• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 26 فروردین 1398
کد مطلب : 52522
+
-

چوب سیل لای چرخ صنعت لرستان

رئیس سازمان صمت لرستان: جا‌یابی غیرفنی برای برخی واحدهای صنعتی استان باعث شد این واحدها بیشترین خسارت‌ها را در سیل اخیر متحمل شوند

صنعت
چوب سیل لای چرخ صنعت لرستان

فاطمه حافظی|  خرم‌آباد –خبرنگار:


لرستان هیچ‌‌گاه در بخش صنعت کشور جایگاه چشمگیری نداشت با این حال، با ظرفیت‌ها و فعالیت‌های صنعتی موجود خود، توانسته بود جایگاه خوبی را در عرصه صادرات و تولید کسب کند اما این بخش نیز از سیل اخیر در امان نماند و متحمل خسارت‌های سنگینی شد.سیل اخیر لرستان درمجموع مبلغی حدود 7548 میلیارد ریال به واحدهای صنعتی، اصناف، زیرساخت‌های شهرک صنعتی، صنایع و معادن، فرش دستباف و... خسارت وارد کرد.

تا اسفند سال گذشته دغدغه صاحبان و فعالان صنعت در لرستان دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت یا مشوق‌هایی بود که بتوانند در شرایط تحریم و دیگر مشکلات دوام بیاورند و کارشان به تعطیلی کشیده نشود. برخی از واحدهای صنعتی در طول چند سال اخیر با بروز بسیاری از مشکلات اقتصادی تاب نیاوردند و تعطیل شدند اما آنهایی هم که تحمل کردند و توانستند با ظرفیت‌های ولو پایین، چراغ صنعت استان را روشن نگه دارند، حالا به دلیل وقوع سیل کل سرمایه خود را از دست داده‌اند و بازسازی و شروع فعالیت دوباره آنها به عزم جدی مسئولان استان و کشور نیاز دارد.


برآورد دقیق خسارت‌ها ماه‌ها طول می‌کشد

معاون پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه به خبرنگار همشهری می‌گوید: برآورد دقیق خسارت‌های سیل اخیر به بخش صنعت لرستان ماه‌ها طول می‌کشد و گزارش نهایی آن به همراه پیشنهادهای تامین کمک و جبران خسارات به دولت ارائه خواهد شد.«برات قبادیان» اظهار می‌کند: اگر ساخت‌و‌ساز و مکان‌یابی صنایع علمی و مهندسی به درستی انجام شده بود، حجم خسارات کنونی کمتر از این می‌شد.
وی می‌افزاید: به همین منظور عزم جدی برای استفاده از ظرفیت بخش علمی کشور ایجاد شده و طرحی به نام «توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار» برای طراحی و بازسازی فنی زیرساخت‌های صنعتی در دست اجراست.

قبادیان به راه‌های پرداخت خسارت به فعالان و صاحبان صنعت و صنوف در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: راهکارهای جدی در بخش بیمه، ارائه تسهیلات بانکی و مالیات در حال بررسی و تدوین است.
وی می‌افزاید: یکی دیگر از راهکارها کمک گرفتن از صندوق توسعه ملی است و تلاش می‌شود از رهبر معظم انقلاب برای برداشت از آن برای این منظور اجازه بگیریم.


خسارت‌های واحدهای صنعتی 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در مورد خسارت‌های وارد شده به بخش صنعت این استان می‌گوید: طبق برآوردهای صورت گرفته، خسارت‌های سیل به صنعت و صنوف لرستان 7548 میلیارد ریال است که بدون شک با انجام بررسی‌های دقیق، این رقم افزایش هم خواهد یافت.

«محمدرضا صفی‌خانی» می‌افزاید: به ابنیه و دکوراسیون اصناف 2167 میلیارد ریال، اجناس، تجهیزات اصناف 4335 میلیارد ریال، واحدهای صنعتی (به جز صنایع معدنی) 300 میلیارد ریال، زیرساخت‌های معادن و صنایع معدنی 400 میلیارد و فرش دستباف نیز حدود 310‌میلیارد ریال خسارت وارد شده است.به گفته صفی‌خانی 65  واحد صنفی لرستان دچار خسارت شده‌اند. صفی‌خانی به خسارت‌های وارد شده به شهرک صنعتی و معادن استان نیز اشاره و اظهار می‌کند: خسارات وارد شده به زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی بالغ بر 36 میلیارد ریال است. 
وی یادآور می‌شود: خسارات وارد شده به زیرساخت‌های معادن بالغ بر 200 میلیارد ریال و 20 واحد از صنایع معدنی معادل 200 میلیارد ریال است.


خسارت‌های واحدهای صنفی

صفی‌خانی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به خسارت‌های وارد شده به واحدهای صنفی در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: از مجموع 55 هزار و 558 واحد صنفی موجود در استان، 4335 واحد صنفی متحمل خسارت شده‌اند. وی می‌افزاید: در شهرستان خرم‌آباد و چگنی 650 واحد صنفی، بروجرد 200 واحد، در الیگودرز 20 واحد، کوهدشت و رومشکان 500 واحد، شهرستان دلفان 480 واحد و شهرستان پلدختر و معمولان 2200 واحد صنفی خسارت دیده‌اند.

این مسئول عنوان می‌کند: همچنین در شهرستان ازنا 35 واحد، شهرستان سلسله 20 واحد و شهرستان دورود 250 واحد صنفی بر اثر سیل دچار آسیب و خسارت شده‌اند.
صفی‌خانی بیان می‌کند: خسارت‌های وارد شده به واحدهای صنفی از 100 میلیون ریال تا 40 میلیارد ریال است.


فرش دستباف لرستان زیر پای آسیب‌های سیل

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان همچنین به خسارت‌های وارد شده به حوزه فرش دستباف این استان اشاره می‌کند و می‌گوید: درمجموع در استان 15 هزار و 912 بافنده فعال وجود دارد که 6200 دار قالی‌بافی برخی از آنها خسارت دیده است. با احتساب قیمت 50 میلیون ریال برای هر دار قالی 2 متری، 310 میلیارد ریال به این بخش خسارت وارد شده است.
وی می‌افزاید: در خرم‌آباد که 3769 بافنده دارد، 700 دار قالی خسارت دیده‌اند که معادل 6/18 درصد دارهای قالی این شهرستان هستند. در الیگودرز نیز که2800 بافنده فعال دارد، 500 دار قالی دچار خسارت شده‌اند که معادل 9/17 درصد دارهای قالی این شهرستان می‌شود.
صفی‌خانی می‌گوید: در کوهدشت نیز با 2855 بافنده، هزار دار قالی خسارت دیده‌اند که بالغ بر 35 درصد دارهای قالی این منطقه است. این مسئول اظهار می‌کند: 1700 بافنده در دلفان فعالیت می‌کنند که هزار دار قالی آنها معادل حدود 8/58 درصد دارهای قالی این شهرستان خسارت دیده‌اند. در دورود هم 2445 بافنده فعال وجود دارد که هزار دار قالی متعلق به آنها خسارت دیده‌اند، یعنی معادل 9/40 درصد دارهای قالی این شهرستان.


راه جلوگیری از لطمه‌های اقتصادی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در ادامه به خسارات وارد شده به زیرساخت‌های اقتصادی استان اشاره می‌کند و می‌گوید: وقوع سیل در استان باعث از بین رفتن یا تخریب بسیاری از زیرساخت‌های اقتصادی شده است و همین، آن را با مشکلات بیشتری درگیر می‌کند.
صفی‌خانی می‌افزاید: با توجه به این‌که در استان بیش از 60 هزار واحد صنفی و 1500 واحد صنعتی فعال، نیمه‌فعال و تعطیل وجود دارد، از بین رفتن زیرساخت‌ها خسارت‌های بیشتری را در طول زمان متوجه لرستان می‌کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان معتقد است: از همین الان باید تمام همّ و غم استان ایجاد مشارکت عمومی برای بازسازی زیرساخت‌ها باشد.
وی اظهار می‌کند: به زیرساخت‌های اقتصادی استان ما آسیب زیادی وارد شده اما با مشارکت عمومی و همکاری دولت، بخش خصوصی و مردم می‌توان زیرساخت‌ها را در کوتاه‌ترین زمان بازسازی کرد تا لرستان از لحاظ زیرساخت‌ها متحمل لطمه‌های بیشتر نشود.


جایابی غیرفنی واحدهای صنعتی خسارت‌ها را بیشتر کرد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان جایابی غیرفنی برای برخی واحدهای صنعتی این استان را یکی از دلایل خسارت دیدن آنها از سیل اخیر عنوان می‌کند و در این باره توضیح می‌دهد: طی بازدیدهایی که با معاون وزیر صمت در استان صورت گرفت، مشخص شد که جایابی علمی برای برخی از واحدهای صنعتی صورت نگرفته و همین امر باعث شده است خسارت‌های زیادی به این بخش وارد شود.
«محمدرضا صفی‌خانی» در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: نمونه آن شهرک سنگ خرم‌آباد است که در مسیر مسیل‌ها قرار دارد و همین مساله باعث می‌شود در زمان بارندگی‌ها آبگرفتگی زیادی در این شهرک ایجاد و خسارت‌های بزرگی به واحدهای فعال در آن وارد شود.

وی می‌افزاید: نمونه دیگر، شهرک صنعتی شهرستان پلدختر است که در دشت جایدر ساخته شده؛ دشتی که همیشه دچار آبگرفتگی می‌شود و الان به دلیل بارش‌های فراوان کلا زیر آب رفته است. 
صفی‌خانی می‌گوید: با توجه به این‌که شهرک صنعتی پلدختر در دشت جایدر از بین رفته است، بعد از پاک‌سازی و لایروبی‌های لازم باید مطالعاتی توسط کارشناسان فنی برای یافتن مکان جدید این شهرک انجام شود. به عبارت دیگر، باید مکان‌یابی علمی صورت گرفته و تمام جوانب و استانداردها از لحاظ بحران، پدافند غیرعامل و... لحاظ شود.


این خبر را به اشتراک بگذارید