهان؛ امان از نیم‌فصل دوم
وضعیت سپاهان هم تا حدود زیادی شبیه استقلال است، با این تفاوت که سپاهان با صدرنشین بازی رودررو دارد و می‌تواند 3امتیاز از اختلافش با صدر را در همان بازی جبران کند. در آن صورت 4امتیاز دیگر باقی می‌ماند که برای جبران آنها باید به تراکتورسازی و ذوب‌آهن و دیگران امید ببندد. سپاهان در نیم‌فصل اول رقیب اصلی پرسپولیس محسوب می‌شد و در روزهایی که هنوز خبری از تراکتور و استقلال نبود این شاگردان قلعه‌نویی بودند که بالاتر از پرسپولیس به قهرمانی نیم‌فصل رسیدند. اما زردپوشان در نیم‌فصل دوم اصلا عملکرد قابل دفاعی نداشته‌اند. سپاهان از 10بازی اخیرش فقط 16امتیاز گرفته و میانگین 1.6امتیاز در هر بازی اصلا در حدواندازه قهرمان شدن در لیگ برتر نیست. چاره کار زردپوشان فقط و فقط 5پیروزی در 5بازی آینده و چشم دوختن به نتایج دیگر رقباست. به عقیده شما تیمی که خود ژنرال هم به نزولش در نیم‌فصل دوم اقرار کرده قادر است پرسپولیس آماده را در تهران شکست دهد؟ ما که بعید می‌دانیم.
  پدیده؛ خودش و 2تیم دیگر را غرق می‌کند
پدیده کم‌ادعاترین مدعی قهرمانی است. تیم جذاب یحیی گل‌محمدی اگرچه در جمع 5مدعی بالای جدول حضور دارد اما نه برای قهرمانی بسته شده و نه اصلا چشم امیدی به این عنوان دوخته است. برای پدیده همین حضور در جمع بزرگان هم افتخار بزرگی است و این تیم تا الان کارش را به خوبی انجام داده است. پدیده در پایان نیم‌فصل اول هم‌امتیاز با پرسپولیس و سپاهان در صدر جدول بود اما در نیم‌فصل دوم فقط 15امتیاز گرفته و از مدار قهرمانی خارج شده است. احتلاف یحیی با پرسپولیس 8امتیاز است و برانکو کسی نیست که در 5بازی 8امتیاز از دست بدهد. تازه به این هم توجه کنید که پدیده در هفته‌های آینده حریفان سرسختی در پیش دارد. نساجی، استقلال، سایپا، سپاهان و ماشین‌سازی رقبای پدیده در 5بازی آینده هستند که از میان آنها دقیقا بازی با 2تیم استقلال و سپاهان در مشهد برگزار خواهد شد. بنابراین حتی درصورت توقف بالای جدولی‌ها به‌نظر می‌رسد پدیده بیش از آنکه خودش مدعی قهرمانی باشد فقط قرار است مانع قهرمانی استقلال و سپاهان شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید